Trauma wyboru
Salecl (na zdj.) pisze w książce, że ludzie pytani o to, co jest traumatycznego w wyborze, najczęściej wymieniają kilka aspektów. Po pierwsze, chcemy dokonać wyboru idealnego (dlatego np. ciągle zmieniamy operatora sieci komórkowej). Po drugie, zastanawiamy się, co inni będą sądzić o naszych wyborach i jakie decyzje podjęliby inni.
Po trzecie, obawiamy się, że tak naprawdę nie dokonujemy wolnego wyboru. Wiele osób - nie bez racji - podejrzewa, że inni ludzie lub przedsiębiorstwa "wybierają" za nas, używając do tego celu swoich strategii marketingowych.
Autorka "Tyranii wyboru" twierdzi, że to kapitalizm wmówił nam, iż w każdej sferze życia, nie tylko w sklepie, jesteśmy w stanie dokonywać racjonalnych wyborów. Wystarczy być dobrze poinformowanym i wiedzieć, czego się chce, a na pewno dokonamy wyboru idealnego. Czy aby na pewno?