Rekordowa ''Lusi''
"Lusitania" została zwodowana 7 czerwca 1906 roku i wraz z bliźniaczą "Mauretanią" stanowiła prawdziwy cud w dziedzinie budowy statków. Mierzący 232 metry długości i prawie 27 metrów szerokości, wyposażony w cztery kominy parowiec do czasu zwodowania jednostek typu Olympic (w tym "Titanica") nie miał sobie równych i zapierał dech pasażerom szykującym się do rejsu.
"W 1909 roku (...) statek pokonał odległość między Daunt Rock w Irlandii a Ambrose Channel w Nowym Jorku w cztery dni, jedenaście godzin i czterdzieści dwie minuty, utrzymując średnią prędkość 25,85 węzła. Aż do tej pory taka szybkość statku wydawała się niemożliwa". Kapitan statku, William Thomas Turner, był przekonany, że rekordowe prędkości dało się osiągnąć dzięki nowym śrubom oraz "biegłości mechaników i palaczy". Dowódca miał powody do dumy, która automatycznie wpływała na pewność siebie. 26 węzłów to prędkość, z jaką z łatwością można było uciec przed niemieckimi U-bootami, których osiągi wahały się od 9,5 (w zanurzeniu) do 15,5 węzłów, kiedy jednostka płynęła na powierzchni.