Trwa ładowanie...
nowość
21-11-2013 10:52

Premiera książki o Wilhelmie Brasse, fotografie z Auschwitz

Książkę Anny Dobrowolskiej "Fotograf z Auschwitz", opowiadającą o Wilhelmie Brasse, autorze ponad 50 tys. zdjęć więźniów niemieckiego obozu Auschwitz, zaprezentowano w środę w Warszawie. "Był niezwykłym świadkiem Zagłady" - mówiła o Brasse autorka publikacji.

Premiera książki o Wilhelmie Brasse, fotografie z AuschwitzŹródło: PAP/Bartłomiej Zborowski
d192r9a
d192r9a

Książkę Anny Dobrowolskiej "Fotograf z Auschwitz", opowiadającą o Wilhelmie Brasse, autorze ponad 50 tys. zdjęć więźniów niemieckiego obozu Auschwitz, zaprezentowano w środę w Warszawie. "Był niezwykłym świadkiem Zagłady" - mówiła o Brasse autorka publikacji.

Książka powstała na podstawie obszernego wywiadu Dobrowolskiej z Brasse - rozmowa ta była także podstawą wielokrotnie nagradzanego w Polsce i za granicą filmu Ireneusza Dobrowolskiego "Portrecista" z 2005 r.

Jak opowiadała w środę autorka publikacji, Brasse poznała w 2001 r., przy realizacji zdjęć do "Portrecisty". Podczas rozmów z byłym fotografem z Auschwitz nagrała prawie 20 godzin jego wspomnień, z czego tylko 40 minut wykorzystano w filmie. "Mieliśmy świadomość, że takie wspomnienia nie mogą przepaść, że powinno się o nich dowiedzieć jak najwięcej osób (...). Spędziłam z tych człowiekiem wiele dni i nocy pracując nad książką (...), jemu oddaje hołd" - zaakcentowała Dobrowolska.

Do publikacji dołączone zostały wspomnienia innych więźniów obozu, aby - jak tłumaczyła autorka - ukazać Auschwitz "głosami młodych ludzi, którzy chcieli żyć". Przypomniała, że takie pragnienie miał także bohater jej książki, który trafił do obozu w wieku 23 lat.
Jak opowiadała, Brasse był niezwykłym świadkiem Zagłady, który potrafił w bardzo przejmujący sposób opowiadać o swojej traumie. "Jego język jest krótki, bardzo rzeczowy (...). Brasse był szalenie szczerą osobą, ta szczerość była czasami bolesna dla rozmówcy, niekiedy mroziła krew w żyłach" - tłumaczyła Dobrowolska.

d192r9a

Łukasz Kamiński, prezes Instytutu Pamięci Narodowej - głównego partnera publikacji - zwrócił uwagę, że z książki wyłania się tragiczny obraz codziennej egzystencji więźniów Auschwitz. "Przejmujemy bardzo trudne doświadczenie Auschwitz, zapamiętanego w postaci czarno-białych, dosłownie i w przenośni, obrazów. Obrazów jednoznacznych, od których moim zdaniem nie da się uciec" - zaznaczył Kamiński.

W jego opinii, odbiór książki nie jest łatwy, a zrozumienie świadectwa fotografa z niemieckiego obozu wymaga od czytelnika dojrzałości.

Jacek Lachendro, historyk z Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau zwrócił uwagę na wyjątkowość relacji Brasse. "Podaje on liczne przykłady, epizody, przeżycia, buduje szeroki obraz obozu - obozu, który był miejscem koncentracji, wyniszczenia przeciwników politycznych hitlerowców, początkowo głównie Polaków, ośrodkiem niewolniczej pracy więźniów, wreszcie - ośrodkiem Zagłady Żydów" - wyliczył Lachendro.

Zaznaczył, że choć Brasse opowiadał we wspomnieniach z pobytu w Auschwitz głównie o sobie, wykraczał poza subiektywizm, przybliżał różne aspekty funkcjonowania obozu. "Czytając książkę można momentami dotknąć atmosfery grozy, jaka była w obozie" - podkreślił badacz.

Wilhelm Brasse urodził się w 1917 r. w Żywcu. Był wnukiem Austriaka, który pracował jako ogrodnik u arcyksięcia Habsburga. Jego matka była Polką. Ojciec w polskim wojsku walczył z bolszewikami w 1920 r.

Przed wojną Brasse pracował jako fotograf w Katowicach, gdzie nauczył się zawodu w atelier należącym do swej ciotki. Specjalizował się w portretach i zdjęciach legitymacyjnych.
Po wybuchu II wojny światowej odmówił podpisania Volkslisty, co Niemcy proponowali mu ze względu na germańskie pochodzenie. Krótko pracował jako fotograf w Krynicy, a następnie zdecydował wstąpić do polskiego wojska. Podczas próby przedostania na Węgry został w marcu 1940 roku zatrzymany przez Niemców. 31 sierpnia 1940 roku trafił do obozu Auschwitz. Otrzymał numer 3444.

d192r9a

W styczniu następnego roku Brasse trafił do tzw. Erkennungsdienst, w którym robiono fotografie ewidencyjne więźniom. Jak twierdził, wykonał w tym czasie ponad 50 tys. zdjęć (z czego wojnę przetrwało prawie 40 tys.). Fotografował m.in. na potrzeby pseudonaukowych eksperymentów Josefa Mengelego i Eduarda Wirthsa.

"Podczas wykonywania fotografii pokazywałem więźniom, by nie patrzyli bezpośrednio wobiektyw, tylko trochę obok aparatu. +Nie uśmiechać się, nie płakać+ - mówiłem" - wspominał Brasse w książce "Fotograf z Auschwitz".

Jak tłumaczył, najtrudniejszy był pierwszy kontakt z więźniami. "Oczy więźniów najpierw były rozsadzone przerażeniem, a z czasem obojętniały. Wzrok wygłodzonego człowieka, szczególnie muzułmanina (skrajnie wycieńczeni więźniowie - PAP), jest beznadziejny, patrzący w nieskończoność. Nic go nie interesuje, cała myśl skupiona jest na jedzeniu. To jedyne marzenie, cel, sen..." - mówił obozowy fotograf w rozmowie z autorką publikacji.
W styczniu 1945 r., po ewakuacji Auschwitz, Brasse trafił do obozu Mauthausen, a następnie Melk i Ebensee, gdzie w maju tego roku doczekał się wyzwolenia.

Po wojnie zamieszkał w Żywcu. Próbował wrócić do zawodu fotografa, ale tragiczne wspomnienia obozowe mu to uniemożliwiły. Zmarł w 2012 r. w rodzinnym Żywcu w wieku 95 lat.

d192r9a
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d192r9a

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj