Trwa ładowanie...

27 marca - Międzynarodowy Dzień Teatru

27 marca - Międzynarodowy Dzień TeatruŹródło: Inne
dh5hepx
dh5hepx

„Teatr - jak ogień: olśniewa i oświeca” - taki tytuł nosi tegoroczne orędzie skierowane do ludzi teatru z okazji przypadającego w czwartek 47. Międzynarodowego Dnia Teatru.

Międzynarodowy Dzień Teatru ogłoszono z inicjatywy Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) w 1961 r., dla upamiętnienia inauguracji w Paryżu w 1957 r. Teatru Narodów - festiwalu, na którym spotkały się zespoły z obu stron żelaznej kurtyny.

Okolicznościowe orędzie z okazji tegorocznego Międzynarodowego Dnia Teatru napisał kanadyjski reżyser teatralny i filmowy, aktor, scenograf i dramatopisarz Robert Lepage. Co roku inny artysta teatru jest autorem takiego przesłania.

Lepage przyznając, że istnieje wiele hipotez dotyczących genezy teatru, przytoczył w swoim orędziu przypowieść.

dh5hepx

„Pewnej nocy, w zamierzchłych czasach, w skalistej dolinie, grupa ludzi rozpaliła ognisko, by się ogrzać i snuć opowieści. Nagle ktoś wpadł na pomysł, aby wstać i cieniem zilustrować słowa. Blask płomieni sprawiał, że na skałach pojawiały się sylwetki nadnaturalnej wielkości. Zachwyceni ludzie rozpoznawali bohaterów opowieści: silnego i słabego, oprawcę i ofiarę, boga i śmiertelnika” - napisał Lepage.

„W naszych czasach światła reflektorów zastąpiły ognisko, a maszyneria teatralna pojawiła się w miejsce kamiennych ścian. (...) Prawdą jest, że igranie z ogniem to wielkie ryzyko, ale także wielka szansa. Można się sparzyć, ale można doznać oświecenia i olśnienia” - zauważył Lepage.

Polski Ośrodek ITI z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru przyznaje nagrody. W tym roku nagrodę za wybitne osiągnięcia w propagowaniu polskiej kultury teatralnej na świecie, czyli Nagrodę im. Stanisława Ignacego Witkiewicza , przyznano Ellen Stewart (USA).

Ellen Stewart (ur. w 1918) to założycielka słynnego nowojorskiego teatru La Mama, animatorka życia teatralnego i reżyser. Na występy zaprasza zespoły teatralne z całego świata, prezentujące różne formy kultury teatralnej. Polskie zespoły teatralne i polscy twórcy od pierwszych lat działalności La Mama często gościli na deskach tego teatru.

dh5hepx

Już w 1967 roku odwiedzili La Mama Jerzy Grotowski, Ryszard Cieślak i Ludwik Flaszen, a w 1979 roku Tadeusz Kantor zaprezentował po raz pierwszy „Umarłą klasę” (drugi raz teatr Cricot 2 pokazał to przedstawienie w La Mama w 1991 roku, już po śmierci Kantora). Spektakl „Wielopole” gościł w La Mama w 1982r., „Niech sczezną artyści” - w 1985 r., a „Nigdy już tu nie powrócę” - w 1988 r. W 1991 roku Cricot 2 wystąpił ze spektaklem „Dziś są moje urodziny”, już bez jego twórcy.

W 2001 roku rozpoczęła się bliska współpraca Ellen Stewart z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice - szef ośrodka Włodzimierz Staniewski zaprezentował wtedy w La Mama swoje „Metamorfozy”. W 2004 roku teatr La Mama przyjechał do Gardzienic ze słynnym spektaklem „Trojanki”, a Ellen Stewart spotkała się z uczestnikami Ośrodka Praktyk Teatralnych. W roku 2005 w La Mama zaprezentowano „Elektrę”, a w 2007 odbyła się światowa premiera „Ifigenii w Aulidzie” w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego, z muzyką Zygmunta Koniecznego.

Zespół Pieśń Kozła pokazał w La Mama „Kroniki” (2004), Wierszalin – „Świętego Edypa” Piotra Tomaszuka (2005), a Scena Plastyczna KUL wystąpiła tam ze spektaklem „Odchodzi” Leszka Mądzika (2006).

dh5hepx
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dh5hepx

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj