Edukacja małego dziecka. Tom 11. Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2017 |
Autorzy | |
Wydawnictwo |
Tom 11 serii Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji, składa się z dwóch części. Teksty mają charakter teoretyczny, empiryczny i praktyczny. Stanowią wkład w dyskusję nad stanem edukacji małego dziecka oraz możliwościami jej modyfikacji zgodnie z uniwersalnym systemem wartości w perspektywie kształcenia młodych pokoleń i budowania wartościowego społeczeństwa. W szerszej perspektywie – dotyczą dylematów kształcenia nauczycieli.
W części pierwszej – Współczesny nauczyciel wobec zmiany w edukacji – autorzy tekstów podejmują ważne kwestie związane z budowaniem autorytetu nauczyciela, ze stylami i metodami jego pracy pedagogicznej zarówno w przedszkolach, jak i szkołach.
Wychodząc naprzeciw potrzebom dzieci, autorzy wskazują w swoich artykułach na sposoby ich rozpoznania oraz uwzględniania w praktyce pedagogicznej. Podkreślają wagę właściwej komunikacji między nauczycielami, rodzicami i dziećmi. Przedstawiają możliwości wdrożenia w polskich szkołach wartościowych koncepcji i systemów kształcenia, mniej lub bardziej znanych w światowych systemach edukacyjnych.
Teksty zawarte w części drugiej, zatytułowanej Rodzic – dziecko – nauczyciel w aktualnej przestrzeni wychowawczo-edukacyjnej, odnoszą się do zagadnienia współpracy rodziców (i rodziny) z nauczycielami pracującymi w przedszkolach i szkołach. Ukazano w nich znaczenie dzieciństwa spędzanego w rodzinie, przedszkolu i szkole oraz wagę udziału rodziców w edukacji dzieci. Przedstawiono dylematy rodziców związane z pójściem dziecka do przedszkola, podjęciem przez nie obowiązku szkolnego oraz ich poglądy na temat osoby nauczyciela. Podjęto wątek zmiany w komunikacyjnej przestrzeni edukacji, a także problematykę uwarunkowań i implikacji współczesnego wychowania w rodzinie w kontekście „zatracenia” w cyberprzestrzeni czy nieharmonijnego rozwoju dzieci oraz zagadnienie kryteriów oceny warunków rozwoju dzieci w rodzinie.
Oddając do rąk Czytelników ten tom, wyrażamy nadzieję, że jego lektura będzie przyczynkiem do podjęcia lub pogłębienia badań nad dzieciństwem i edukacją małego dziecka.
Beata Oelszlaeger-Kosturek
Numer ISBN | 978-83-8095-182-2 |
Wymiary | 235x160 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 298 |
Język | polski |
Fragment | Nauczyciele i rodzice jako edukatorzy, wychowawcy oraz opiekunowie dzieci są poddawani nieustannym próbom w coraz to szybciej zmieniającej się rzeczywistości. Zmiany, m.in. o charakterze cywilizacyjnym, społecznym, kulturowym, technologicznym i edukacyjnym, stały się dla nich swoistymi wyzwaniami, tak więc obie strony edukacji podejmują szereg czynności i działań mających na względzie dobro dzieci, ich wszechstronny rozwój. Współpraca nauczycieli i rodziców, w trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, odbywa się m.in. przez poznanie intelektualnych potrzeb wychowanków i stwarzanie warunków do ich realizacji, dostarczanie dzieciom właściwych wzorców osobowych do naśladowania, wdrażanie ich do podejmowania samodzielnych działań. Wraz z dziećmi nauczyciele i rodzice urzeczywistniają ideę trójpodmiotowości – zadanie wyznaczone do realizacji przez szkołę w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Autorzy tekstów zaprezentowanych w niniejszym opracowaniu podejmują dyskusję nad tymi właśnie obszarami edukacji i wychowania – w przedszkolu, w szkole i w domu... Informacja o autorach Wanda Banaszewska, No Bell Education Centre, Konstancin-Jeziorna Aneta Czerska, dr, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, Warszawa Lenka Ďuricová, mgr, PhD., Uniwersytet Mateja Bela, Wydział Pedagogiczny, Banská Bystrica, Słowacja Anna Gaweł, mgr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Izabella Gorczyca, No Bell Education Centre, Konstancin-Jeziorna Bożena Grzeszkiewicz, dr, Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny Joanna Górecka, No Bell Education Centre, Konstancin-Jeziorna Alicja Hruzd-Matuszczyk, mgr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Magdalena Kapias, mgr, Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych Soňa Kariková, prof. PhDr., PhD., Uniwersytet Mateja Bela, Wydział Pedagogiczny, Banská Bystrica, Słowacja Tatiana Kłosińska, dr, Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych Miroslav Krystoň, Prof. PaedDr., CSc., Uniwersytet Mateja Bela, Wydział Pedagogiczny, Banská Bystrica, Słowacja Barbara Lulek, dr, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny Marzenna Magda-Adamowicz, dr hab., prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Elżbieta Marek, dr, Akademia Ignatianum, Wydział Pedagogiczny, Kraków Bożena Marzec, dr, Wyższa Szkoła Biznesu, Wydział Nauk Stosowanych, Dąbrowa Górnicza Aleksandra Minczanowska, dr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Beata Oelszlaeger-Kosturek, dr hab., Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Ewa Ogrodzka-Mazur, prof. dr hab., Uniwersytet Śląski, Wydział Etno- Gabriela Piechaczek-Ogierman, dr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Anna Przybylska-Zielińska, mgr, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego, Wydział Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej, Bydgoszcz Małgorzata Przybysz-Zaremba, dr hab., prof. UKSW, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Studiów nad Rodziną, Warszawa Eugenia Rostańska, dr hab., prof. nadzw., Wyższa Szkoła Biznesu, Wydział Nauk Stosowanych, Dąbrowa Górnicza Andrea Smolková, Bc., Uniwersytet Mateja Bela, Wydział Pedagogiczny, Banská Bystrica, Słowacja Jolanta Suchodolska, dr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Urszula Szuścik, dr hab., Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Leokadia Szymczyk, dr, Uniwersytet Śląski, Wydział Teologiczny, Katowice Małgorzata Zalewska-Bujak, dr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Beata Žitniaková Gurgová, prof. PhDr., PhD., Uniwersytet Mateja Bela, Wydział Pedagogiczny, Banská Bystrica, Słowacja |
Podziel się opinią
Komentarze