Uwarunkowania poczucia zdrowia, stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli. Uwarunkowania poczucia zdrowia, stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli a praktyczne wykorzystywanie teorii zachowania zasobów autorstwa Stevana E. Hobfolla
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2020 |
Autorzy | |
Kategoria | |
Wydawnictwo |
Monografia, którą przekazuję do rąk czytelników, powstała w wyniku moich wieloletnich badań, a także bogatych doświadczeń pedagogicznych i psychoterapeutycznych, obejmujących zjawisko, które od bodaj siedmiu czy ośmiu dekad literatura przedmiotu (licząca obecnie setki, jeśli nie tysiące, opracowań krytycznych czy przeglądowych) opatruje zbiorczym terminem „stres”. W badaniach empirycznych zagadnienie stresu w profesji nauczyciela oraz czynników, które go warunkują, zaczęto podejmować dopiero w latach 70. XX wieku. Wtedy okazało się, że jedna trzecia nauczycieli przeżywa stres w związku ze swoją pracą, w kolejnych zaś latach skupiono się na ich konkretnych problemach.
Tematem monografii jest związek między zasobami a wypaleniem, będącym pochodną stresu zawodowego i poczuciem zdrowia. Poruszam w niej problematykę stresu zawodowego u nauczycieli, wykorzystując osiągnięcia takich dziedzin, jak psychologia, pedagogika, pedeutologia, filozofia, medycyna, i diagnozuję stan polskiego systemu oświaty. Niezwykle istotne w tej książce jest, obok przedstawienia wyników badań nad stresem, podniesienie kwestii edukacji profilaktycznej. Jest to o tyle ważne, że zawód nauczyciela to jedna z najbardziej społecznie odpowiedzialnych funkcji. To nauczyciele, realizujący swoje zadania w niedomagającym systemie oświaty, formują przyszłe społeczeństwo. Tak znacząca rola jest determinowana przez następujące czynniki: brak motywacji, brak zaangażowania, brak zrozumienia społecznego, zbyt wysokie oczekiwania, przeciążenie obowiązkami w aspekcie indywidualnym, ale też społecznym.
Numer ISBN | 978-83-8095-663-6 |
Wymiary | 160x235 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 418 |
Język | polski |
Recenzja | Książka Marii Katarzyny Grzegorzewskiej dotyczy aktualnych i nadal zbyt słabo poddanych eksploracji zagadnień, co czyni ją cenną i potrzebną na rynku wydawniczym. Autorka podjęła się trudnego zadania – wielowymiarowego ujęcia, a jednocześnie integralnego spojrzenia na analizowane kwestie. Monografia zawiera wnikliwą i pogłębioną refleksję teoretyczną, popartą rzetelnymi badaniami empirycznymi. Warta jest polecenia pedagogom, kandydatom na nauczycieli, teoretykom i praktykom edukacyjnym. Z recenzji dr hab. Joanny M. Łukasik, prof. UP Praca Marii Katarzyny Grzegorzewskiej jest użyteczna poznawczo, wzbogaca teoretyczną wiedzę z pedeutologii, dobrze wiąże teorię „nauki o nauczycielu” z naukami psychologicznymi (psychologią ogólną, psychologią poznawczą, psychologią społeczną, psychologią edukacji, psychologią kliniczną), a także zawiera przesłania dotyczące działalności profilaktycznej w funkcjonowaniu zawodowym nauczycieli. Z recenzji prof. zw. dra hab. Stanisława Palki |
Podziel się opinią
Komentarze