''Marki osobiste. Galeria premium'' - fragment książki ''Jesteś marką''
Fragment pochodzi z książki ''Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą'' Joanny Malinowskiej-Parzydło, której premiera miała miejsce 3 kwietnia. Tekst publikujemy dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.
Fragment pochodzi z książki ''Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą'' Joanny Malinowskiej-Parzydło , której premiera miała miejsce 3 kwietnia. Tekst publikujemy dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.
Zacznijmy od przyjrzenia się cechom ludzi, których uznajemy za posiadaczy silnej marki premium. To pomoże Ci ustalić, które z nich stanowią Twoje naturalnie mocne strony, a które będziesz dopiero rozwijać. A jeśli rzeczywiście zależy Ci na ich rozwijaniu, zdefiniuj w trakcie lektury cele określające, jak i kiedy to zrobisz.
Aby sobie pomóc w pracy nad budowaniem silnej marki osobistej, popatrzmy na tych, którym udało się zbudować silną markę. Przeanalizujmy kryteria wyboru niezwykłych ludzkich „Brylantów”, które błyszczą jasno na tle swojego otoczenia, środowiska i epoki, najpopularniejszych, najsławniejszych, najbardziej rozpoznawalnych. Takich, o których się mówi najwięcej i najlepiej — gdzie to drugie często odróżnia ich od grupy ludzi wyłącznie popularnych, czyli tzw. celebrytów. Wśród najlepszych znajdują się i tacy, którzy wywarli osobiście największy wpływ na ludzkość i dzieje świata, wpisując się w jasną historię rozwoju człowieka i człowieczeństwa. Tym, którzy się w te dzieje wpisali źle, nie poświęcimy uwagi zgodnie z zasadą, że poświęcamy ją tylko rzeczom dobrym. Trzymajmy się konsekwentnie założenia, że jest czasem ogromna różnica między byciem człowiekiem znanym a wartościowym i przyzwoitym. Skupmy uwagę wyłącznie na tych, którzy na nią zasługują. Kryteria wyboru osób, które zbudowały markę premium bez względu na
czasy, w jakich żyli i działali nasi bohaterowie, nie są wcale takie oczywiste, ale też nie wydają się szczególnie kontrowersyjne. Nasuwa mi się wniosek, że łatwiej znaleźć ludzi je spełniających w przeszłości niż obecnie, ale być może to tylko wrażenie i efekt tego, na co skierowana jest dziś uwaga społeczna, czemu poświęcają miejsce dzisiejsze media oraz kogo i co promują media społecznościowe.
Według sondy, którą przeprowadziłam wśród młodzieży, reprezentantów pokolenia „Y”, w gronie ludzi wskazywanych jako przykłady silnych marek osobistych znajdują się postaci znakomite, takie jak Jezus z Nazaretu, Mahomet, Dalajlama, Jan Paweł II, Mona Lisa, John F. Kennedy, Martin Luther King, John Lennon, Charlie Chaplin, Winston Churchill, Jimi Hendrix, Michael Jordan, Maria Skłodowska Curie, Salvador Dali, Bruce Lee, Abraham Lincoln, Nelson Mandela, Bob Marley, Mark Twain, Święty Mikołaj, Woody Allen, Neil Armstrong, Ernest Hemingway, Ludwig van Beethoven, księżna Diana, Walt Disney, Albert Einstein, Bill Gates, Stephen Hawking, William Szekspir, Mary Kay Ash, Franklin Covey, Oprah Winfrey, Meryl Streep, Margaret Thatcher, Richard Branson, Aldous Huxley i Matka Teresa z Kalkuty. O ile większość z nich to typy dość oczywiste, o tyle spodobało mi się odkrycie, że Święty Mikołaj to silna i wpływowa marka osobista.
Z kolei mój „klan” na Facebooku (śmieję się, że to najbardziej elitarna grupa fokusowa w Polsce, patrząc na jej różnorodność i wyrafinowany skład) zapytany o kryteria wyboru osób, które z sukcesem zbudowały silną markę wysokiej reputacji, stworzył piękną galerię ludzi, wcześniej wskazując cechy decydujące o ich wyborze i wpływające na sukces w budowaniu swojej marki.
W „wielkiej dwudziestce” cech osób uznanych za silne marki osobiste znalazły się następujące:
1. Odważna.
2. Wizjoner, osoba świadoma swojej misji.
3. Konsekwentna, dotrzymująca składanych obietnic.
4. Posiadająca dużą wiedzę, mistrz lub wirtuoz w jakiejś dziedzinie.
5. Dzieląca się z innymi, przekazująca wiedzę, ucząca innych.
6. Z dystansem i poczuciem humoru.
7. Inspirująca innych (także do zadawania sobie ważnych pytań).
8. Odchodząca od schematów, przekraczająca bariery, poszukująca nowych dróg.
9. Dzieląca się wiedzą i doświadczeniem, oferująca wartość innym.
10. Wierna swoim wartościom.
11. Silna.
12. Realizująca swoje marzenia.
13. Odpowiedzialna, zaangażowana społecznie.
14. Żyjąca i działająca z pasją.
15. Okazująca szacunek.
16. Posiadająca autorytet w opinii znacznej grupy ludzi (także dzięki osobistej charyzmie, choć wrodzona charyzma nie jest warunkiem koniecznym).
17. Budująca zaufanie i lojalność w relacjach z ludźmi.
18. Wyczuwająca lub kreująca trendy, wyznaczająca nowe kierunki.
19. Wzbudzająca u ludzi poczucie, że są ważni.
20. Ciekawa świata i ludzi.
To tylko „wielka dwudziestka”, która nie wyczerpuje oczekiwań stawianych przed ludźmi z ambicjami i apetytem na umacnianie swojej reputacji i budowanie marki premium. Zapoznaj się z zamieszczoną poniżej listą pozostałych cech, które otwierają — także dla Ciebie — kolejne możliwości rozwoju oraz budowania marki i reputacji w swoim otoczeniu.
Wartościowy człowiek o silnej marce osobistej to osoba wzbudzająca zaufanie i wiarygodność, wzór etyki, skromności, profesjonalizmu w działaniu, znakomitej komunikacji. Wiarygodny przykład, jak zarządzać sobą, kierować swoim życiem i realizować ambitne cele w ramach własnej strategii na życie. Równocześnie to człowiek promujący swoimi zachowaniami konkretne wartości. Jest świadom siebie i swoich talentów, które rozwija. Nasza marka premium to prawdziwy, niekwestionowany oryginał, wolny i niezależny, podążający własną drogą, o dużym zakresie wolności osobistej oraz niebanalnej osobowości, łączący siłę z wrażliwością. Jest wzorem pracowitości i zaangażowania oraz zdolności do poświęceń. Osoba wyrazista, z charakterem, zmieniająca świat na lepsze, proaktywna i zabierająca głos w ważnych kwestiach. Otwarta na to, co przyniesie życie, potrafi podnieść się po zaliczonych porażkach i pomimo nich zarażać wiarą i optymizmem wynikającym z jej pozytywnego stosunku do świata i ludzi, którym okazuje szacunek bez względu
na to, jak bardzo się różnią od siebie i od niej samej. Jej komunikację cechuje otwartość, uczciwość, brak ściemy i umiejętność formułowania myśli w sposób skłaniający innych do refleksji. Posiada umiejętność łączenia naturalności z dbałością o siebie i swoistą, charakterystyczną dla siebie, nawet bardzo szczególną elegancją, która płynie z niej samej, a nie potrzeby kreowania się na kogoś innego. Jest spójna nie tylko dzięki temu, że robi to, co mówi, ale nie boi się także mówić o wierze, nadziei, miłości i pokorze jako ważnych aspektach ludzkiego życia. Zawsze przyzwoita, potrafi zjednywać i łączyć ludzi wokół ważnych idei.
Kiedy myślę o moim rankingu ludzi godnych naśladowania, LovePersonalBrand©, autorytetach, najbardziej wartościowych ludziach, mniej lub bardziej znanych, których spotkałam na swojej drodze życia, dochodzę do wniosku, że to osoby, które poznały smak cierpienia, zaliczyły życiowe bitwy, lizały rany po stracie bliskich lub po ciosach doznanych od fałszywych przyjaciół i nieprzyjaciół. Znakomita ich część to ludzie, którzy zaliczyli „strefę mroku”, wiedzą, czym jest osobiste piekło, i znają gorycz porażki. Wiedzą jednak, jak po tym wszystkim żyć, jak odbudowywać zaufanie i mosty do innych ludzi oraz jak szukać ścieżek wychodzenia z dołów i życiowych otchłani. To wszystko kształtuje ich życiową mądrość, empatię, pokorę, wrażliwość oraz gotowość do wybaczania innym i sobie, że nie jest się doskonałym.
Powiesz, że wszystkie powyższe cechy wskazują na ideał? Nie sądzę. Znam co najmniej kilka osób spośród żyjących i tych, którzy już odeszli, świecących jasno swoim naturalnym światłem. Piękne ludzkie „Brylanty”, do których garną się inni złaknieni kontaktu z wartościowym człowiekiem. Do tego grona Czytelnicy mojego bloga zaliczyli spośród znanych Polaków m.in.: Jana Pawła II, księdza Jerzego Popiełuszkę, Ewę Błaszczyk, Annę Dymną, Janinę Ochojską, Martynę Wojciechowską, prof. Władysława Bartoszewskiego, Janusza Korczaka, Justynę Kowalczyk, prof. Jerzego Bralczyka, prof. Jana Miodka, Krystynę Jandę, Stanisławę Celińską, Beatę Tyszkiewicz, Urszulę Dudziak, Stanisława Tyma i Ryszarda Kapuścińskiego. Nie ma na tej liście przedstawicieli biznesu, liderów premium, liczę jednak, że za kilka lat nasza „Galeria premium” wzbogaci się także o nich. Jeśli masz poczucie, że zabrakło jakiejś istotnej dla Ciebie cechy lub osoby, odwiedź, proszę, blog „Jesteś Marką”, gdzie zaproszenie do uzupełniania listy jest stale
otwarte.
Oczywiście, że zachęcam, abyś od razu dokonał samooceny i postawił diagnozę, na ile silna jest dziś Twoja marka! Za każdą cechę z „wielkiej dwudziestki” masz 5 punktów, za kolejne po jednym. Razem 50 punktów do zdobycia. Wynik powyżej 25 punktów możesz traktować jako informację, że Twoją markę i reputację cechują duża siła i spory zakres społecznego wpływu.
*Fragment został opublikowany dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion. Pozycja jest dostępna w księgarniach od 3 kwietnia.*