Jak Niemcy sabotowali budowę ORP Sęp
ORP Sęp był obok swojego bliźniaka Orła najnowocześniejszą jednostką floty podwodnej II RP. Okręt został włączony na stan Polskiej Marynarki Wojennej wiosną 1939 roku. Jednak mało brakowało, aby nigdy do tego nie doszło. Wszystkiemu winna niemiecka dywersja:
"Zasupłanie nici intrygi [...] zainicjowali agenci III Rzeszy. W lutym 1939 roku stocznia Droogdok Maatschappij w Rotterdamie, gdzie budowano okręt, zmniejszyła niespodziewanie tempo robót. Przyczyny wyszły na jaw w rozmowach polsko-holenderskich. Niemcy rzeczywiście dążyli do przerwania lub opóźnienia prac na okręcie i w dużym stopniu im się to udało".
W tej sytuacji nie było innego wyjścia jak posłużyć się podstępem, aby "wyciągnąć okręt ze stoczni w takim stanie, w jakim jest, i przypłynąć nim do Polski. Okazję dały próby zanurzenia głębokościowego.