Prezydium Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki (PIK) zaapelowało do nauczycieli i dyrektorów szkół, aby przy wyborze podręczników dla swoich uczniów kierowali się wyłącznie względami merytorycznymi.
W apelu, którego treść została udostępniona PAP we wtorek, wydawcy przypominają, że zgodnie z ostatnią nowelizacją ustawy o systemie oświaty szkolne zestawy podręczników mają obowiązywać przez trzy lata.
„Możliwość wyboru kilku podręczników na danym poziomie edukacyjnym to niewątpliwe osiągnięcie reformy oświaty i Karty Nauczyciela, z którego nauczyciele nie powinni rezygnować w imię dobra ucznia i wysokiego poziomu edukacji polskiej” – zaznaczyli wydawcy.
„Dlatego w trosce o jakość edukacji PIK apeluje do nauczycieli i dyrektorów szkół, aby kierowali się duchem ustawy i wybierali podręczniki najlepiej dostosowane pod względem merytorycznym, dydaktycznym i językowym do potrzeb i aspiracji uczniów” – czytamy w apelu.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie oświaty, nauczyciele poszczególnych przedmiotów w uzgodnieniu z radą pedagogiczną szkoły mogą wybrać maksymalnie do trzech podręczników na dany poziom edukacyjny. W praktyce oznacza to, że w danej szkole na danym poziomie (np. w IV klasie szkoły podstawowej) mogą funkcjonować podręczniki trzech serii lub trzech różnych wydawnictw.
Takie ograniczenia dotyczą wyłącznie klas pierwszych każdego etapu edukacyjnego (I i IV klasa szkoły podstawowej, I klasa gimnazjum, I klasa szkoły ponadgimnazjalnej). W pozostałych klasach ma być kontynuowana praca z już wcześniej wybranym podręcznikiem (niezależnie od liczby funkcjonujących w szkole podręczników). W tym roku wyjątkowo wyboru trzeba dokonać do 31 maja, w latach następnych ustawa wyznacza termin 31 marca.
Sekcja Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki zrzesza wszystkich wydawców publikujących książki dla szkół.