Rusz się człowieku kl. II: Obudowa metodyczna programu wychowania fizycznego „Rusz się człowieku”. Klasa II szkoły podstawowej. Edukacja wczesnoszkolna: Plan pracy: 120 scenariuszy zajęć
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2018 |
Autorzy | |
Wydawnictwo |
Oddajemy w Państwa ręce drugą część cyklu poradników dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego, stanowiących obudowę metodyczną programu wychowania fizycznego dla szkoły podstawowej „Rusz się człowieku”. Tym razem jest to materiał przeznaczony dla klasy II.
Prezentowane scenariusze zajęć stanowią zwartą całość, mogą być jednak realizowane jako pojedyncze lekcje lub stanowić inspirację do budowy własnych pomysłów. Nauczyciel może w dowolny sposób zmieniać kolejność zajęć lub ich układ, dostosowując treści do tematów z innych edukacji.
Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone w ramach edukacji wczesnoszkolnej powinny być dla uczniów przyjemnością i zabawą, a przede wszystkim wyzwalać radość z ruchu. Specyfika wychowania fizycznego umożliwia poznanie wartości oraz norm społecznych, zapewnia właściwy rozwój emocjonalny, wspiera kreatywność, wdraża do zachowań zapewniających bezpieczeństwo własne i innych. Zajęcia ruchowe sprzyjają kształtowaniu sprawności fizycznej, samodzielności oraz poczucia odpowiedzialności i obowiązku. Każde zajęcia powinny służyć rozwojowi fizycznemu, psychicznemu oraz społecznemu. Ponadto powinny wywoływać zaciekawienie, zdumienie, zadowolenie, a także kształtować umiejętność rozumienia uczuć i emocji swoich oraz innych osób. Organizacja lekcji wychowania fizycznego powinna być dostosowana do indywidualnych możliwości oraz potrzeb rozwojowych każdego dziecka.
W realizacji celów określonych w podstawie programowej najważniejsze jest właściwe zaplanowanie pracy przez nauczyciela. Materiał podzielono na cykle tematyczne, a każdy z nich omówiono w postaci szczegółowych scenariuszy kolejnych zajęć.
W niniejszym poradniku zamieszczono 120 scenariuszy zajęć. W każdym konspekcie podano: temat zajęć, zakres umiejętności ruchowych, przekazywanych wiadomości i kształtowanych postaw, miejsce zajęć, przybory do wykorzystania oraz dokładną charakterystykę czynności uczniów.
Proponowane gry i zabawy zaczerpnięto z książki Romana Trześniowskiego Zabawy i gry ruchowe (w konspektach podano jedynie ich nazwy). Pozostałe – oparte na pomysłach własnych lub innych autorów – opisano szczegółowo.
Mam nadzieję, że poradnik umożliwi realizację zadań określonych w podstawie programowej oraz ułatwi sprostanie wymogom postawionym nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej w dziedzinie wychowania fizycznego. Podane przykłady metod i form pracy, ćwiczeń, zabaw, gier i całych scenariuszy powinny nie tylko pomóc w prowadzeniu zajęć wychowania fizycznego, ale także zachęcić do tworzenia własnych ciekawych rozwiązań metodycznych.
Numer ISBN | 978-83-8095-540-0 |
Wymiary | 160x235 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 386 |
Język | polski |
Fragment | Nieco teorii Metody realizacji zadań w wychowaniu fizycznym Metoda to droga dochodzenia do celu, świadomie podejmowane czynności dla osiągnięcia założonego efektu. Stanisław Strzyżewski definiuje metody wychowania fizycznego jako Ze względu na wymagany poziom aktywności uczniów zadania realizowane w procesie wychowania fizycznego autor ten podzielił na trzy podstawowe grupy i przyporządkował do tych zadań odpowiednie metody: 1. Zadania ściśle określone, które wymagają precyzyjnego sterowania zewnętrznego – nauka technik i taktyk sportowych, korekcja postawy oraz rehabilitacja prowadzone są za pomocą metod reproduktywnych (odtwórczych), takich jak: naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła, programowego uczenia się. W zależności od warunków i wieku uczniów wymienione powyżej zadania mogą być realizowane odpowiednimi metodami szczegółowymi, które zostaną omówione w dalszej części książki. Zastosowane metody, formy i środki dydaktyczne są określoną strategią wykonania danego zadania, które z kolei wynikają z założonych celów edukacyjnych, co można przedstawić następująco: W teorii wychowania fizycznego są stosowane różne podziały metod. Systematyka zaproponowana przez Wacława Gniewkowskiego obejmuje dwie grupy metod prowadzenia zajęć: 1. Metody twórcze, kreatywne, które oparte są na naturalnym ruchu, sprzyjają realizacji zadań problemowych, wymagających pełnej samodzielności oraz inwencji twórczej uczniów. Należą do nich: metoda opowieści ruchowej, gimnastyka twórcza Rudolfa Labana, praca szkolna Carla Orffa, gimnastyka rytmiczna Marii i Alfreda Kniessów, metoda problemowa. 2. Metody odtwórcze, odwołujące się do pamięci ćwiczącego, w której przechowywane są pewne rodzaje ruchów i czynności, lub opierające się na pokazie, czyli odtwarzaniu ruchu przez nauczyciela i obserwowaniu go przez ucznia. Autor zalicza do nich: zabawy naśladowcze, metodę zabawowo-naśladowczą, metodę zadań ruchowych zamkniętych, metodę ścisłą, metodę programowego nauczania, metodę małych obwodów. Charakterystyka wybranych metod realizacji zadań ruchowych Zabawy naśladowcze to naśladowanie różnych ruchów, ich odtwarzanie w zabawie. Przykłady: Metoda zabawowo-naśladowcza to wykonywanie ruchów opisanych słownie i wywołanie w pamięci dziecka czynności widzianych lub stworzonych w wyobraźni. Nauczyciel nie powinien sugerować sposobu wykonania ruchu, pozwalając na swobodne interpretowanie czynności, według własnej inicjatywy i fantazji. Przykłady: Koci grzbiet. Czarownica latająca na miotle. Dzieci opalające się nad wodą. Człowiek zmęczony i wypoczęty. Chwiejące się drzewa na wietrze. Wkręcanie żarówki. Metoda (zadaniowa) bezpośredniej celowości ruchu to wykonywanie przez ucznia ruchów, które stanowią dla niego bezpośredni, zrozumiały i atrakcyjny cel. Nie są to zadania realizowane z nakazu, ale samodzielnie, zmierzające do rozwiązania według własnych możliwości. Nauczyciel poleca uczniom wykonanie prostego zadania w odpowiednio dobranej pozycji wyjściowej. Metoda ta obejmuje ruchy łatwe, zrozumiałe, niewymagające długich wyjaśnień. Przykłady: Metoda ścisła to najstarsza metoda stosowana w wychowaniu fizycznym, polegająca na ruchu odwzorowywanym z pokazu lub wykonanym na podstawie opisu słownego. Ćwiczenia wykonywane są jednocześnie, na komendę lub w podanym rytmie. Metoda ta nie sprzyja indywidualizacji, wyrabianiu samodzielności, samokontroli i samooceny. Nadaje się tylko do realizacji zadań ściśle określonych, których celem jest opanowanie elementarnych technik ruchu, rozwój sprawności motorycznych, wzmocnienie konkretnych grup mięśniowych lub korelacja wad postawy. Przykłady: Ćwiczenia kształtujące nóg – podskoki zwarte i rozkroczne (na przemian) w tempie nadawanym przez nauczyciela. Metoda programowego nauczania to metoda daleko posuniętej indywidualizacji przy zachowaniu pozorów samodzielności. Nauczyciel opracowuje dokładny program działania dla każdego ucznia, a on, realizując go, zmierza małymi krokami do celu finalnego. Do nauczyciela należy demonstrowanie elementów ruchu, czuwanie nad ich prawidłowym wiązaniem w całość, korygowanie błędów, objaśnianie. Uczeń powinien stosować się do poleceń i wskazówek nauczyciela. Jest to metoda mało praktyczna, szczególnie dla nauczania zintegrowanego, ponieważ nadmiernie obciąża nauczyciela dokumentacją, instruktażem, kontrolą i szczegółowym oprogramowaniem. Metoda małych obwodów jest odmianą metody nauczania programowego. Dotyczy rozwijania umiejętności lub cech motorycznych. Istota jej polega na przygotowaniu przez nauczyciela zadań etapowych, które wdrożą uczniów do zadania głównego, polegającego na opanowaniu określonej, złożonej umiejętności. Nauczyciel urządza cztery−pięć stanowisk, na których uczeń wykonuje ćwiczenia przygotowawcze, a na ostatnim dokonuje syntezy poprzednich działań, wykonuje zadanie w całości. Przykład: stanowisko pierwsze – wyrzut piłki w górę i chwyt; stanowisko drugie – rzut piłki o ścianę z odległości półtora metra w wyznaczone miejsce i chwyt; stanowisko trzecie – podania piłki w parach w miejscu w odległości dwóch−trzech metrów; stanowisko czwarte – podania piłki w trójkach z przebiegnięciem po podaniu; stanowisko piąte – gra „do pięciu podań”. Przykład opowieści: Gimnastyka twórcza Rudolfa Labana służy do rozwijania naturalnej ruchliwości dziecka i podkreślenia przez ruch swojej indywidualności. Nauczyciel operuje ruchowymi zadaniami otwartymi i zamkniętymi, a przy nauczaniu ćwiczeń muzyczno-ruchowych – ćwiczeniami w formie ścisłej. Określa zadania, pozostawiając uczniom swobodę ich wykonania, wyjaśnia, co mają robić, natomiast sposób ich realizacji zależy od inwencji twórczej, pomysłowości, fantazji, doświadczeń ruchowych dzieci. W metodzie uwzględnia się: łączenie ruchu z muzyką, z rytmem, ćwiczenia muzyczno-ruchowe, zabawy taneczne, pantomimę, opowieść ruchową, dramę. W przypadku ćwiczeń na przyrządach daje się uczniom całkowitą swobodę w sposobie ich wykonania i rodzajach. Gimnastykę twórczą można stosować w formie krótkich wstawek lub małych fragmentów lekcji zamiast tradycyjnych ćwiczeń kształtujących, ćwiczeń z przyborem i przyrządem z podkładem muzycznym, ćwiczeń stanowiących część główną lekcji. Twórca metody podzielił materiał ćwiczebny według psychologicznych kryteriów. Ustanowił szesnaście tematów o wzrastającym stopniu trudności, mających inny charakter ruchu lub różnorodne układy czynności. Pierwsze sześć tematów przeznaczone są dla dzieci w wieku do dziesięciu lat. [...] |
Podziel się opinią
Komentarze