Mirosław Filiciak
Doktor nauk humanistycznych, kulturoznawca i medioznawca. Pracuje w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Kieruje tam Centrum Badań nad Kulturą Popularną.
„Bity informacji zaczynają modelować świat rzeczywisty.”
Zajmuje się przede wszystkim wpływem mediów cyfrowych na przemiany kulturowe. Bada, w jaki sposób zmieniają się, za sprawą sieci i nowych technologii, nasze sposoby uczestnictwa w kulturze. Podejmuje tematy rzadko lub wcale nieobecne do tej pory w polskiej humanistyce. Był jednym z organizatorów konferencji dotyczącej telewizyjnych seriali i współredaktorem wydanego w jej wyniku tomu „Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia” (2009 r.). Szefował zespołowi badawczemu, który ruszył w teren, by sprawdzić, jak nowe media oddziałują na młodych ludzi. Efektem tego etnograficznego projektu był raport „Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo młodych Polaków w kulturze” (2010 r.). Współtworzył projekt „Kultura 2.0” poświęcony przemianom kultury pod wpływem mediów cyfrowych. Pracuje w redakcji kwartalnika „Kultura Popularna”. Pisze (wraz z Alkiem Tarkowskim) cykliczne felietony do „Dwutygodnika”.
Od wielu lat bada internet i gry komputerowe. „Gry są dla mnie rodzajem barometru, który wskazuje, jak nowe technologie zostają zinternalizowane z naszym życiem” – mówi Filiciak. Napisał pierwszą w Polsce monografię naukową poświęconą zjawisku gier sieciowych „Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej” (2006 r.). Jest współzałożycielem i wiceprzewodniczącym Polskiego Towarzystwa Badania Gier – pierwszej w Polsce instytucji naukowej poświęconej ludologii.
Miejsce urodzenia | Kraków |
Bibliografia |
Podziel się opinią
Komentarze