„Teatr - jak ogień: olśniewa i oświeca” - taki tytuł nosi tegoroczne orędzie skierowane do ludzi teatru z okazji przypadającego w czwartek 47. Międzynarodowego Dnia Teatru.
Międzynarodowy Dzień Teatru ogłoszono z inicjatywy Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) w 1961 r., dla upamiętnienia inauguracji w Paryżu w 1957 r. Teatru Narodów - festiwalu, na którym spotkały się zespoły z obu stron żelaznej kurtyny.
Okolicznościowe orędzie z okazji tegorocznego Międzynarodowego Dnia Teatru napisał kanadyjski reżyser teatralny i filmowy, aktor, scenograf i dramatopisarz Robert Lepage. Co roku inny artysta teatru jest autorem takiego przesłania.
Lepage przyznając, że istnieje wiele hipotez dotyczących genezy teatru, przytoczył w swoim orędziu przypowieść.
„Pewnej nocy, w zamierzchłych czasach, w skalistej dolinie, grupa ludzi rozpaliła ognisko, by się ogrzać i snuć opowieści. Nagle ktoś wpadł na pomysł, aby wstać i cieniem zilustrować słowa. Blask płomieni sprawiał, że na skałach pojawiały się sylwetki nadnaturalnej wielkości. Zachwyceni ludzie rozpoznawali bohaterów opowieści: silnego i słabego, oprawcę i ofiarę, boga i śmiertelnika” - napisał Lepage.
„W naszych czasach światła reflektorów zastąpiły ognisko, a maszyneria teatralna pojawiła się w miejsce kamiennych ścian. (...) Prawdą jest, że igranie z ogniem to wielkie ryzyko, ale także wielka szansa. Można się sparzyć, ale można doznać oświecenia i olśnienia” - zauważył Lepage.
Polski Ośrodek ITI z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru przyznaje nagrody. W tym roku nagrodę za wybitne osiągnięcia w propagowaniu polskiej kultury teatralnej na świecie, czyli Nagrodę im. Stanisława Ignacego Witkiewicza , przyznano Ellen Stewart (USA).
Ellen Stewart (ur. w 1918) to założycielka słynnego nowojorskiego teatru La Mama, animatorka życia teatralnego i reżyser. Na występy zaprasza zespoły teatralne z całego świata, prezentujące różne formy kultury teatralnej. Polskie zespoły teatralne i polscy twórcy od pierwszych lat działalności La Mama często gościli na deskach tego teatru.
Już w 1967 roku odwiedzili La Mama Jerzy Grotowski, Ryszard Cieślak i Ludwik Flaszen, a w 1979 roku Tadeusz Kantor zaprezentował po raz pierwszy „Umarłą klasę” (drugi raz teatr Cricot 2 pokazał to przedstawienie w La Mama w 1991 roku, już po śmierci Kantora). Spektakl „Wielopole” gościł w La Mama w 1982r., „Niech sczezną artyści” - w 1985 r., a „Nigdy już tu nie powrócę” - w 1988 r. W 1991 roku Cricot 2 wystąpił ze spektaklem „Dziś są moje urodziny”, już bez jego twórcy.
W 2001 roku rozpoczęła się bliska współpraca Ellen Stewart z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice - szef ośrodka Włodzimierz Staniewski zaprezentował wtedy w La Mama swoje „Metamorfozy”. W 2004 roku teatr La Mama przyjechał do Gardzienic ze słynnym spektaklem „Trojanki”, a Ellen Stewart spotkała się z uczestnikami Ośrodka Praktyk Teatralnych. W roku 2005 w La Mama zaprezentowano „Elektrę”, a w 2007 odbyła się światowa premiera „Ifigenii w Aulidzie” w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego, z muzyką Zygmunta Koniecznego.
Zespół Pieśń Kozła pokazał w La Mama „Kroniki” (2004), Wierszalin – „Świętego Edypa” Piotra Tomaszuka (2005), a Scena Plastyczna KUL wystąpiła tam ze spektaklem „Odchodzi” Leszka Mądzika (2006).