Boom na inwestycje w kulturze. Ruszyła II cześć kampanii Kultura się liczy!
Narodowe Centrum Kultury rozpoczęło II etap kampanii społecznej „Kultura się liczy!”. Tym razem organizatorzy koncentrują się na dynamicznych zmianach na mapie inwestycji kulturalnych w Polsce oraz ich znaczeniu dla gospodarki i rozwoju społecznego.
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej rozszerzyło możliwości finansowania inwestycji realizowanych w sektorze kultury. W ciągu ostatnich lat Polska znalazła się na pierwszym miejscu – wśród państw Unii Europejskiej – pod względem wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na kulturę. Fundusze europejskie zmieniły mapę inwestycji kulturalnych w Polsce. Pozwolą one na zrealizowanie blisko stu projektów, zarówno z zakresu dziedzictwa kulturowego, jak również budowy i rozbudowy nowej infrastruktury kultury,
w tym także infrastruktury szkolnictwa artystycznego. Fundusze pokryją m.in. budowę najnowocześniejszych sal koncertowych w Europie (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu), budowę najnowszego muzeum nauki i techniki w Europie (Centrum Nauki Kopernik), budowę pierwszego na wschód od Wisły gmachu opery w Polsce (Opera i Filharmonia Podlaska), budowę od podstaw pierwszego od wielu lat teatru (Teatr Szekspirowski w Gdańsku), tworzenie nowoczesnych muzeów (np. Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie), liczne prace konserwatorskie oraz rekonstrukcje dawnych obiektów. Unijne dotacje wspierać będą także rozwój nowoczesnych technologii (budowa Centrum Nowych Mediów w Szkole Filmowej w Łodzi, digitalizacja zbiorów biblioteki Ossolińskich, Biblioteki Jagiellońskiej, Filmoteki Narodowej) oraz zasilą finansowanie nowoczesnych kierunków kształcenia (np. grafika, wzornictwo, moda).
II etap prowadzonej od stycznia 2010 roku przez Narodowe Centrum Kultury kampanii „Kultura się liczy!” ma na celu nie tylko pokazanie bogactwa i zróżnicowania nowych projektów kulturalnych, ale także uzmysłowienie, jak bardzo inwestycje w kulturę są potrzebne, a zarazem opłacalne. Wydarzeniem inaugurującym kampanię była konferencja pod hasłem „Przyszłość w kulturze: europejskie środki na dobre inwestycje”, jaka miała miejsce 25 października w warszawskiej ASP. Hasło przewodnie konferencji towarzyszy też działaniom prowadzonym w mediach, m.in. kampanii outdoorowej w największych miastach Polski oraz kampanii radiowej. Konferencja, w której udział wzięli m.in. Bogdan Zdrojewski, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Elżbieta Bieńkowska, Minister Rozwoju Regionalnego, poświęcona była podsumowaniu 6 lat wdrażania funduszy europejskich w sektorze kultury.
W ramach II etapu kampanii „Kultura się liczy!” na rogu Krakowskiego Przedmieścia i Karowej stanęła także nowatorska wystawa zaprojektowana przez autorów polskiego pawilonu na EXPO w Szanghaju. Klasyczne stojaki i plansze zastąpiono kolorowymi panelami przedstawiającymi spektakularne projekty inwestycyjne w sektorze kultury realizowane ze środków europejskich. Ekspozycja prezentuje 35 spośród aż 91 projektów inwestycyjnych, których realizacja została sfinansowana z funduszy europejskich. Projekt wystawy przygotowali artyści – Marcin Mostafa oraz Natalia Paszkowska - ze studia projektowego WWAA Architects. Nadali oni wystawie oryginalną formułę wizualną. Forma ekspozycji została zainspirowana tradycją wieszania 'wiechy' na najwyższym elemencie konstrukcji realizowanego obiektu, jeszcze przed zakończeniem jego budowy. Różnokolorowe, odbijające słońce pasy, lekko poruszane wiatrem tworzą reaktywną, żywą strukturę, wyraźnie odcinającą się na tle miasta i jesiennego nieba. Wystawa nie tylko dodaje kolorytu
okolicy Krakowskiego Przedmieścia, ale stanowi także nowoczesną platformę promowania kultury. Ekspozycja prezentowana będzie do 15 listopada. Wystawa powstała we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacją Bęc Zmiana.
II etap kampanii „Kultura się liczy!” kontynuuje także dyskusję na temat znaczenia kultury dla gospodarki oraz jej roli w budowaniu kapitału społecznego. “Ja, My, Oni. Kul¬tu¬ra: dzie¬li czy łączy?” – to temat spotkania, jakie 19 października zainaugurowało II cykl niezwykle popularnych seminariów „Kultura i rozwój”, których celem jest prezentacja najnowszej myśli z obszaru szeroko rozumianej ekonomiki kultury oraz dyskusja nad doświadczeniami międzynarodowymi i wynikami badań w kontekście polskich problemów rozwojowych. Spotkania formułują rekomendacje dla polityki kulturalnej i rozwojowej państwa oraz wskazówki dla debaty publicznej.
Narodowe Centrum Kultury organizuje 29 listopada 2010 także międzynarodową konferencję „Ekonomika kultury – od teorii do praktyki”. Na temat istoty ekonomiki kultury i jej zastosowania w kształtowaniu polityki kulturalnej wypowiadać się będą wybitni ekonomiści kultury m.in. prof. David Throsby z Macquarie University (Sydney, Australia). Przedstawione zostanie również znaczenie kultury w gospodarce europejskiej oraz zagadnienie jej monitorowania. Ukazany zostanie przykład polski, odnoszący się do stanu badań nad ekonomiką kultury i możliwości wykorzystywania jej osiągnięć w polityce kulturalnej.
Kampania społeczna „Kultura się liczy!” trwa od stycznia 2010 roku. Jej nadrzędnym celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat znaczenia kultury i jej prorozwojowego potencjału w różnych segmentach społecznych oraz gospodarce. Dziennik sieciowy towarzyszący kampanii www.kulturasieliczy.pl jest platformą informacyjną oraz miejscem wymiany poglądów na temat kultury jako inwestycji zarówno w wymiarze ekonomicznym jak i społecznym.