Trwa ładowanie...
d1en7as

Umberto Eco

AFP
Źródło: AFP

Włoski teoretyk literatury, beletrysta. Profesor semiotyki na uniwersytecie w Bolonii. Wykłada także na Uniwersytecie we Florencji.

Debiutował w 1956 rozprawą na temat średniowiecznej estetyki. Autor wielu prac naukowych, m.in.: La struttura assente (Nieobecna struktura), Le forme del contenuto" (Formy treści) i fundamentalnego Trattato della semiotica generale (Traktat semiotyki ogólnej).

W Polsce wydane zostały jego dwie prace: Dzieło otwarte i Pejzaż semiotyczny. Jako beletrysta debiutował w 1980, bestsellerem została jego powieść Il nome della rosa (1982, wydanie polskie Imię róży), która uzyskała francuską nagrodę Medicis oraz została sfilmowana. Eco zajmuje się badaniem mechanizmów kultury masowej, którą pojmuje w kategorii faktu komunikacyjnego, a semiotykę wykorzystuje jako narzędzie opisu form społecznych.

Jego zainteresowania sięgają literatury trywialnej, prasy codziennej, komiksu, piosenki. Semiotyka Eco stała się modnym kierunkiem filozofii, do czego w szczególności przyczyniły się jego dzieła - Teoria semiotyki (1978) i Rola czytelnika (1979).

Rozważania semiotyki dotyczą głównie znaków, rozpatrywanych pod kątem znaczeń w zakresie komunikacji międzyludzkiej. Analiza semiotyki ma prowadzić do rozpoznania sił motorycznych przemian w sferze kultury i ujawnić, że sposób i celowość "produkowania" znaczenia nie różni się od produkcji przedmiotów materialnych - czyli praktycznej, codziennej działalności człowieka. Semiotyka Eco otwarła drogę do nowych studiów w zakresie estetyki.

Jest doktorem honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Uniwersytetu Łódzkiego, a także kilkudziesięciu innych uczelni.

Umberto Eco
Data urodzenia

04.01.1932

Miejsce urodzenia

Alessandria, Piemont, Włochy

Data śmierci

18.02.2016

Bibliografia

Historia piękna

Temat na pierwszą stronę

Wahadło Foucaulta

Historia krain i miejsc legendarnych

Poszukiwanie języka doskonałego

Po drugiej stronie lustra

Kant a dziobak

Nie myśl, że książki znikną

Cmentarz w Pradze

Wymyślanie wrogów i inne teksty okolicznościowe

Wyznania młodego pisarza

Imię róży

Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów

Sztuka

Zapiski na pudełku od zapałek (1986-1991)

Drugie zapiski na pudełku od zapałek (1991-1993)

Sztuka i piękno w średniowieczu

Trzy opowieści

Wyspa Dnia Poprzedniego

Nieobecna struktura

Rozmowy o końcu czasów

Diariusz najmniejszy

Rakiem. Gorąca wojna i populizm mediów

Baudolino

Trzecie zapiski na pudełku od zapałek (1994-1996)

O literaturze

Filozofia frywolna

Od drzewa do labiryntu. Studia historyczne o znaku i interpretacji

Teoria semiotyki

Podziemni bogowie

Historia brzydoty

Poetyki Joyce'a

Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych

Pięć pism moralnych

Interpretacja i nadinterpretacja

Mój 1968. Po drugiej stronie muru

Szaleństwo katalogowania

O bibliotece

Superman w literaturze masowej

Tajemniczy płomień królowej Loany

Sześć przechadzek po lesie fikcji

Czytanie świata

Apokaliptycy i dostosowani

W co wierzy ten, kto nie wierzy?

Imię róży Wydanie poprawione przez autora

Pape Satan aleppe. Kroniki płynnego społeczeństwa

Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych

Wyspa dnia poprzedniego

Jak podróżować z łososiem

Migracje i nietolerancja

Prawie to samo. O doświadczeniu przekładu

d1en7as

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1en7as
d1en7as
d1en7as
d1en7as

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj