Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2019 |
Autorzy | |
Kategoria | |
Wydawnictwo |
Z satysfakcją informujemy, że po półtora roku od premiery książki Mutyzm wybiórczy – poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, która miała miejsce 8 czerwca 2017 roku, nakład czterech poprzednich jej wydań jest już wyczerpany. Wszystkie dotychczasowe nakłady, co rzadko się zdarza w tego typu publikacjach, rozchodziły się w ciągu kilku tygodni.
Zaraz po ukazaniu się książki na rynku Autorka otrzymała wiele sygnałów od Czytelników, nie tylko od rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym, lecz także od specjalistów i nauczycieli z całego kraju oraz z zagranicy, z których jednoznacznie wynikało, że opracowanie było bardzo potrzebne i zostało bardzo pozytywnie przyjęte.
Nalęży pamiętać, że praca z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym nie jest łatwa. Niemniej jednak podjęcie właściwych oddziaływań na wczesnym etapie występowania tego zaburzenia może naprawdę szybko przynieść pozytywne efekty terapeutyczne. Co istotne, pracę z dzieckiem z MW powinni jednocześnie podjąć specjaliści (psycholodzy, logopedzi, pedagodzy), nauczyciele, ale przede wszystkim rodzice dzieci z MW. Rodzice bowiem decydują, jaką terapię otrzymają (bądź nie) ich dzieci. Oznacza to, że motorem niezbędnych zmian powinni być właśnie oni. Chodzi przecież tutaj o dobro i przyszłość dzieci z MW, które – jeśli w porę nie uzyskają właściwej pomocy – mogą mieć zdecydowanie gorszy standard życia w wieku młodzieńczym i dorosłości.
Numer ISBN | 978-83-8095-618-6 |
Wymiary | 160x235 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 172 |
Język | polski |
Fragment | Jak to wszystko się zaczęło? Pierwsze dziecko, które wyprowadziłam z mutyzmu wybiórczego, spotkałam kilka lat temu, rozpoczynając pracę w jednym z przedszkoli. Marta trzeci rok uczęszczała do przedszkola i nie powiedziała w nim ani jednego słowa. Oprócz opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dziewczynka nie otrzymała żadnej pomocy, nie była też objęta terapią. Po otrzymaniu zgody od rodziców na terapię w przedszkolu, korzystając ze swojej wiedzy typowo medycznej oraz literatury angielskiej i amerykańskiej, zaczęłam intensywnie pracować z dzieckiem. I tak cała terapia trwała cztery miesiące (od września do grudnia). Pod koniec grudnia dziewczynka rozmawiała już z całą grupą i ze wszystkimi w przedszkolu. Był to wielki sukces Marty, mój i zaangażowanych w działania nauczycieli przedszkola. Kolejne dzieci z objawami mutyzmu wybiórczego, na które trafiłam w przedszkolach, nie musiały już tak długo jak Marta czekać na właściwą terapię. Szybko były wstępnie przeze mnie badane i bez formalnej diagnozy w ciągu trzech, czterech miesięcy pozbywały się lęku przed mówieniem, oczywiście z moją pomocą. Ponadto muszę zaznaczyć, że studia medyczne oraz późniejsze studia podyplomowe, mnogość szkoleń i kursów doskonalących wyposażyły mnie w wiedzę, która jest niezbędna do pracy z dziećmi z wadami wymowy, mowy (jąkanie) czy z problemami w komunikowaniu się. Pragnę również nadmienić, że logopedzi coraz częściej muszą pracować z dziećmi nieśmiałymi, wycofanymi i takimi, które mają świadomość istniejących problemów z wymową, ale nie są zbyt chętne do długofalowej pracy. Zrozumienie, życzliwość i empatyczne podejście to podstawa dla każdego specjalisty, który chce pracować z dziećmi. Innym istotnym momentem w moim życiu zawodowym było poznanie Anny Strzeleckiej, mamy dziecka z MW, która od kilku lat przebywa w Irlandii. Jej zaangażowanie w szerzenie wiedzy na temat mutyzmu wybiórczego w Polsce jest niebagatelne. Anna aktywnie uczestnicząc w terapii swojego dziecka, zdobyła wiedzę, którą dzieli się m.in. na portalach społecznościowych nie tylko z innymi rodzicami dzieci z MW, ale także z nauczycielami i specjalistami. Anna przez kilka lat prowadziła stronę, fanpage oraz grupę dyskusyjną na Facebooku, na której obecnie jest ponad 4000 członków. Na początku 2017 roku prowadzenie powyższej strony i fanpage’a Anna przekazała zarejestrowanemu w grudniu 2016 roku Polskiemu Towarzystwu Mutyzmu Wybiórczego, utworzonemu przede wszystkim dzięki staraniom rodziców dzieci z MW, zgromadzonych na wspomnianej wyżej grupie dyskusyjnej. Kolejnym znaczącym wydarzeniem w moim życiu zawodowym było poznanie Maggie Johnson – współautorki znanej książki (podręcznika) o mutyzmie wybiórczym pod tytułem The Selective Mutism Resurce Manual oraz uczestnictwo w prowadzonych przez nią warsztatach dotyczących terapii dzieci z MW. Tak jak wspomniałam na początku, książkę tę adresuję do tych osób, które w jakimś stopniu zetknęły się z problematyką MW, a więc przede wszystkim do rodziców, logopedów, psychologów, pedagogów i nauczycieli. Trudno jest pogodzić oczekiwania tak zróżnicowanego grona ewentualnych czytelników. Starałam się więc napisać przystępny tekst, dbając przy tym o jego walory naukowe. Jednocześnie bazując na swoim doświadczeniu w terapii dzieci z MW, w książce wykorzystałam konkretne przykłady, dzieląc się z czytelnikami swoją wiedzą teoretyczną i praktyczną. W jakim stopniu udało mi się spełnić wymagania czytelników, ocenią oni sami. |
Podziel się opinią
Komentarze