Współczesna literatura jest fantastyczna

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Żyjemy w czasach, w których radykalne podziały na kulturę wyższą – awangardową i elitarną, oraz na „lubującą się w powtarzalnych schematach” kulturę popularną, straciły rację bytu. Przynajmniej do takiej konkluzji dochodzi w swojej książce Dominika Oramus, poddając dogłębnej analizie współczesną sytuację fantastyki. Elementy tej ostatniej bez trudu możemy odnaleźć w prozie autorów odżegnujących się od bezpośrednich związków z SF, fantasy czy horrorem, w książkach, które wydawane są bez stosownej gatunkowej etykiety i zaliczane do tzw. głównego nurtu literatury. Część czytelników, tych rozmiłowanych w fantastycznych światach, chciałaby widzieć owe dzieła na jednej półce z tytułami Pilipiuka , Grzędowicza czy Białołęckiej . Tymczasem z drugiej strony większość krytyków literackich wydaje
się zupełnie nie dostrzegać związków tych pozycji z tradycją, która zaowocowała wybitnymi dokonaniami Le Guin , Asimova czy Aldissa .

Autorka książki o wiele mówiącym tytule O pomieszaniu gatunków. Science fiction a postmodernizm podjęła się niełatwego zadania prześledzenia wzajemnych wpływów i związków pomiędzy prozą pochodzącą z „fantastycznego getta” a głównym nurtem. Powstała dzięki temu – rzadka na krajowym gruncie – próba poddania obiektywnej analizie współczesnych nurtów literackich bez zamykania się w umownych ramach gatunkowych czy trzymania się sztucznych podziałów. W pierwszych rozdziałach swojej interesującej pracy Oramus stara się zdefiniować, czym współcześnie jest science fiction, sięgając do jej źródeł i przywołując twórców, którzy nadali jej kanoniczny kształt. Następnie charakteryzuje funkcjonujące obecnie gatunki i podgatunki fantastyki oraz pokrewne im gatunki głównonurtowe (realizm magiczny, metafikcja, powieść neogotycka, utopia, dystopia). Kolejną część książki poświęca autorka prezentacji twórczości trzech pisarzy – Lema , Vonneguta i Dicka – stanowiących znakomity przykład wykraczania poza ramy ustalonych przez krytykę szablonów gatunkowych.

Po takim przygotowaniu Oramus analizuje science fiction jako technikę narracyjną, ukazując jej obecność w konkretnych utworach, które według krytyków przynależą do głównego nurtu i utrzymane są w duchu postmodernizmu. Najwięcej uwagi poświęca powieściom: * Anglia, Anglia* Juliana Barnesa , Marianna i Barbarzyńcy Angeli Carter , * Droga* Cormaca McCarty’ego , * Nie opuszczaj mnie* Kazuo Ishiguro , * Opowieść Podręcznej* oraz * Oryks i Derkacz* Margaret Atwood , * Wyspa* Jamesa Grahama Ballarda . Na tej podstawie autorka dochodzi do wspomnianej na wstępie konkluzji oraz do wniosku, że język fantastyki ze względu na swoją atrakcyjność i nieograniczone możliwości został niepostrzeżenie zaadaptowany przez współczesną literaturę piękną, w szczególności przez tych pisarzy, których uwiodły uroki postmodernizmu.

O pomieszaniu... to z jednej strony przypomnienie, czym SF była niegdyś, powtórka z jej genezy i historii, z drugiej strony zaś – określenie, czym staje się ona obecnie i w jaki sposób funkcjonuje w kulturze. Miłośnikom fantastyki fachowe opracowanie tematu poczynione przez Dominikę Oramus pozwala ujrzeć szerszy kontekst, w który wpisuje się ich ulubiona proza. Innym czytelnikom udowadnia z kolei, że ocena dzieła ze względu na jego gatunkowe przyporządkowanie w coraz większym stopniu traci sens. Dla jednych i dla drugich omawiana pozycja stanowi zaś rzadką okazję obcowania z rzetelnym opracowaniem krytycznoliterackim, w którym pasja publicystyczna w harmonijny sposób łączy się z solidnym przygotowaniem naukowym. Pozostaje mieć nadzieję, że książka zostanie zauważona i będzie czytana, stając się przyczynkiem do lepszego zrozumienia rosnącej roli języka fantastyki we współczesnej kulturze.

Wybrane dla Ciebie
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]