Obudowa metodyczna programu "Rusz się człowieku". Plany pracy i przedmiotowy system oceniania dla klas IV–VIII. Plany pracy nauczyciela na zajęciach do wyboru.
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2018 |
Autorzy | |
Wydawnictwo |
Planowanie jest fundamentem skutecznego działania we wszystkich dziedzinach życia. Ogłoszone 14 lutego 2017 roku Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z dnia 24 lutego 2017 r. poz. 356) zawiera ogólne i szczegółowe cele kształcenia, czyli wskazuje, jakie umiejętności, wiadomości i kompetencje społeczne powinien nabyć uczeń na zakończenie danego etapu edukacji we wszystkich szkołach w Polsce.
Nauczyciel, opierając się na podstawie programowej, tworzy własny lub wybiera z dostępnych na rynku program nauczania. Program nauczania stanowi opis sposobu osiągania celów z podstawy programowej, jest więc zapisem treści nauczania, form i metod pracy. Program dotyczy całego etapu kształcenia. Na jego bazie nauczyciel opracowuje własny plan pracy rocznej, określający zadania do realizacji i przewidywane osiągnięcia uczniów w danym roku szkolnym, w danej klasie. Ostatnim etapem planowania jest przygotowanie konspektów zajęć, czyli plan realizacji lekcji.
Plan pracy nauczyciela wychowania fizycznego obejmuje rok nauki i opisuje realizowane czynności i treści nauczania, które mają umożliwić osiągnięcie celów szczegółowych dla danej klasy. Układ planu pracy jest indywidualną sprawą każdego nauczyciela, powinien się jednak opierać na wskazanych w podstawie programowej i wybranym programie nauczania celach edukacyjnych dla danego etapu kształcenia. Plan powinien być czytelny, rzeczowy, konkretny i realny, czyli możliwy do wykonania, jasno określać realizowane treści, wyznaczać zadania szczegółowe, dostosowane do możliwości uczniów i aktualnych założeń programowych szkoły. Plan pracy musi więc być dostosowany do poziomu sprawności uczniów, warunków szkoły, posiadanej bazy dydaktycznej, zaplecza sportowo-rekreacyjnego, sprzętu i wyposażenia. Powinien być powiązany z tradycjami sportowymi, odpowiadać na potrzeby szkoły i środowiska. Aby umożliwić uczniom twórczy i aktywny udział w procesie edukacji, plan pracy powinien także uwzględniać ich zainteresowania i pasje. Przed przystąpieniem do opracowania planu pracy nauczyciel musi zatem przeprowadzić diagnozę indywidualną, grupową i środowiskową.
Prezentowane propozycje rocznych planów pracy stanowią obudowę metodyczną programu „Rusz się człowieku”, zawierają wszystkie cele ogólne i szczegółowe opisane w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z dnia 24 lutego 2017 r. poz. 356).
Numer ISBN | 978-83-8095-516-5 |
Wymiary | 235x160 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 230 |
Język | polski |
Fragment | PLAN PRACY NAUCZYCIELA NA ZAJĘCIACH DO WYBORU 1. Zajęcia sportowe: narciarstwo biegowe, piłka siatkowa 2. Zajęcia rekreacyjno-zdrowotne 3. Zajęcia taneczne 4. Zajęcia aktywnej turystyki Wprowadzenie zajęć do wyboru ma na celu zapewnienie świadomego i aktywnego uczestnictwa uczniów w procesie edukacji, zmiany schematycznego „realizowania zadań” na rzecz pracy z uwzględnieniem poczucia wolności i współdecydowania. Propozycje treści realizowanych w czasie zajęć do wyboru w danej szkole powinny w głównej mierze odpowiadać na zainteresowania i potrzeby uczniów, być związane z tradycjami sportowymi środowiska i szkoły. Zajęcia do wyboru muszą być możliwe do realizacji, czyli są uzależnione od kwalifikacji nauczycieli, dostępnej bazy rekreacyjno-sportowej oraz liczebności grup i liczby przysługujących godzin. Oferta zajęć do wyboru powinna uwzględniać zróżnicowany poziom sprawności fizycznej uczniów, tak by część zajęć, zwłaszcza o charakterze rekreacyjnym i turystycznym, była dostępna dla uczniów, którzy z powodów zdrowotnych nie uczestniczą w pełni w zajęciach klasowo-lekcyjnych. Oznacza to, że szkoła powinna przygotować ofertę zajęć do wyboru, a uczniowie mają prawo do wyboru z tej oferty najlepszej dla siebie formy, która zaspokoi ich zainteresowania, potrzeby i ambicje. Dlatego proponowany w tym materiale model organizacji zajęć wychowania fizycznego przewiduje realizację: - w klasie IV czterech godzin zajęć klasowo-lekcyjnych bez zajęć do wyboru; - w klasach V i VI trzech godzin zajęć klasowo-lekcyjnych i jednej godziny zajęć do wyboru; - w klasach VII–VIII dwóch godzin zajęć klasowo-lekcyjnych i dwóch godzin zajęć do wyboru. Dyrektor szkoły może uznać inny podział zajęć, respektując jednocześnie prawo uczniów do współdecydowania o wyborze treści nauczania z wychowania fizycznego. PLAN PRACY NAUCZYCIELA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Cel główny: Wyposażenie uczniów w umiejętności i wiadomości z danej dyscypliny sportowej na poziomie umożliwiającym udział w rywalizacji pozaszkolnej w roli organizatora, zawodnika, sędziego i kibica. Treści zajęć sportowych obejmują: - przygotowanie sprawnościowe (fizyczne) ogólne – fundament, na którym buduje się przygotowanie specjalne dla danej dyscypliny, wszechstronny rozwój nawyków motorycznych i możliwości funkcjonalnych organizmu zawodnika; - przygotowanie specjalne, ukierunkowane przygotowanie fizyczne – rozwijanie właściwości specyficznych i nawyków sportowca za pomocą stosowania ćwiczeń specjalnych i trenażerów; - przygotowanie techniczne, związane z opanowaniem i doskonaleniem techniki; - przygotowanie taktyczne, polegające na kształceniu umiejętności wykorzystania swoich fizycznych, technicznych i psychicznych możliwości w celu osiągnięcia jak najlepszego wyniku sportowego; - przygotowanie psychiczne, mające na celu wykształcenie cech zapewniających równowagę psychiczną, opanowanie i wiarę we własne siły w trakcie zawodów sportowych; - przygotowanie teoretyczne, mające za zadanie wyposażenie ucznia w odpowiednią wiedzę o wybranej dyscyplinie sportowej, zasadach treningu i funkcjonowaniu organizmu. |
Podziel się opinią
Komentarze