Społeczno-pedagogiczne i kulturowe konteksty migracji dzieci. Między globalnym wykluczeniem a walką o godność
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2020 |
Autorzy | |
Kategoria | |
Wydawnictwo |
Książka Społeczno-kulturowe implikacje migracji dzieci stanowi rozwinięcie moich analiz i badań dotyczących kulturowych, społecznych i pedagogicznych kontekstów dzieciństwa w sytuacji różnicy kulturowej i odmienności etnicznej, zawartych w poprzedniej publikacji Adopcja międzyrasowa (2018). W niniejszej pracy staram się przede wszystkim określić społeczno-kulturowe warunki i następstwa migracji osób małoletnich. Ze względu na podjęty w książce temat, na jej stronach często odwołuję się do kategorii dzieciństwa i znaczenia relacji dziecko – dorosły. Dziecko jest ważnym podmiotem refleksji pedagogicznej, a dzieciństwo przedmiotem rozważań w pracach polskich pedagogów. Chociaż studia nad dzieciństwem są zazwyczaj przyporządkowane do obszarów pedagogiki społecznej lub pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, to niewątpliwie w tradycji polskiej myśli pedagogicznej istnieje zakorzenione przekonanie o słuszności stwierdzenia Janusza Korczaka, że
[…] to jeden z najzłośliwszych błędów sądzić, że pedagogika jest nauką o dziecku, a nie o człowieku… Nie ma dzieci – są ludzie; ale o innej skali pojęć, innym zasobie doświadczenia, innych popędach, innej grze uczuć (Cyt. za: Śliwerski, 2007: 23).
Jestem przekonany, że słowa Korczaka są zachętą do wielowymiarowego spojrzenia na dziecko i dzieciństwo, czyli spojrzenia, które wykracza poza istniejące podziały, klasyfikacje i zdroworozsądkowe uzasadnienia.[...]
Numer ISBN | 978-83-8095-772-5 |
Wymiary | 160x235 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 232 |
Język | polski |
Recenzja | Bez wątpienia książka ta z dużym powodzeniem łapie w „diagnostyczną kamerę” społeczno-kulturowe implikacje migracji dzieci, a wielokontekstowy obraz, który czytelnik uzyskuje, jest zarówno bardzo przekonujący, jak i interesujący […]. Trzeba także zwrócić uwagę na fakt, iż doktor Łukasz Albański nie konfrontuje w swojej książce wyłaniających się z jej analiz obrazów tytułowego problemu z jakimkolwiek dyskursem „idealnym”, czy „postulowanym”. Jest to jednak także książka zdecydowanie zorientowana na wartości, nawiązująca do najlepszych wzorów pedagogicznych w tym zakresie – z jednej stronie pedagogiki społecznej, z drugiej pedagogiki krytycznej. I to nadaje jej, moim zdaniem, dodatkowy walor […]. Jest to książka pod każdym względem bardzo dobra, świadcząca jak najlepiej o kompetencjach Autora w sferze prowadzenia dyskursu naukowego. Dr Łukasz Albański podnosi w niej, analizuje i interpretuje problem bardzo oryginalny, wnosząc duży wkład we współczesne studia pedagogiczne. Fragment recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszko Melosika |
Podziel się opinią
Komentarze