Artemis Fowl (tytu艂owy bohater powie艣ci dla m艂odzie偶y Eoina Colfera) to przedsi臋biorczy i niezwykle inteligentny dwunastolatek, potomek s艂awnego, cho膰 nieco podupad艂ego przest臋pczego rodu. Cykl jego przyg贸d otwiera tom , w kt贸rym Artemis postanawia ukra艣膰 elfom ich legendarny skarb i przywr贸ci膰 rodzinie dawn膮 艣wietno艣膰. Mimo, 偶e realizacja zuchwa艂ego planu przebiega nadzwyczaj 艂atwo, to szybko okazuje si臋, 偶e elfy nie s膮 poczciwymi duszkami z bajek dla dzieci, a ich technologia wyprzedza ludzk膮 o kilkaset lat.
Opowie艣膰 o Artemisie wykracza poza ramy literatury fantasy i na nowo okre艣la granice gatunku. Eoin Colfer stworzy艂 艣wiat w pe艂ni oryginalny i przemy艣lany w najdrobniejszych szczeg贸艂ach. Najnowsza ludzka i krasnoludzka technologia, magiczne zakl臋cia, szybka akcja i b艂yskotliwe dialogi tworz膮 obraz, od kt贸rego trudno si臋 czytelnikowi (zw艂aszcza m艂odemu) oderwa膰.
Powie艣膰 Eoina Colfera przynios艂a mu 艣wiatow膮 s艂aw臋 i w niespe艂na rok zosta艂a sprzedana w liczbie prawie 500 000 egzemplarzy. Uwie艅czeniem fantastycznej kariery ksi膮偶ki by艂a nagroda British Book Awards za najlepsz膮 powie艣膰 dla dzieci wydan膮 w 2001 roku. Wcze艣niej Artemis Fowl wraz z trzema innymi ksi膮偶kami, znalaz艂 si臋 w 艣cis艂ym finale konkursu o r贸wnie presti偶ow膮 nagrod臋 Whitbread Children`s Book of the Year . Na podstawie ksi膮偶ki powstaje film, kt贸ry wejdzie na ekrany w przysz艂ym roku.
W kolejnym tomie przyg贸d Artemis Fowl. Arktyczna przygoda tytu艂owy bohater jest jeszcze bardziej genialny, jeszcze bardziej (o ile to mo偶liwe) zblazowany, ale czy aby na pewno tak samo zimny i bezwzgl臋dny? Podczas mro偶膮cej krew w 偶y艂ach szalonej arktycznej przygody ten m艂odociany przest臋pczy geniusz odkryje nieoczekiwanie, 偶e s膮 rzeczy, kt贸re licz膮 si臋 bardziej ni偶 technologiczne gad偶ety, przemy艣lne intrygi, a nawet ca艂e z艂oto elf贸w...
殴le si臋 dzieje w podziemnym pa艅stwie elf贸w: sabota偶e, kradzie偶e nowoczesnego sprz臋tu, a w dodatku g艂upie, t臋pe gobliny zaczynaj膮 si臋 stawia膰. Sytuacja w ka偶dej chwili grozi wybuchem. Pom贸c elfom mo偶e tylko ich zaci臋ty wr贸g, trzynastoletni obecnie Artemis Fowl. On jednak tak偶e potrzebuje pomocy: rosyjska mafia porwa艂a jego ojca i wi臋zi go za kr臋giem polarnym. A wi臋c przys艂uga za przys艂ug臋, nawet z nara偶eniem w艂asnego 偶ycia? Do akcji wkraczaj膮, znani z pierwszego tomu bohaterowie, nieustraszeni: kapitan Holly Niedu偶a, komendant Bulwa oraz niezast膮piony krasnal-kleptoman Mierzwa Grzebaczek...
W Arktycznej przygodzie Eoin Colfer jeszcze raz udowadnia swoje mistrzostwo: trzymaj膮ce w napi臋ciu, zaskakuj膮ce zwroty akcji, osza艂amiaj膮ca nowoczesno艣ci膮 technologia, subtelna ironia i humor sprawi膮, 偶e zar贸wno m艂odzi, jak i nieco starsi wielbiciele Artemisa nie zawiod膮 si臋 na pewno.