Włoski chrześcijański intelektualista Vittorio Messori uważa, że Kod Leonarda da Vinci zrobił jedynie reklamę Opus Dei. W rzymskiej siedzibie Opus Dei – poinformował Messori – „dokonano podsumowania: sprzedano już ponad 17 milionów egzemplarzy książki, a przeczytało ją, jak się szacuje, od 30 do 40 milionów ludzi. Film, który wejdzie na ekrany 19 maja, zobaczy 700 milionów osób”.
„Prałatura [Opus Dei] powinna teraz podziękować Brownowi, ponieważ nic tak nie przyciąga jak nimb tajemnicy, którym owiana jest ta organizacja. Wiele osób zbliżyło się do Opus Dei dzięki powieści i przekonało się o jej wartości” – uważa Messori, który kilka lat temu wydał obszerną pracę, poświęconą założycielowi Opus Dei, św. Josemarii Escrivy de Balaguera.
Włoski publicysta przypomina, że tzw. czarna legenda Opus Dei „jest dziełem hiszpańskich jezuitów, którzy w latach trzydziestych [XX wieku] obawiali się konkurencji tej organizacji”.