Trwa ładowanie...
recenzja
26 kwietnia 2010, 16:02

Przemija postać Świata Piaskownicy

Przemija postać Świata PiaskownicyŹródło: Inne
d2qhfbn
d2qhfbn

Życie to ciągłe obcowanie ze śmiercią. Taki w swej prostocie banalny i oczywisty wniosek wysnuć można z wierszy Dariusza Suski zebranych w niewielkim tomiku Cała w piachu. Śmierć – temat w literaturze nieustannie podejmowany, eksploatowany i na nowo odkrywany, w rzeczonym zbiorku przyjmuje postać naiwnego, dziecięcego zadziwienia przemijającą postacią świata. Podejmując motyw śmierci, Suska unika wszelkiego patetyzmu, obce mu są barokowe ornamenty czy młodopolskie hiperbole. Śmierć nie jest u niego końcem ani żadną sytuacją graniczną. „W Państwie Piaskownicy / najlepiej się żyje i nieźle umiera” – pisze w jednym z tekstów. Śmierć i życie współistnieją ze sobą, przenikają się nawzajem. „Bycie, nie-bycie” człowieka polega na ciągłym konfrontowaniu swojego istnienia z małymi „śmierćkami”, z cieniami, które otaczają go ze wszystkich stron. Objawienia śmierci mogą przybierać postać nieżywej biedronki, mandarynki rozjechanej przez samochód, ale również wspomnień o ludziach, którzy odeszli – o ojcu, wuju
Mietku, małym Andrzejku. Ucieczka przed „niewidzialnym buciorem śmierci” nie wydaje się być możliwa. Można go na chwilę zostawić z tyłu, ocalając małe istnienia – osy, żaby, chrabąszcze – przed nagłym zatrzaśnięciem w trumnie świata. Można skupić się bardziej na poszczególnych chwilach życia, na dziecku, które poznaje świat, dopiero zaczyna oswajać śmierć.

Mała Natasza, córka narratora, stara się dotrzeć do tajemnicy przemijania: „Pójdę do przedszkola / na Legendy. Czy dlatego, / że jestem / już stara? / Na moich oczach / umarły / dwa pokolenia / liści.” Dziewczynka, która płacze z powodu rozjechanej mandarynki i chowa cienie martwych zwierząt pośród swoich zabawek, wydaje się wiedzieć więcej o śmierci, niż niejeden dorosły. Cała w piachu to również zapis niezwykle tkliwej relacji ojca i córki. Wspólne zabawy w piaskownicy, „buju” na huśtawkach, spacery po parku, kruszenie buły gołębiom. To również nocne pobudki z powodu mokrej pieluchy, ojcowska troska o małe istnienie: „dlaczego Natasza tak ci leci z nosa, / czy znowu chodziłaś po podłodze boso.” To także wyjaśnienie świata i odpowiadanie na niezliczone pytania dwulatka: „dlaczego jaskółki są na świecie, powiedz?”, „byłam żółtym listkiem, kiedy mnie nie było?” Dzięki obcowaniu z dzieckiem, ojciec sam wraca do swojego dzieciństwa. Mamy wrażenie, że opowiada Nataszy („kiedyś ci opowiem”) o zabawach w
wojnę, o budowaniu domków z pudełek, zabijaniu szerszeni. On, ojciec, próbuje odnaleźć swojego ojca i kieruje do niego najbardziej przejmujące wyznanie zawarte w tomiku. Powrót do dzieciństwa odbywa się w tych tekstach również poprzez język – infantylny, pełen zdrobnień (piaseczek, główka, drabinka, rączka), które przybliżają dziecięce odczuwanie świata.

Na koniec warto jeszcze dodać, iż swoją poetycką rzeczywistość buduje Suska bardzo oszczędnymi środkami. Realizm i konkret łączy z subtelną metaforą. Powoduje to niezwykłe wrażenie – jakbyśmy dotykali wciąż nieodkrytej tajemnicy, przez chwilę stanęli w jej obecności.

d2qhfbn
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2qhfbn

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj