Trwa ładowanie...
d105mme
04-02-2020 20:20

Obudowa metodyczna programu "Rusz się człowieku". Plany pracy i przedmiotowy system oceniania dla klas IV–VIII. Plany pracy nauczyciela na zajęciach do wyboru.

książka
Oceń jako pierwszy:
d105mme
Obudowa metodyczna programu "Rusz się człowieku". Plany pracy i przedmiotowy system oceniania dla klas IV–VIII. Plany pracy nauczyciela na zajęciach do wyboru.
Forma wydania

Książka

Rok wydania
Autorzy
Wydawnictwo
Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Planowanie jest fundamentem skutecznego działania we wszystkich dziedzinach życia. Ogłoszone 14 lutego 2017 roku Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z dnia 24 lutego 2017 r. poz. 356) zawiera ogólne i szczegółowe cele kształcenia, czyli wskazuje, jakie umiejętności, wiadomości i kompetencje społeczne powinien nabyć uczeń na zakończenie danego etapu edukacji we wszystkich szkołach w Polsce.

Nauczyciel, opierając się na podstawie programowej, tworzy własny lub wybiera z dostępnych na rynku program nauczania. Program nauczania stanowi opis sposobu osiągania celów z podstawy programowej, jest więc zapisem treści nauczania, form i metod pracy. Program dotyczy całego etapu kształcenia. Na jego bazie nauczyciel opracowuje własny plan pracy rocznej, określający zadania do realizacji i przewidywane osiągnięcia uczniów w danym roku szkolnym, w danej klasie. Ostatnim etapem planowania jest przygotowanie konspektów zajęć, czyli plan realizacji lekcji.

Plan pracy nauczyciela wychowania fizycznego obejmuje rok nauki i opisuje realizowane czynności i treści nauczania, które mają umożliwić osiągnięcie celów szczegółowych dla danej klasy. Układ planu pracy jest indywidualną sprawą każdego nauczyciela, powinien się jednak opierać na wskazanych w podstawie programowej i wybranym programie nauczania celach edukacyjnych dla danego etapu kształcenia. Plan powinien być czytelny, rzeczowy, konkretny i realny, czyli możliwy do wykonania, jasno określać realizowane treści, wyznaczać zadania szczegółowe, dostosowane do możliwości uczniów i aktualnych założeń programowych szkoły. Plan pracy musi więc być dostosowany do poziomu sprawności uczniów, warunków szkoły, posiadanej bazy dydaktycznej, zaplecza sportowo-rekreacyjnego, sprzętu i wyposażenia. Powinien być powiązany z tradycjami sportowymi, odpowiadać na potrzeby szkoły i środowiska. Aby umożliwić uczniom twórczy i aktywny udział w procesie edukacji, plan pracy powinien także uwzględniać ich zainteresowania i pasje. Przed przystąpieniem do opracowania planu pracy nauczyciel musi zatem przeprowadzić diagnozę indywidualną, grupową i środowiskową.

Prezentowane propozycje rocznych planów pracy stanowią obudowę metodyczną programu „Rusz się człowieku”, zawierają wszystkie cele ogólne i szczegółowe opisane w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z dnia 24 lutego 2017 r. poz. 356).

Obudowa metodyczna programu "Rusz się człowieku". Plany pracy i przedmiotowy system oceniania dla klas IV–VIII. Plany pracy nauczyciela na zajęciach do wyboru.
Numer ISBN

978-83-8095-516-5

Wymiary

235x160

Oprawa

miękka

Liczba stron

230

Język

polski

Fragment

PLAN PRACY NAUCZYCIELA NA ZAJĘCIACH DO WYBORU
NA PODSTAWIE PROGRAMU „RUSZ SIĘ CZŁOWIEKU”

1. Zajęcia sportowe: narciarstwo biegowe, piłka siatkowa

2. Zajęcia rekreacyjno-zdrowotne

3. Zajęcia taneczne

4. Zajęcia aktywnej turystyki

Wprowadzenie zajęć do wyboru ma na celu zapewnienie świadomego i aktywnego uczestnictwa uczniów w procesie edukacji, zmiany schematycznego „realizowania zadań” na rzecz pracy z uwzględnieniem poczucia wolności i współdecydowania. Propozycje treści realizowanych w czasie zajęć do wyboru w danej szkole powinny w głównej mierze odpowiadać na zainteresowania i potrzeby uczniów, być związane z tradycjami sportowymi środowiska i szkoły. Zajęcia do wyboru muszą być możliwe do realizacji, czyli są uzależnione od kwalifikacji nauczycieli, dostępnej bazy rekreacyjno-sportowej oraz liczebności grup i liczby przysługujących godzin. Oferta zajęć do wyboru powinna uwzględniać zróżnicowany poziom sprawności fizycznej uczniów, tak by część zajęć, zwłaszcza o charakterze rekreacyjnym i turystycznym, była dostępna dla uczniów, którzy z powodów zdrowotnych nie uczestniczą w pełni w zajęciach klasowo-lekcyjnych. Oznacza to, że szkoła powinna przygotować ofertę zajęć do wyboru, a uczniowie mają prawo do wyboru z tej oferty najlepszej dla siebie formy, która zaspokoi ich zainteresowania, potrzeby i ambicje.
Zajęcia do wyboru powinny służyć poszerzeniu i pogłębieniu umiejętności oraz wiedzy z zakresu aktywności fizycznej, zdrowia i higieny. Powinny być ciekawe, atrakcyjne, nastawione na zabawę, przygodę z rekreacją i sportem, eksponować inwencję, upodobania i zainteresowania uczniów, optymalnie intensywne, odpowiednio przygotowane i prowadzone przez specjalistów. Powinny być ukierunkowane zdrowie, na zapewnienie prawidłowego rozwoju, wyrabianie nawyków ruchowych, kształtowanie potrzeby aktywności fizycznej, propagujące zdrowy styl życia, rozwijające zainteresowania sportem, rekreacją i turystyką
Podstawą świadomego wyboru jest posiadany zakres wiedzy i umiejętności w przedmiocie wyboru. Chętnie realizujemy zadania, które oznaczają czynności znane i dobrze opanowane. Dlatego uczniowie na zajęciach klasowo-lekcyjnych powinni poznać jak największą gamę zajęć sportowych, rekreacyjnych i turystycznych, nabyć jak najwięcej umiejętności ruchowych.
Zajęcia wychowania fizycznego w klasie IV powinny głównie wyrównywać różnice w poziomie zdobytych umiejętności i wiadomości w trakcie edukacji wczesnoszkolnej, a jednocześnie stanowić wprowadzenie w świat sportu i rekreacji. Dzieci w tym wieku nie mają jednoznacznie ukierunkowanych zainteresowań w sferze kultury fizycznej. Dopiero w kolejnych latach poszerzają swoją wiedzę o różnorodnych formach aktywności ruchowej, rozwijają swoje zainteresowania, poznają i zdobywają nowe umiejętności ruchowe, stają się coraz bardziej świadomi własnych potrzeb.

Dlatego proponowany w tym materiale model organizacji zajęć wychowania fizycznego przewiduje realizację:

- w klasie IV czterech godzin zajęć klasowo-lekcyjnych bez zajęć do wyboru;

- w klasach V i VI trzech godzin zajęć klasowo-lekcyjnych i jednej godziny zajęć do wyboru;

- w klasach VII–VIII dwóch godzin zajęć klasowo-lekcyjnych i dwóch godzin zajęć do wyboru.

Dyrektor szkoły może uznać inny podział zajęć, respektując jednocześnie prawo uczniów do współdecydowania o wyborze treści nauczania z wychowania fizycznego.
Prezentowane plany pracy opisują propozycje realizacji treści dla zajęć sportowych, rekreacyjno-zdrowotnych, tanecznych i aktywnej turystyki bez podziału na klasy, na sto pięć godzin zajęć, czyli do realizacji na trzy lata przy jednej godzinie tygodniowo lub dwa lata, przy jednej, a później dwóch godzinach w tygodniu. Przedstawione propozycje realizowanych treści w ramach zajęć do wyboru mogą być dowolnie łączone lub rozbudowywane przez nauczycieli. Zajęcia mogą być prowadzone w blokach dwu- lub czterogodzinnych. Komasując godziny z czterech tygodni, zajęcia mogą być także prowadzone w ciągu jednego dnia, jako osiem godzin zajęć, kiedy nauczyciel na przykład planuje wyjazd na zawody sportowe lub całodniową wycieczkę turystyczną.
Plany pracy na zajęciach do wyboru są przykładowe – pokazują możliwe rozpisanie treści realizowanych na zajęciach dotyczących sportów indywidualnych (narciarstwo biegowe) i zespołowych (piłka siatkowa) oraz zawierają propozycje treści dla zajęć z rekreacyjno-zdrowotnych, aktywnej turystyki, tanecznych. Nauczyciel powinien dokonać modyfikacji prezentowanych materiałów, dostosowując je do warunków pracy i przyjętej w szkole formie organizacji zajęć do wyboru.
Dla każdego rodzaju zajęć określone zostały wymagania, czyli przewidywane kompetencje, które uczeń zdobędzie, uczestnicząc w wybranych zajęciach. Jednak realizowane na zajęciach do wyboru treści są fakultatywne, nieobowiązkowe, wykraczają poza podstawę programową. Dlatego opanowanie określonych umiejętności, wiadomości i rozwijanie danych cech charakteru w czasie zajęć do wyboru nie może stanowić elementu oceny z wychowania fizycznego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 roku w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych w § 9 określa, że przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć, systematyczność jego udziału w zajęciach i aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej. Oznacza to, że ocena w zakresie zajęć do wyboru powinna obejmować aktywność i zaangażowanie uczniów, podejmowanie inicjatyw na rzecz własnego rozwoju i udziału w kulturze fizycznej. Gdy zajęcia do wyboru prowadzi inny nauczyciel niż zajęcia wychowania fizycznego w formie klasowo-lekcyjnej, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć wychowania fizycznego ustala nauczyciel prowadzący zajęcia w formie klasowo-lekcyjnej po uwzględnieniu opinii nauczyciela prowadzącego zajęcia do wyboru.

PLAN PRACY NAUCZYCIELA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
W ramach zajęć do wyboru: zajęcia sportowe

Cel główny:

Wyposażenie uczniów w umiejętności i wiadomości z danej dyscypliny sportowej na poziomie umożliwiającym udział w rywalizacji pozaszkolnej w roli organizatora, zawodnika, sędziego i kibica.

Treści zajęć sportowych obejmują:

- przygotowanie sprawnościowe (fizyczne) ogólne – fundament, na którym buduje się przygotowanie specjalne dla danej dyscypliny, wszechstronny rozwój nawyków motorycznych i możliwości funkcjonalnych organizmu zawodnika;

- przygotowanie specjalne, ukierunkowane przygotowanie fizyczne – rozwijanie właściwości specyficznych i nawyków sportowca za pomocą stosowania ćwiczeń specjalnych i trenażerów;

- przygotowanie techniczne, związane z opanowaniem i doskonaleniem techniki;

- przygotowanie taktyczne, polegające na kształceniu umiejętności wykorzystania swoich fizycznych, technicznych i psychicznych możliwości w celu osiągnięcia jak najlepszego wyniku sportowego;

- przygotowanie psychiczne, mające na celu wykształcenie cech zapewniających równowagę psychiczną, opanowanie i wiarę we własne siły w trakcie zawodów sportowych;

- przygotowanie teoretyczne, mające za zadanie wyposażenie ucznia w odpowiednią wiedzę o wybranej dyscyplinie sportowej, zasadach treningu i funkcjonowaniu organizmu.

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d105mme
d105mme
d105mme
d105mme