Trwa 艂adowanie...
recenzja
26 kwietnia 2010, 16:20

Historia pewnej zemsty

Historia pewnej zemsty殴r贸d艂o: Inne
d48yr75
d48yr75

Loveless ma w sobie wszystko, co potrzebne, by sta膰 si臋 murowanym hitem. Jednak po lekturze drugiego tomu pozostaje niedosyt. A szkoda, bo m贸g艂 to by膰 jeden z najlepszych komiks贸w mainstreamowych wydanych w Polsce w ci膮gu ostatnich lat. Burza nad Blackwater to druga cz臋艣膰 opowie艣ci o Wesie Cutterze, weteranie wojny secesyjnej, kt贸ry po kl臋sce Po艂udnia powraca w rodzinne strony, by odnale藕膰 swoj膮 偶on臋 Ruth. Jednak w Blackwater nic ju偶 nie wygl膮da tak jak przed wojn膮 - w艂adz臋 nad okolic膮 przej臋li Jankesi, po lasach b艂膮kaj膮 si臋 oswobodzeni niewolnicy i bandy renegat贸w, a i samo miasteczko sta艂o si臋 miejscem mocno nieprzyjaznym. Tom pierwszy ko艅czy艂 si臋 w momencie, w kt贸rym cyniczny Wes, nieco wbrew sobie, zostaje szeryfem miasteczka, kt贸re z ca艂ego serca go nienawidzi.

Scenarzyst膮 tego cyklu jest Brian Azzarello, tw贸rca, kt贸ry wcze艣niej wraz z Eduardo Risso stworzy艂 rewelacyjne 100 naboi. Poprzeczka wi臋c postawiona zosta艂a bardzo wysoko. Niestety t臋 presj臋 chyba czu艂 tak偶e Azzarello, wida膰 bowiem, 偶e niezwykle si臋 stara, by prost膮 w sumie histori臋 zemsty bardzo skomplikowa膰. W Loveless natykamy si臋 zatem na wszystkie znane ze 100 naboi zabiegi narracyjne - fabu艂a mocno meandruje, tera藕niejszo艣膰 miesza si臋 z przesz艂o艣ci膮, za艣 s艂owa wypowiadane przez bohater贸w cz臋sto staj膮 si臋 komentarzem do wydarze艅 z zupe艂nie innej p艂aszczyzny czasowej. Problem polega jednak na tym, 偶e sztuka, kt贸ra uda艂a si臋 scenarzy艣cie we wcze艣niejszym projekcie, w Loveless nieco kuleje. By膰 mo偶e dzi臋ki rewelacyjnym rysunkom Risso, a by膰 mo偶e dzi臋ki specyfice opowiadanej historii, czytaj膮c 100 naboi trudno by艂o straci膰 w膮tek lub pogubi膰 si臋 w mozaikowej budowie cyklu. W Loveless niestety jest inaczej - retrospekcje przedstawiane s膮 na tyle chaotycznie, 偶e zrekonstruowanie historii g艂贸wnych
bohater贸w wymaga od czytelnika nie lada wysi艂ku. Podobnie rzecz ma si臋 z dialogami - czasami trudno powiedzie膰, w kt贸rym czasie posta膰 wyg艂osi艂a dan膮 kwesti臋. Sytuacji nie pomaga wydawnicza wpadka, dzi臋ki kt贸rej niekt贸re strony s膮 zamienione miejscami (zalecana jest uwa偶na lektura). Jednak pomimo tej scenariuszowej 艂amig艂贸wki pozostaje to komiks, po kt贸ry zdecydowanie warto si臋gn膮膰 - by膰 mo偶e nie tak dobry jak jego pierwszy tom, ale wci膮偶 zaskakuj膮co wci膮gaj膮cy. Azzarello udanie kreuje bardzo wyrazistych i charyzmatycznych bohater贸w. Stworzony przez niego Wes Cutter spokojnie m贸g艂by stawa膰 do pojedynku z Bezimiennym z film贸w Sergio Leone, a wyzywaj膮ca seksualno艣膰 Ruth sprawia, 偶e nawet doros艂emu czytelnikowi mo偶e przemkn膮膰 rumieniec przez twarz. Nietrudno uwierzy膰 w uczucie i nami臋tno艣膰 pomi臋dzy tymi bohaterami. Sprawdzaj膮 si臋 tak偶e b艂yskotliwe dialogi, kt贸re niemal zawsze ko艅cz膮 si臋 jak膮艣 zaskakuj膮c膮 filipik膮, cho膰 niestety i tutaj scenarzysta nieco przesadzi艂. Tom rysowany jest przez a偶 trzech
rysownik贸w, i niestety nie ka偶dy dobrze czuje histori臋. Najgorzej radzi sobie Danijel Zezelj, kt贸rego rysunki sprawiaj膮 wra偶enie niestarannych. Rozmazana, chaotyczna kreska nie ma w sobie si艂y ani przejrzysto艣ci, by ud藕wign膮膰 t膮 opowie艣膰. W efekcie lektura staje si臋 nieco m臋cz膮ca i uci膮偶liwa, a przecie偶 nie tego oczekujemy po komiksie 艣rodka. Na szcz臋艣cie Zezelj rysuje tylko cz臋艣膰 tomu (troch臋 mniej ni偶 jedn膮 drug膮). Za pozosta艂膮 odpowiedzialni s膮 Marcelo Rusin (rysuj膮cy tak偶e tom pierwszy) i Werther Dell鈥檈dera i radz膮 sobie zdecydowanie lepiej. W ich r臋kach historia jest bardziej przejrzysta i po prostu przyjemniejsza w odbiorze.

Mimo kilku ewidentnych wad Loveless ma w sobie to wszystko, czego oczekujemy po prawdziwych westernach. S膮 i twardzi m臋偶czy藕ni i prawdziwe kobiety i nieowijana w bawe艂n臋 przemoc, kt贸ra wywo艂uje dreszcze na plecach nawet wprawionych czytelnik贸w. Dlatego warto si臋gn膮膰 po ten tytu艂, jest to bowiem 艣wietny przyk艂ad tak oczekiwanego przez wszystkich komiksu 艣rodka nie b臋d膮cego opowie艣ci膮 superbohatersk膮.

d48yr75
Oce艅 jako艣膰 naszego artyku艂u:
Twoja opinia pozwala nam tworzy膰 lepsze tre艣ci.

Komentarze

Trwa 艂adowanie
.
.
.
d48yr75

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie tre艣ci dost臋pnych w niniejszym serwisie - bez wzgl臋du na ich charakter i spos贸b wyra偶enia (w szczeg贸lno艣ci lecz nie wy艂膮cznie: s艂owne, s艂owno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz form臋 (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Sp贸艂ka Akcyjna z siedzib膮 w Warszawie, b臋d膮cej w艂a艣cicielem niniejszego serwisu, bez wzgl臋du na spos贸b ich eksploracji i wykorzystan膮 metod臋 (manualn膮 lub zautomatyzowan膮 technik臋, w tym z u偶yciem program贸w uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powy偶sze zastrze偶enie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu u艂atwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunk贸w umownych lub dozwolonego u偶ytku okre艣lonego przez w艂a艣ciwe przepisy prawa.Szczeg贸艂owa tre艣膰 dotycz膮ca niniejszego zastrze偶enia znajduje si臋tutaj