Psychologia mediów i komunikowania. Wprowadzenie
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2018 |
Autorzy | |
Wydawnictwo |
Książka stanowi kompendium podstawowej wiedzy związanej z psychologią mediów. Przedstawia jej umiejscowienie na tle innych subdyscyplin psychologii oraz filmoznawstwa, medioznawstwa i komunikologii (nauki o mediach i komunikowaniu), genezę powstania, zakres i przedmiot zainteresowań, jak również wykorzystywane metody badawcze. To czyni z psychologii mediów dyscyplinę hybrydyczną, która obejmuje cztery sfery: metodologię (M), etykę (E), teorię (T) i aplikację (w sumie: META); pretenduje ona do roli psychologii zintegrowanej, która w ramach spójnego systemu teoretycznego łączy wiedzę z wymienionych powyżej dyscyplin i subdyscyplin. Ów hybrydyczny charakter powoduje, że zagadnienia psychologiczne są prezentowane w ramie medialnej i na odwrót, po to, by w pełni pokazać specyfikę tej relatywnie nowej subdyscypliny psychologii. Zamieszczone w każdym rozdziale przypisy dolne oraz tzw. literatura rozszerzająca są adresowane do Czytelników, którzy mieliby ochotę pogłębić przedstawioną w książce wiedzę źródłową. Podręcznik bowiem ze swej natury narzuca autorowi pewne ograniczenia związane z możliwie syntetycznym i uproszczonym sposobem prezentowania opisywanych zagadnień, ale powinien oferować wskazówki do indywidualnych poszukiwań, zorientowanych na określone zainteresowania.
Osobne miejsce zajmuje w monografii problematyka stosowanej psychologii mediów, zwłaszcza w odniesieniu do edukacji medialnej, profilaktyki oraz terapii uzależnień medialnych, zwanych również patologicznym użytkowaniem mediów. W ten sposób pokazuję, że media mogą być wykorzystane pozytywnie (sprzyjają życiu i rozwojowi człowieka) lub negatywnie [gdy są źródłem zaburzeń tego rozwoju oraz prowadzą do zachowań nałogowych i ryzykownych – (auto)destrukcyjnych form aktywności].
Dynamiczny przyrost badań wpisanych w psychologię mediów wiąże się z ekspansywnym rozkwitem cywilizacji medialnej, która stanowi podstawowy kontekst życia i zachowania współczesnego człowieka. Jego rozwój ontogenetyczny (osobniczy, indywidualny) oraz większość kluczowych form aktywności są w coraz większym stopniu połączone z mediami tradycyjnymi i interaktywnymi, wirtualnymi środowiskami społecznymi, e-usługami oraz nowymi formami edukacji, rozrywki i komunikacji, które realizowane są online. Stąd też, obok kompetencji językowych, komunikacyjnych, kulturowych i społecznych, coraz większą rolę odgrywają kompetencje cyfrowe, związane z użytkowaniem mediów, współkreowaniem ich zawartości oraz środowisk medialnych, a także z umiejętnościami wyszukiwania i oceny wiarygodności informacji oraz wykorzystywania ich do zaspokajania indywidualnych potrzeb dotyczących codziennego życia oraz współpracy z innymi ludźmi. Brak wspomnianych kompetencji skutkuje bardzo często uleganiem różnym typom wpływu społecznego (manipulacji społecznej, psychomanipulacji czy przemocy mediów).
Numer ISBN | 978-83-8095-421-2 |
Wymiary | 160x235 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 258 |
Język | polski |
Fragment | Psychologia mediów: kluczowe obszary badawcze W obrębie psychologii mediów można wyróżnić następujące obszary badawcze: a) z uwagi na typ medium, które jest głównym przedmiotem zainteresowania: – psychologię literatury; Każde z wymienionych mediów kreuje specyficzny tryb relacji ze swoim użytkownikiem, co wpływa na: (1) typ, zakres i głębokość aktywizowanych procesów poznawczych, np. myślenie, wyobrażanie sobie, percepcję, procesy uwagi czy posługiwanie się językiem; (2) stopień ogólnej aktywności (pobudzenia) organizmu, co przekłada się na wymierne parametry (np. ciśnienie krwi, aktywność fal mózgowych, czas i szybkość reakcji w odpowiedzi na bodziec pojawiający się na ekranie komputera); (3) stopień świadomości podmiotu odnośnie do samego siebie siebie oraz własnego realnego umiejscowienia w czasie i przestrzeni podczas korzystania z medium; b) ze względu na typ komunikacji społecznej, która stanowi podstawę jej badań w kategoriach wpływu na jednostkę/jednostki: – psychologię komunikacji (audio)wizualnej (opartej głównie na filmie) oraz multimedialnej (opartej głównie na przekazach wielokodowych i ekranach statycznych, np. komiks); W tym miejscu warto zwrócić uwagę na dwa podstawowe, a zarazem skrajnie różne, układy komunikacyjne, w których działa, a w przypadku nowych mediów funkcjonuje jako współtwórca ich użytkownik. W kontekście filmu występuje on w roli widza, który podczas oglądania przekazu aktywizuje procesy poznawcze niezbędne do nadawania spójności narracji filmowej, rozumienia, interpretacji oraz antycypacji dalszego rozwoju akcji (m.in. w przypadku filmów fabularnych opartych na schematach gatunkowych). To klasyczny przykład tradycyjnego układu komunikacyjnego, w którym podział ról komunikacyjnych, jak również status ontologiczny samego przekazu filmowego, jest wyraźnie określony. Film funkcjonuje jako komunikat medialny skończony, o wyraźnie zaznaczonych granicach fabularnych, utrwalony na nośniku analogowym lub cyfrowym. W przypadku różnych form komunikacji w sztuce nowych mediów, oprócz aktywności poznawczej, bardzo często nieodzowna jest również aktywność motoryczna użytkownika, która pozwala uaktywnić samo dzieło, a przez to zaktualizować proces komunikacji z jego pomysłodawcą (artystą). To przykład posttradycyjnego układu komunikacyjnego; c) z uwagi na kategorię użyteczności praktycznej: – stosowaną psychologię mediów, a więc subdyscyplinę psychologii, która koncentruje się na wykorzystywaniu wyników badań podstawowych do rozwiązywania problemów praktycznych (np. wpływu reklamy na zachowania konsumenta, wpływu strategicznej gry komputerowej na poziom sprawności logicznego myślenia jej użytkownika); d) z uwagi na charakter oddziaływania mediów na jednostkę: – oddziaływanie krótkoterminowe, np. wtedy, gdy pod wpływem komunikatu reklamowego podejmuje decyzję o zakupie konkretnego produktu; e) z uwagi na stopień i zakres kontrolowania wpływu medium na jednostkę: – wpływ przewidywalny i kontrolowany przez sam podmiot i/lub osoby z jego otoczenia (np. wielozadaniowość z wykorzystaniem różnych mediów upośledza głębokość przetwarzania informacji i zapamiętywania treści komunikatów; korzystanie z symulatorów pozwala rozwijać sprawność psychoruchową w określonym zakresie/dziedzinie życia, np. pilotażu, chirurgii); f) ze względu na poziom analizy psychologicznej (mikro – mezo – makro): – wpływ mediów na procesy zachodzące w mózgu (np. tworzące i zanikające połączenia nerwowe, poziom neuroprzekaźników, aktywacja określonych części mózgu pod wpływem bodźców wizualnych, audialnych itd.); |
Podziel się opinią
Komentarze