Kultura ruchu dziecka przedszkolnego
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2020 |
Autorzy | |
Kategoria | |
Wydawnictwo |
Kiedy kończę pisać określony tekst, od razu powstaje w mojej głowie nowe wyzwanie: jak zachęcić do czytania, aby ożywić myśli przelane na papier? Impulsem do realizacji przedsięwzięcia badawczego była chęć wypełnienia luki, jaką dostrzegłam w opracowaniach dotyczących problematyki aktywności ruchowej dziecka przedszkolnego, która najczęściej wpisana jest w obszar rozważań nad prawidłowościami rozwoju, w biologiczno-behawioralną optykę postrzegania dziecka. Posługując się w życiu zawodowym i prywatnym fotografią, dostrzegłam, że zdjęcia dziecka, które pokazują prawdę utrwalonej danej chwili dzieciństwa, często ukazują je ruchu. Album dziecka zawiera zatrzymane w kadrze gest, mimikę, a przede wszystkim bycie w ruchu, gdzie z perspektywy czasu dziecko samo odkrywa dokonujące się za sprawą ruchu zmiany. Wspomnienia z dzieciństwa niejednokrotnie wiążą się z poczuciem sprawstwa, wolności, niezależności oraz radością, jaką dają bieganie, wspinanie się, pływanie, odbijanie piłki, jazda na rowerze, hulajnodze, rolkach, łyżwach czy też – jak przekonuje Michał Rusinek – huśtanie.[...]
Numer ISBN | 978-83-8095-724-4 |
Wymiary | 160x235 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 254 |
Język | polski |
Recenzja | Większość zadań dla wychowania fizycznego w edukacji fizycznej dziecka przedszkolnego – to przedstawienia o charakterze deskryptywnym. Katalog wyznaczonych zadań przybiera zwykle postać standaryzowanej listy. Zawiera ona zapis tego, co „powinno być” wykonane. [...] Jest bowiem tak, że gdy z dziećmi nie rozmawia się o ich aktywności ruchowej, to nie będą jej traktować jako coś dla siebie ważnego, choć ta ważność i ranga są nie do przecenienia. [...] Ujęcia teoretyczne, które przeszły w koncepcję badań, stanowią niewątpliwie oryginalną część prezentowanego opracowania. Wpływ na ową oryginalność ma istota problemów, w której mieszczą się zarówno niespotykane w innych opracowaniach zakresy (choć obszerne, to znakomicie zdetalizowane), jak i instrumentarium badawcze. W teorii założeń badawczych – na co pragnę ponownie zwrócić uwagę – istotne jest dokonanie wykładni sensu podejścia kognitywnego. Wybór właśnie takiego łączy istniejące w zamyśle Autorki połączenie „ze sobą i w następstwie” tego wszystkiego, co zaistniało wcześniej w jej umyśle. Powstają tym samym psycho-socjo-lingwistyczne akty dziecięcej komunikacji, zestrojone z własną wyjątkowością, które dziecko wnosi w swoje „bycie i działanie w ruchu”, a także specyficznością w odwoływaniu się do doświadczeń ruchowych, zarówno indywidualnie zróżnicowanych, jak i uwspólnionych ekspozycji ruchowych. Z recenzji dr hab. Lucyny Preuss-Kuchty |
Podziel się opinią
Komentarze