Pacjenci nie stosują się do zaleceń lekarzy
Kinga Dunin przyznaje w tomie "Zdrowie", że nie zna takich badań w Polsce, ale "te prowadzone w krajach rozwiniętych pokazują, że około połowy pacjentów nie przestrzega zaleceń, zmienia je albo nie podejmuje w ogóle leczenia. Oczywiście mogą stać za tym różnego rodzaju powody, nad którymi lekarz nie ma kontroli, może on jednak kontrolować swoje spotkanie z pacjentem i sposób komunikacji, tak by zwiększyć szansę na to, że konsultacja będzie efektywna.
Ogólne reguły są niezwykle proste. Należy wysłuchać pacjenta, nie ograniczając możliwości wypowiedzi (bardzo wielu pacjentów nie zgłasza wszystkich dolegliwości i obawia się mówić o swojej własnej koncepcji choroby). Dać pacjentowi odczuć, że jest słuchany (trudno zaufać poradzie lekarza, który robił wrażenie nieobecnego). Wyjaśnić w zrozumiały sposób diagnozę, odnosząc ją do tego, co powiedział pacjent. Wspólnie z pacjentem ustalić plan postępowania leczniczego, biorąc pod uwagę jego możliwości finansowe, życiowe i preferencje. Jest to standard obowiązujący w innych krajach.