1 czerwca, w Dniu Dziecka, rozpocznie się Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom - największa tegoroczna akcja w ramach (rozpoczętej w ubiegłym roku) kampanii społecznej Cała Polska czyta dzieciom.
Celem kampanii organizowanej przez Fundację ABCXXI - Program Zdrowia Emocjonalnego jest uświadomienie rodzicom i opiekunom ogromnego znaczenia i potrzeby czytania na głos dziecku, dla zapewnienia jego pełnego rozwoju emocjonalnego i umysłowego, oraz stworzenia nawyku codziennego czytania dzieciom przez co najmniej 20 minut w domach, przedszkolach, szkołach, świetlicach, szpitalach i innych placówkach.
Zorganizowanie ogólnopolskiego czytania dzieciom przez cały tydzień, w dniach od 1 do 8 czerwca, jest punktem kulminacyjnym zakrojonej na szeroką skalę akcji promującej zaspokajanie potrzeb emocjonalnych dzieci poprzez codzienną lekturę. Tydzień rozpocznie się w sobotę festynami organizowanymi w 150 miastach i miejscowościach w Polsce. Główną imprezą integracyjną Tygodnia będzie wspólne głośne czytanie wiersza Juliana Tuwima Lokomotywa o jednej porze w całym kraju - 1 czerwca o godzinie 13.00. Recytowanie Lokomotywy jest możliwe dzięki Fundacji Pomoc Społeczna SOS (posiadającej prawa majątkowe do całej twórczości Tuwima), która włączyła się do akcji rezygnując z honorariów.
Podobnie jak w roku ubiegłym akcji towarzyszyć będą krótkie spoty telewizyjne i radiowe oraz 14 dwuminutowych filmów, w których swoim dzieciom czytają na głos znane osoby czyli VIP-y. Pierwsza emisja zaplanowana jest na Dzień Dziecka. Na ekranach pojawi się również nowa reklama telewizyjna i teledysk piosenki o czytaniu dzieciom, zaśpiewanej przez Natalię Kukulską. Tak jak rok temu oprawę plastyczną akcji stanowi plakat Rafała Olbińskiego (patrz obok).
Wydrukowano ponad pół miliona specjalnych broszur, które znajdą się wewnątrz gazet i czasopism m.in. w dzisiejszej Polityce. Broszura przedstawia główne założenia akcji oraz "złotą osiemdziesiątkę" tytułów szczególnie polecanych jako lektura dla dzieci. Fundacja poleca konkretne tytuły książek do czytania dzieciom w różnych przedziałach wiekowych, kierując się takimi kryteriami jak: piękno języka, promowanie pozytywnych wzorców zachowań, unikanie stereotypów związanych z płcią, ochrona wrażliwości i zdrowia psychicznego dziecka. Niestety nie wszystkie wymienione na liście tytuły są opublikowane, a zatem dostępne w księgarniach. Fundacja ma nadzieję, że wydawcy szybko zapełnią te luki.
Zobacz stronę kampanii Cała Polska czyta dzieciom.