CRYSIS: Eskalacja już w sprzedaży i już z sukcesami
Kilka dni temu na półki polskich księgarń trafiła powieść Gavina Smitha CRYSIS: Eskalacja i od razu przypuściła szturm na listy bestsellerów, zajmując wysokie miejsca w swojej kategorii i zyskując bardzo pochlebne opinie recenzentów
Kilka dni temu na półki polskich księgarń trafiła powieść Gavina Smitha CRYSIS: Eskalacja i od razu przypuściła szturm na listy bestsellerów, zajmując wysokie miejsca w swojej kategorii i zyskując bardzo pochlebne opinie recenzentów. Swój sprzedażowy sukces książka CRYSIS: Eskalacja zawdzięcza na pewno w dużej mierze popularności gier CRYSIS, a w szczególności najnowszej odsłonie serii – grze CRYSIS 3, do której nawiązuje.To jednak nie wszystko – gdyby Eskalacja była jedynie gadżetem towarzyszącym grze, nie zaskarbiłaby sobie względów tak wielu czytelników. Okazuje się bowiem, że powieść Smitha nie musi być wspomagana przez grę i broni się sama – świetnie, można rzecz misternie skonstruowaną fabułą, toczącą się w niezwykle klimatycznym świecie, wyrazistymi, przekonującymi bohaterami, dynamizmem opisów i przejmującym tłem społeczno-politycznym, które – choć
stanowi czystą fikcję literacką – wydaje się niestety bardzo prawdopodobną wizją niedalekiej przyszłości.
Książka CRYSIS: Eskalacja została pomyślana jako zbiór na pozór niezależnych opowiadań, których odrębność akcentuje ich brak chronologii i akcja rozgrywająca się w odległych od siebie lokalizacjach. Okazuje się jednak, że opowiadania Smitha splatają się ze sobą, tworząc spójną, przejmującą, a miejscami wręcz szokującą fabułę. Odkrycie związków spajających opowiadania Eskalacji to dla czytelnika jeden z wielu smaczków tej książki, która – rzecz jasna – ma do zaoferowania o wiele więcej, stanowiąc nie tylko niewątpliwą gratkę dla fanów serii gier CRYSIS, ale także bardzo ciekawą propozycję dla miłośników literatury SF, którzy z grą czy z graniem w ogóle nie mają zbyt wiele wspólnego.
CELL, wielonarodowościowa megakorporacja, przejmuje stopniowo władzę nad światem, wprowadzając stopniowo i niepostrzeżenie nową odmianę feudalizmu – zadłużeni obywatele mogą odpracować na jej rzecz swoje zobowiązania finansowe. A na świecie, przez który przeszło kilka fal recesji, dłużników nie brakuje… Należą do nich również rządy państw. Ale i do nich CELL wyciąga swoją „pomocną” dłoń – oferuje wykup sił zbrojnych, które wykorzysta później do realizacji swoich partykularnych interesów. Na rękę CELL zdaje się być również inwazja obcych – Cepidów – które przed pojawieniem się człowieka uczyniły z Ziemi swój matecznik, a teraz budzą się do życia.
Zachęcamy do zapoznania się z dwoma kolejnymi fragmentami powieści, w szczególności do ich wysłuchania w znakomitej interpretacji Krzysztofa Banaszyka.
„Archeologia” (http://youtu.be/ciW1D-wtIcQ) zabierze nas do podziemi Petersburga, gdzie CELL prowadzi wykopaliska związane z bytnością Cepidów. W niewyjaśnionych okolicznościach giną ludzie – o bezpieczeństwo archeologów ma zadbać specjalnie wydelegowana w tym celu Amanda, która od początku swej misji konfliktuje się z kierownikiem wykopalisk – doktorem Asherem.
„Sekta” ( http://youtu.be/fnnuCPBjn8s ) to opis akcji militarnej, jaką rządy kilku państw wymierzyły przeciwko kolumbijskiemu kartelowi narkotykowemu, który swoją bazę ukrył w lesie równikowym Antioquii. Dzieje się jednak coś dziwnego – antynarkotykowa krucjata przeradza się w misję o zupełnie innym charakterze, a uczestniczący w niej komandosi z sił specjalnych będą musieli zmierzyć się z zagrożeniem, do którego zupełnie nie byli przygotowani.
Wszystkie udostępnione przez wydawnictwo Insignis fragmenty powieści (cztery) znajdują się pod poniższym linkiem: http://www.youtube.com/playlist?list=PLhYIuNPTCCfYQXdJM2BR5uvqffCKMA8u