Trwa ładowanie...
d37q5yw
04-02-2020 18:56

Edukacja i/a mózg mózg a/i edukacja. EDUCATION AND / AND BRAIN BRAIN AND / AND EDUCATION

książka
Oceń jako pierwszy:
d37q5yw
Edukacja i/a mózg mózg a/i edukacja. EDUCATION AND / AND BRAIN BRAIN AND / AND EDUCATION
Forma wydania

Książka

Rok wydania
Autorzy
Wydawnictwo
Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

W ostatnim czasie wzrasta zainteresowanie wśród pedagogów literaturą zagraniczną i polską dotyczącą neurodydaktyki. Coraz częściej problemy dotyczące metod i form pracy sprzyjających mózgom uczniów w procesie edukacji to tematy szkoleń, seminariów, konferencji i studiów podyplomowych. Jednak w neurodydaktyce pojawia się więcej pytań, niż odpowiedzi. Prezentowana publikacja wpisuje się w klimat odpowiedzi, ale też przez wielu autorów zamieszczonych w niej artykułów stawiane są pytania dotyczące ciekawej i jednocześnie złożonej problematyki dotyczącej plastyczności mózgu. Zasadniczym celem publikacji było przedstawienie wyników badań i dobrych praktyk dotyczących pracy, terapii i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem wiedzy na temat plastyczności mózgu. Publikacja, na którą składa się jedenaście artykułów, została podzielona na trzy zasadnicze części. Pierwsza z nich, złożona z dwóch artykułów – autorstwa Renáty Bernátovej i Elżbiety Pędraszewskiej-Iskrzak – dotyczy teoretycznych założeń i praktycznych działań odnoszących się do diagnozowania i terapii dzieci oraz dorosłych z zaburzeniami w uczeniu się i zachowaniu. Druga część zawiera sześć artykułów, których autorami są: Wiesław Sikorski, Jozef Liba, Sławomir Kania, Dariusz Stanuchowski, Karolina Mateja, Irena Koszyk, i traktuje o uczniu neurotypowym w szkole – metodach i formach wspierania i rozwoju. Trzecia część, z artykułami Anny Gołębiowskiej, Kingi Mydlarz oraz Sławomira Śliwy, dotyczy szkoły i nauczyciela w nowej rzeczywistości edukacyjnej. Publikacja jest kolejnym głosem, przyczynkiem w dyskusji nad rolą nurodydaktyki i wiedzy o funkcjonowaniu mózgu w pracy z dziećmi i młodzieżą o określonych trudnościach i dysfunkcjach. Ukazuje, jak ta wiedza służy uczniom uzdolnionym, jak pomaga efektywnie pracować, odpowiadać na potrzeby i odkrywać możliwości wszystkich uczących się.

Edukacja i/a mózg mózg a/i edukacja. EDUCATION AND / AND BRAIN BRAIN AND / AND EDUCATION
Numer ISBN

978-83-7850-916-5

Wymiary

235x160

Oprawa

miękka

Liczba stron

158

Język

polski

Fragment

Termin „neuroplastyczność” rozpatruje się zwykle, biorąc pod uwagę dwa jego istotne aspekty. Pierwszy – neurobiologiczny jest obecny w biologii i medycynie. Wystarczy zaledwie drobna część nietkniętych komórek, aby w uszkodzonej okolicy zapoczątkować proces naprawy. Neurobiologia bada, w jaki sposób jest to możliwe. Drugi aspekt, obecny w naukach psychologicznych i modnej ostatnio neuropedagogice, ujmuje neuroplastyczność jako gotowość do uczenia się. Im bardziej jesteśmy aktywni, tym szybciej zmienia się nasz mózg. Proces uczenia się jest tym efektywniejszy, im więcej trudnych wyzwań uda się nam pokonać. Bardzo często zapomina się o trzecim aspekcie neuroplastyczności – społecznym. Wymiar ten stanowi sens wszelkich poszukiwań różnorodnych metod zmierzających do poprawienia jakości życia z powodu deficytów w funkcjonowaniu mózgu. Niniejszy artykuł, dotyczący zagadnienia neuroplastyczności mózgu, jest próbą pokazania żmudnej drogi ku lepszemu życiu. Problem ów został przedstawiony na przykładzie dziecka z rodziny patologicznej, które w wieku 26. miesięcy zostało adoptowane. Życie obciążone chorobą nie jest drogą na skróty – na tej drodze niczego nie da się przyspieszyć, ale nagrodą jest radość z pełniejszego uczestnictwa w społecznej rzeczywistości. Dlatego warto szukać, choćby po omacku – i to jest ten społeczny wymiar wielkiej zagadki mózgu – neuroplastyczności.

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d37q5yw
d37q5yw
d37q5yw
d37q5yw
d37q5yw

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj