To pacjent jest najważniejszy!
W tym sensie prawa pacjenta nie są jedynie wymogiem etycznym, ale kwestią praktyczną. Świadomy pacjent jest dodatkowym kontrolerem jakości usług. Oczywiście o ile istnieją instytucje, które będą gotowe zająć się poważnie jego skargami, i to nie tylko w sprawach tak drastycznych, jak błędy w sztuce, ale również pozornie drobnych, jak brak informacji.
Problemy z efektywnością służby zdrowia zaczynają się w gabinecie lekarskim, podczas około dwóch i pół miliona udzielanych rocznie porad w lecznictwie ambulatoryjnym. Szczególnie w warunkach niedoboru usług - zakładając, że istnieje związek między jakością usługi a zdrowiem i samopoczuciem pacjenta - ważne jest, aby były one jak najlepsze i najefektywniejsze. Wymaga to prawdziwego upodmiotowienia pacjentów i przyznania im najważniejszej pozycji w całym systemie" - pisze Dunin.
Na zakończenie autorka podkreśla, że patronują temu trzy niezwykle proste zasady zawarte w Karcie Lekarza Towarzystw i Fundacji Medycznych w Stanach Zjednoczonych i Europie: Zasada nadrzędności dobra pacjenta, Zasada autonomii pacjenta oraz Zasada sprawiedliwości społecznej.