"Szkoła Czytelników" - TaniaKsiazka.pl konkursowo inspiruje do czytania
Ogólnopolski konkurs dla szkół podstawowych z atrakcyjnymi nagrodami.
Renomowana księgarnia internetowa TaniaKsiazka.pl z okazji Światowego Dnia Książki ogłosiła ogólnopolski konkurs "Szkoła Czytelników". Skierowany jest do uczniów szkół podstawowych z całego kraju. To wyjątkowa okazja, aby podzielić się swoją pasją do czytania i zdobyć atrakcyjne nagrody.
Pierwsza edycja konkursu "Szkoła Czytelników"
Głównym celem konkursu jest inspirowanie uczniów do częstszego wyboru czytania, jako atrakcyjnego sposobu na spędzanie wolnego czasu. Pierwsza edycja konkursu "Szkoła Czytelników" odbywa się pod hasłem "Książki budują mosty", co ma umożliwić nauczycielom przeprowadzenie dyskusji na temat znaczenia czytelnictwa.
"Miłość do literatury warto rozbudzać od najmłodszych lat. Czytanie książek nie tylko rozwija wyobraźnię, ale też jest źródłem wiedzy o świecie, ludziach i emocjach. Jest szansa, że z dzieci, które lubią czytać, wyrosną dorośli, którzy częściej sięgają po książki. A jest o co walczyć, bo czytelnictwo w Polsce ciągle jest na niskim poziomie. Jak wynika z najnowszego raportu Biblioteki Narodowej, w 2023 roku tylko 43% badanych przeczytało co najmniej jedną książkę. My chcemy inspirować do czytania" - mówi własciciel księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl Łukasz Kierus.
Działania księgarni TaniaKsiazka.pl na rzecz promocji literatury i czytelnictwa
Białostocka księgarnia od ponad 17 lat rozwija kulturę czytelniczą. Promuje książki i autorów w mediach społecznościowych, organizuje akcje czytelnicze (m.in. wirtualne targi książki - WyCzytOn czy wydarzenie dla czytelników literatury Young Adult, ZaBOOKowany Tydzień).
Bierze też udział w ogólnopolskich akcjach czytelniczych organizowanych przez szanowane podmioty zewnętrzne, m.in. Plebiscyt Książka Roku portalu LubimyCzytac.pl czy akcja #TataTeżCzyta Fundacji Powszechnego Czytania. Co roku przeznacza również książki do kącików czytelniczych w szpitalach oraz do placówek oświatowych na nagrody rzeczowe w konkursach szkolnych, czy zawodach sportowych.
Konkurs wspiera Fundacja Powszechnego Czytania
Głównym partnerem konkursu "Szkoła Czytelników" jest społeczny projekt "Ratownicy Czytelnictwa". prowadzony przez Fundację Powszechnego Czytania.
"Jak pokazują badania, dzieci które sięgają po książki dla przyjemności, rozwijają zdolność krytycznego myślenia, posiadają większy zasób słownictwa i lepiej radzą sobie z rozumieniem tekstu. Te umiejętności są nie tylko kluczowe w kontekście rozwoju kompetencji przyszłości, ale mają większy wpływ na sukces edukacyjny uczniów niż ich pochodzenie socjoekonomiczne. Dlatego pomysł "Szkoły Czytelników", który stawia na przyjemność z czytania i kreatywność jest tak cenny" - mówi Katarzyna Konopka z Fundacji Powszechnego Czytania.
Pięć wydawnictw partnerami wydarzenia
Partnerami konkursu są też wydawnictwa: Świetlik, Young, Dwukropek, Wilga i Rebis. Przekazały one na nagrody wybrane tytuły ze swojej oferty. Dyrektorka wydawnicza Grupy Wydawnictwo Kobiece (Świetlik i Young) Agnieszka Stankiewicz-Kierus podkreśla, że konkurs to oczywiście szansa na świetne nagrody dla szkół i uczniów. Ale to przede wszystkim okazja do zbudowania mostu między pracownikami branży wydawniczej i księgarskiej, a czytelnikami.
"Przyłączamy się do tego wydarzenia z prawdziwą przyjemnością, zwłaszcza że w ramach Wydawnictwa Kobiecego funkcjonują aż dwie marki przeznaczone dla dzieci i młodzieży: Świetlik i Young. Książki są ważne na każdym etapie życia, jednak na tym początkowym są wręcz kluczowe – by zrozumieć świat, innych ludzi i siebie samego. Inicjatywy takie jak Szkoła Czytelników pozwalają nam zrobić jeszcze więcej, pokazać, że naprawdę zależy nam, by to, nad czym pracujemy każdego dnia, docierało do czytelników i czytelniczek. Jeśli książka ma być mostem – a jesteśmy przekonani, że każda ma potencjał, żeby się nim stać – musi wyruszyć w świat, spotkać się z zachwytem i krytyką, poruszyć, zdenerwować, wzruszyć, znudzić i wciągnąć. Wszystkie te doświadczenia są ważne, to dzięki nim wyrabiamy sobie gust, poznajemy swoje preferencje i uczymy się o nich dyskutować. Chcemy pokazać, że ta przygoda może być częścią życia każdego dziecka i nastolatka. Nieważne, czy rozpocznie się w szkole czy w domu, ważne, by trwała i przynosiła radość. Bo tym właśnie jest czytanie – podróżą i radością" - podkreśla Agnieszka Stankiewicz-Kierus.
Zasady konkursu "Szkoła Czytelników"
Do udziału w konkursie mogą zgłosić się zespoły uczniowskie (z klasy czy kółek zainteresowań) ze szkół podstawowych z całej Polski pod opieką nauczyciela. Konkurs odbywa się w kategoriach: klasy I - IV i V - VIII, a zgłoszenia do konkursu przyjmowane są od 23.04 do 20.05.2024 r.
Zadaniem konkursowym jest kreatywna odpowiedź w dowolnej formie na pytanie: "Jak książki budują mosty?". Opiekun powinien ją wysłać przez formularz znajdujący się na stronie www.szkolaczytelnikow.pl
Wartość nagród w konkursie to ponad 50 tys. zł. Do wygrania są:
- bony na zakupy do TaniaKsiazka.pl (5000 zł i 3000 zł) oraz certyfikaty "Szkoła Czytelników" i czytelnicze gadżety dla szkół
- indywidualne nagrody rzeczowe (książki, przybory szkolne, gadżety czytelnicze) i dyplomy dla uczniów
- bony na zakupy i dyplomy dla nauczycieli.
Będą też wyróżnienia, w tym "Wyróżnienie Prezydenta Miasta Białegostoku" dla najbardziej kreatywnej pracy spośród zgłoszeń przesłanych przez białostockie szkoły.
Patronat honorowy nad konkursem objęli: Minister Edukacji, Rzecznik Praw Dziecka i Prezydent Miasta Białegostoku. Ambasadorem konkursu jest Przemek Staroń - nauczyciel, psycholog i kulturoznawca, zdobywca tytułu Nauczyciel Roku 2018.
Patronem medialnym "Szkoły Czytelników" jest WP.pl.
Harmonogram konkursu:
23.04.2024 r. Początek przyjmowania zgłoszeń
20.05.2024 r. Zakończenie przyjmowania zgłoszeń
12.06.2024 r. Ogłoszenie wyników konkursu na stronie internetowej
19.06.2024 r. Wręczenie nagród zwycięzcom
Szczegóły konkursu można znaleźć na stronie www.szkolaczytelnikow.pl
WP Książki na: