pedagogika. Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2011 |
Autorzy | |
Kategoria | |
Wydawnictwo |
Ostatnimi czasy zauważyć można niewątpliwe wzrost zainteresowania problematyką arteterapii. Nie brak jej entuzjastów wśród pedagogów, psychologów i innych specjalistów zajmujących się diagnozą, terapią i profilaktyką zaburzeń. Liczne doświadczenia kliniczne przemawiają za potrzebą jej stosowania, jednakże wciąż jeszcze jest niewiele badań naukowych, które przybliżałyby istotę jej fenomenu. Taka sytuacja być może jest spowodowana tym, iż w arteterapii przedmiot badań jest tak skomplikowany, niejednoznaczny, wielowymiarowy, że trudno znaleźć metodę odzwierciedlającą najpełniej badane zjawiska. Problemy z wdrożeniem arteterapii mogą być także związane z tym, że znajduje się niejako "pomiędzy". Między nauką a sztuką, między dyscyplinami medycznymi a humanistycznymi, między pozytywistycznym dążeniem do udowodnienia jej skuteczności a postmodernistyczną zgodą na mnogość interpretacji zjawiska...W niniejszej pracy autorka starała się znaleźć miejsce dla arteterapii wśród innych dyscyplin naukowych. Próbuje także wprowadzić jej elementy do pracy pedagoga, nie będącego arteterapeutą, a posiadającego jedynie ( a może aż?) artystyczną duszę i głębokie przekonanie o potrzebie oddziaływania za pomocą sztuki. W książce zawarła metody i techniki arteterapeutyczne, przedstawiła scenariusze zajęć i omówiła ich strukturę. Wszystko to zostało wzbogacone szczegółowymi opisami przypadków dzieci poddanych przez autorkę oddziaływaniom terapeutycznym.
Numer ISBN | 978-83-7587-439-6 |
Wymiary | 160x235 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 134 |
Język | polski |
Fragment | Arteterapia i jej miejsce w edukacji i terapii Pedagodzy coraz częściej sięgają po nowe metody i techniki diagnozy, profilaktyki i terapii. Potrzeba poszukiwania takich nowatorskich i alternatywnych metod spowodowana jest dynamicznymi przemianami społecznymi, świadomościowymi, ekonomicznymi, demograficznymi etc. (Dykcik, 2001, s. 15). Jedną z takich metod, coraz mocniej zaznaczającej swą obecność w pedagogice specjalnej jest arteterapia. Czym jest arteterapia? Według W. Szulc (2001, s. 126) „arteterapia polega na wykorzystaniu różnych środków artystycznych, które ułatwiają pacjentowi ekspresję emocji”. Warto podkreślić, że sztuka potraktowana jest tu w sposób nietradycyjny – dzieło stworzone podczas arteterapii nie musi odpowiadać określonym kanonom estetycznym, celem pośrednim arteterapii jest również ekspresja uczuć, końcowym zaś – pozytywne zmiany zachowania i postaw wobec siebie i innych. W takim rozumieniu arteterapii podkreśla się jej terapeutyczne znaczenie. M. Kulczycki (1990, s. 12) rozumie arteterapię jako układ poglądów i czynności, które ukierunkowane są na utrzymanie lub podnoszenie poziomu jakości życia ludzi przy pomocy szeroko rozumianych dzieł sztuki i uprawiania sztuki. Zatem głównym celem tak definiowanej arteterapii jest optymalizacja jakości życia. Według M. Kulczyckiego bardziej szczegółowe […] określenie arteterapii napotyka liczne trudności i nasuwa różnorodne wątpliwości. Stanowi ona bowiem bardzo szeroką treściowo dziedzinę i obejmuje różnorodne działania, które mogą odgrywać specyficzne role w odniesieniu do człowieka (Kulczycki, 1990, s. 12). |
Podziel się opinią
Komentarze