Wartość projektu!
To gdzie sprzedano te sto tysięcy wyprodukowanych krzeseł? - zapytacie. Ano w Polsce. W głodnej produktów Polsce, gdzie wszystkiego brakowało, więc wszystko, co trafiało na rynek, szło jak woda. Projektanta lokalnego od globalnego różni często nie tyle jakość projektów, ile popularność wśród odbiorców. Tylko że to nie zależy od samego projektanta.
Ale wróćmy do tematu: do masowej produkcji i tego, jaki ma wpływ na wartość (w tym cenę) przedmiotu z epoki, w której powstało. Dobrze zaprojektowane krzesło zawsze jest dużo warte, niezależnie od liczby wyprodukowanych sztuk. To już ustaliliśmy (patrz: Thonet). Niemały wpływ ma także popularność projektanta lub marki na świecie, a na końcu to, jak długo seria jest na rynku. Oczywiście jeśli dwa pierwsze warunki są spełnione, a długość serii była ograniczona, to wartość rośnie. Czyżbyśmy się już rozprawili z tym zagadnieniem? Zaraz, zaraz, nie tak szybko. A co jeśli jakiś przedmiot jest wykonany ze szlachetniejszego materiału lub w trudniejszej, bardziej skomplikowanej technologii? Czy jest droższy? I tutaj cię, czytelniku, zaskoczę. Dobry projekt potrafi wygrać i z tymi warunkami, choć zdarza się to naprawdę bardzo rzadko. Aż się prosi sięgnąć po rodzimy przykład.