Trwa ładowanie...
d19cv8r
05-02-2020 00:39

Rada rodziców po reformie edukacji

książka
Oceń jako pierwszy:
d19cv8r
Rada rodziców po reformie edukacji
Forma wydania

Książka

Rok wydania
Autorzy
Kategoria
Wydawnictwo
Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Wspieraniem rad rodziców zajmuję się już od ponad dziesięciu lat, odkąd w Instytucie Inicjatyw Pozarządowych wystartowaliśmy z programem „Rodzice w szkole”.

Przez ten czas przeprowadziliśmy wiele projektów skierowanych do rodziców, rad rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów szkół i przedszkoli, a także urzędników samorządowych. Wzięło w nich udział kilka tysięcy osób z ponad 1200 placówek.

Działaliśmy różnymi metodami. Przede wszystkim prowadziliśmy szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje, krótsze i dłuższe (i kilkugodzinne, i kilkudniowe), dla różnych odbiorców. Wydawaliśmy publikacje, pisaliśmy artykuły do czasopism fachowych. No i oczywiście rozmawialiśmy, doradzaliśmy, pomagaliśmy, konsultowaliśmy. Tak jest do dziś – nie ma tygodnia, a we wrześniu każdego roku nie ma dnia, abym nie otrzymał pytań (przez e-mail, media społecznościowe czy telefonicznie) dotyczących różnych aspektów funkcjonowania rad rodziców. Znaczna część pytań się powtarza, ale co i raz otrzymuję nowe – takie, które, mimo dziesięcioletniego doświadczenia, potrafią mnie zaskoczyć.

Zastanawiałem się więc, jak to możliwe, czy setki szkoleń i idące już w tysiące nakłady poradników przełożą się kiedyś na znaczącą zmianę w wiedzy rodziców? Ale odpowiedź przyszła szybko jako oczywista i w zasadzie nie była zachęcająca: działania edukacyjne wśród rodziców nie mają końca. Z nimi jest trochę tak jak z całą otoczką wokół narodzin dziecka, ślubów czy pogrzebów – z tą różnicą, że te trzy to przede wszystkim niezły biznes dla tysięcy firm, a we wspieraniu rad rodziców musi wystarczyć przede wszystkim poczucie misji czy satysfakcja…

Efektem setek szkoleń, konferencji, konsultacji, spotkań itd. była od początku lista pytań, która systematycznie się wydłużała i wciąż się wydłuża. Na każde pytanie zawsze starałem się i staram rzetelnie odpowiadać. Cierpliwie, a nawet z pewnym zafascynowaniem czy radością, że pojawiają się kolejne roczniki rodziców zaangażowanych w życie przedszkola lub szkoły, którzy chcą zrozumieć, jak działa rada rodziców, i pragną uczynić szkołę swojego dziecka jak najlepszą. Takich ludzi warto wspierać!

Niniejszy poradnik jest więc zbiorem odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Kiedy na początku było ich kilkanaście, nie sądziłem, że zbierze się więcej niż 30. Gdy jednak przekroczyłem liczbę 50 pytań, zrozumiałem, że to nie koniec.

Rada rodziców po reformie edukacji
Numer ISBN

978-83-8095-578-3

Wymiary

160x235

Oprawa

miękka

Liczba stron

104

Język

polski

Fragment

Skąd czerpać wiedzę o radzie rodziców i jej funkcjonowaniu w szkole?
Możliwości jest sporo. Przede wszystkim zachęcam do korzystania z różnych form wymiany doświadczeń między członkami rad rodziców – od rozmów indywidualnych z rodzicami zaangażowanymi w pracę rad w innych szkołach, przez warsztaty, seminaria, aż po formy stałe, typu fora czy porozumienia rad rodziców.

Polecam także zapraszanie się (wzajemne) na spotkania rady, aby móc podpatrzeć, jak pracują inni.

Z pewnością cennym źródłem inspiracji i wiedzy są strony internetowe, w szczególności podstrony czy zakładki rad rodziców na stronach szkół – jest ich coraz więcej i dzięki ich przejrzeniu można zorientować się, jak dana rada pracuje, jak planuje swoją pracę, jakie ma sukcesy – a to jest ciekawe źródło inspiracji.

I na koniec jeszcze jedna wskazówka: należy jak najwięcej czytać. Są książki popularne, opracowania popularnonaukowe i publikacje naukowe, w których znajdziemy ciekawe rozważania, podpowiedzi, pomysły dotyczące funkcjonowania rodziców w szkole. Warto też czytać publikacje, które dotyczą rad szkół, samorządu uczniowskiego, wolontariatu w szkole – wszystkie one mogą być źródłem rzetelnej wiedzy i inspiracji. A tych nigdy za wiele. Odsyłam więc do znajdującej się dalej bibliografii.

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d19cv8r
d19cv8r
d19cv8r
d19cv8r