90 proc. Polaków czyta prasę - wynika z sondażu Biura Badania Opinii i Rynku Estymator.
Najwięcej osób - 71 proc. - czyta dzienniki oraz tygodniki - 68 proc. Co najmniej jeden miesięcznik czytuje 41 proc. ankietowanych, a dwutygodnik 13 proc.
Jeśli chodzi o płatne dzienniki ogólnopolskie to najwięcej badanych - 24 proc. - deklaruje czytanie „Gazety Wyborczej”. 21 proc. ankietowanych czyta „Fakt”, a 7 proc. „Rzeczpospolitą”. Kolejne miejsca w rankingu czytelnictwa zajmują: „Super Express” (6 proc.), „Gazeta Prawna” (2 proc.), „Nowy Dzień” i „Nasz Dziennik” (po 1 proc.) oraz „Trybuna” i „Parkiet” (po 0,5 proc.).
Wśród tygodników najbardziej popularne to: „Pani Domu”, „Tele Tydzień” i „Przyjaciółka” (po około 11 proc.). Niewiele ustępują im „Tina” i „Życie na Gorąco” (po około 8 proc.). Kolejne miejsca w rankingu zajmują tygodniki opinii. Tu liderem jest „Polityka” (7 proc.), a zaraz za nią „Newsweek” i „Wprost” (po 6 proc.), a także „Angora” (5 proc.).
Wśród dwutygodników najwięcej czytelników mają: „Viva”, „Z Życia Wzięte” i „Komputer Świat” (po około 3 proc.).
Najchętniej, według respondentów, czytanym miesięcznikiem jest „Claudia” (7 proc.), potem ankietowani wskazali „Oliwię” i „Twój Styl” (po 5 proc.).
Kolejne miejsca w rankingu zajmują: „Poradnik Domowy” i „Dobre Rady” (po 4 proc.) oraz „Fokus” i „Świat Kobiety” (po 3 proc.). Dopiero w tym momencie w rankingu miesięczników pojawiają się tytuły przeznaczone nie tylko dla kobiet: po 2 proc. badanych wskazało na „Muratora”, „CKM” i „National Geographic”.
Badania Estymatora uwzględniały tytuły, których czytelnictwo wskazało co najmniej 0,5 proc. respondentów.Wśród wymienionych przez respondentów pozycji znalazły się 44 dzienniki (przede wszystkim regionalne), 51 tygodników, 12 dwutygodników i 57 miesięczników - czyli łącznie 164 tytuły.
Badanie przeprowadzono metodą ankiety pocztowej na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 667 Polaków w wieku od 14 do 79 lat. Pytanie o czytane tytuły prasowe miało charakter otwarty - respondenci musieli sami podać ich nazwy.