Edukacja akademicka w perspektywie krytycznej. Studenci wobec neoliberalnej polityki kształcenia w szkole wyższej
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2019 |
Autorzy | |
Kategoria | |
Wydawnictwo |
Głównym celem naukowym przedstawionej monografii jest opis i analiza wielorakich skutków transformacji szkolnictwa wyższego w Polsce i neoliberalnych reform ostatnich lat w odniesieniu do procesu kształcenia i funkcjonowania samych uczelni. Instrumentarium teoretyczno-pojęciowe służące do realizacji celu naukowego pracy, zostało wywiedzione z nurtu badań nad edukacją określanego mianem pedagogiki krytycznej. Monografia składa się z sześciu rozdziałów zawierających odwołania do rozpraw naukowych krajowych i zagranicznych badaczy oraz prezentację wyników badań własnych. Głównym celem podjętych badań własnych było rozpoznanie stopnia i zakresu w jakim studenci wybranych szkół wyższych wyrażają (odzwierciedlają) w swoich opiniach ideologię neoliberalną w odniesieniu do strukturalnych składników procesu kształcenia. Powiązana z tym celem, ważna kwestia dotyczyła również odznaczenia, określenia i opisania współcześnie dominującego paradygmatu dydaktyki akademickiej. Cel badań został zrealizowany dzięki badaniom ilościowym i jakościowym, w których ważna była triangulacja podejść badawczych, metod i rodzajów badań oraz triangulacja teorii. Główny korpus badań własnych, został uzupełniony analizą dyskursu, która miała na celu przedstawienie procesu dyskursywnego formowania wiedzy o autonomii oraz uchwycenie, w jaki sposób formacje wiedzy-władzy regulują odpowiednią „prawdę” o uniwersytecie.
W czasie opracowywania koncepcji monografii i projektowania badań własnych, pewne zjawiska związane z funkcjonowaniem szkolnictwa wyższego, były już dość dobrze zdiagnozowane i opisane. Jednak w ostatnich latach procesy transformacyjne w obszarze polskiego szkolnictwa wyższego nasiliły się, a pracownikom uczelni dość jasno przedstawiono – głównie w formie uregulowań prawnych - oczekiwane kierunki zmian. W nowej ustawie o szkolnictwie wyższym zawarto szereg rozwiązań o charakterze neoliberalnym, równocześnie kontynuowano pewne „trendy” zapoczątkowane już wiele lat temu, by kształcenie w uczelniach, również na uniwersytetach, miało charakter jak najbardziej użyteczny i adekwatny dla potrzeb rynku pracy, interesariuszy zewnętrznych, czy szerzej, dla potrzeb gospodarki. Tradycyjne wartości uniwersyteckie (takie jak tradycja, wspólne dobro, kształtowanie postaw krytycznych) od pewnego czasu muszą „negocjować” swoje miejsce i muszą „dostrajać się” do wartości fundujących współczesny ład społeczno-gospodarczy. W polskiej literaturze z zakresu pedagogiki podjęto w ostatnich latach już wiele prób analizy problemu wpływu neoliberalnej polityki władz państwowych, w tym Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na środowisko akademickie i charakter procesu kształcenia. Jednak jak dotąd, nie patrzono na kształcenie i aktywność uczelni przez pryzmat procesów ujarzmiania, upodmiotowienia, nie stosowano „postdyscyplinarnej” perspektywy do próby zrozumienia „czego” i „dlaczego” uczy się na poziomie szkoły wyższej.
W wyniku studiów literaturowych oraz badań własnych zaprojektowałem ramy paradygmatu postdyscyplinarnego w dydaktyce akademickiej. Jego charakterystyka odnosi się do poszczególnych elementów strukturalnych procesu kształcenia występujących jako elementy stałe w teorii i praktyce dydaktycznej. Równocześnie, traktując emancypację, jako wyzwalanie się z różnego rodzaju uwikłań kulturowych, politycznych, społecznych, z zewnętrznych systemów dominacji, ale także jako pokonywanie własnych ograniczeń i „rozbrojenie” własnych systemów dominacji i struktur samozarządzania, to – biorąc pod uwagę wyniki badań własnych – sformułowano zestaw wytycznych dla „krytycznej” dydaktyki akademickiej. Pożądane elementy zostały odniesione do trzech obszarów: środowiska edukacyjnego, predylekcji i zachowań studentów oraz predylekcji i zachowań nauczycieli akademickich.
Numer ISBN | 978-83-8095-582-0 |
Wymiary | 160x235 |
Liczba stron | 316 |
Język | polski |
Fragment | Przedstawiona monografia – tak w części teoretycznej jaki i badawczej – może mieć szerokie zastosowanie w wielu różnych, powiązanych ze sobą sferach działania szkół wyższych. Po pierwsze, dla osób i organów odpowiedzialnych za politykę edukacyjną państwa może stanowić źródło wiedzy na temat kierunków ewolucji systemu kształcenia w Polsce po 1989, w tym skutków przeprowadzanych kolejnych zmian i reform w szkolnictwie wyższym. Wprowadzane zmiany w tej sferze działalności, przynoszą bowiem efekty po określonym czasie. Wyróżnione cztery etapy transformacji w szkolnictwie wyższym po 1989 roku, zawierają opis zmian, tendencji i przede wszystkim konsekwencji wielu oświatowych regulacji, dostarczają informacji na temat jakości relacji władza – uniwersytet. Zastosowana perspektywa krytyczna do opisania i zrozumienia zjawisk w polskim (i szerzej światowym) obszarze szkolnictwa wyższego, daje szansę decydentom na refleksyjną analizę przyjmowanych regulacji i rozwiązań. Po drugie, dla władz uczelni monografia ta – szczególnie w części będącej wprowadzeniem do zasadniczych badań własnych – może stanowić dodatkowy zasób wiedzy na temat współczesnych uwarunkowań zarządzania instytucją jaką jest szkoła wyższa. Współczesne praktyki neoliberalne w obszarze szkolnictwa wyższego zmieniają uczelnie, transformują proces kształcenia oraz – co tutaj niezmiernie istotne - wpływają na charakter roli rektora i innych podmiotów kierujących uczelnią. Krytyczna refleksja na temat procesu włączania szkół wyższych w amorficzne mechanizmy władzy i dyscyplinowania, może stanowić dla osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie uczelni niezbędne źródło zmian w sposobie i stylu działania (zarządzania). Po trzecie, dla uczelnianych komisji ds. zapewniania jakości kształcenia, wyniki uzyskane w badaniach mogą służyć do takiego „przekalibrowania” narzędzi kontroli i ewaluacji, by większą w nich rolę odgrywały narzędzia o charakterze jakościowym. Jak wynika bowiem z badań, ilościowy i rozbudowany, biurokratyczny system kontroli i nadzoru wzmacnia, niekorzystny z wielu względów, paradygmat postdyscyplinarny w dydaktyce akademickiej. Po czwarte, dla zespołów odpowiedzialnych za program studiów, wyniki badań własnych stanowią doskonały pretekst do wprowadzenia zmian programowych. We wnioskach z badań zawarto szczegółowe wytyczne dla „krytycznej” dydaktyki akademickiej. Wytyczne zawarte w trzech obszarach: środowiska edukacyjnego, predylekcji i zachowań studentów oraz predylekcji i zachowań akademickich stanowią niezbędną podstawę do budowania, kluczowych w dzisiejszym świecie, kompetencji krytycznych. Owe kompetencje dotyczą gotowości do zmiany, krytyczną ocenę aktualnego stanu oraz projektowanie i odpowiedzialne wprowadzanie korekt w układach społecznych, w których znalazła się jednostka. Kompetencje krytyczne są niezbędnym elementem budowania formacji obywatelskich i kształtowania oświeconych obywateli. Są niezbędne dla ładu demokratycznego. Uczelnia powinna więc podjąć wysiłek wprowadzenia (doskonalenia – jeżeli już są) treści i metod nauczania, które wspierały by rozwój kompetencji krytycznych. Po piąte, dla nauczycieli akademickich, wyniki uzyskane w badaniach, mogą stanowić ważne źródło informacji na temat oczekiwań współczesnych studentów (chociażby w odniesieniu do współdziałania dydaktycznego), na temat przypisywanych im ról na uczelni, oraz – szerzej – neoliberalnych uwarunkowań edukacji na poziomie wyższym. To nauczyciele akademiccy bowiem, w największym stopniu odczuwają efekty kolejnych zmian i reform. Również dla nich wytyczne dla „krytycznej” dydaktyki akademickiej mogą być cenną podpowiedzią, w którym kierunku powinni rozwijać swoje dydaktyczne talenty. |
Podziel się opinią
Komentarze