Trwa ładowanie...
19-09-2014 14:23

''Pamiętnik z Powstania Warszawskiego'' od 23 września w Gdyni

''Pamiętnik z Powstania Warszawskiego'' to spektakl dyplomowy IV roku Państwowego Policealnego Studium Wokalno – Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Premiera przedstawienia odbędzie się 23 września 2014 na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.

''Pamiętnik z Powstania Warszawskiego'' od 23 września w GdyniŹródło:
dum5szd
dum5szd

''Pamiętnik z Powstania Warszawskiego'' to spektakl dyplomowy IV roku Państwowego Policealnego Studium Wokalno – Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Premiera przedstawienia odbędzie się 23 września 2014 na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.

Z prof. Jerzym Bielunasem, reżyserem „Pamiętnika...” autorstwa Mirona Białoszewskiego, rozmawia Mateusz Gigiewicz.

Kiedy po raz pierwszy usłyszał Pan o „Pamiętniku z Powstania Warszawskiego”?

Kiedy studiowałem polonistykę to była nowość wydawnicza i jednocześnie wielkie zaskoczenie. Wybitny współczesny poeta, a tu nagle powieść o takim temacie. Książka została przyjęta różnie. Białoszewski w „Pamiętniku…” przedstawił zachowania zwykłych ludzi, o sprawach heroicznych pisał prosto i przede wszystkim unikał patosu, który zazwyczaj w przekazach o Powstaniu dominował.

Jak wyglądały początki pracy nad tym tytułem?

Od zawsze interesowałem się teatrem muzycznym, a tekst Białoszewskiego jest dla mnie partyturą muzyczną. W „Pamiętniku…” wielką rolę odgrywają zapisy efektów akustycznych: huki, szumy, śpiewy, fragment piosenek. To wszystko obudziło we mnie pragnienie żeby ten tekst zaśpiewać. Od wielu lat przyjaźnię się z Mateuszem Pospieszalskim, znakomitym kompozytorem, który doskonale odczytał tę złożoną strukturę muzyczną wpisaną w tekst Białoszewskiego. Od tego momentu wiedziałem, że wygrałem los na loterii. Przez lata starałem się o wystawienie naszego spektaklu w wielu miejscach, w tym m.in. w telewizji, próbowałem także w wielu teatrach, ale nigdzie nie zgodzono się na „Pamiętnik…”. Dlatego też postanowiłem zrobić przedstawienie jako dyplom w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu i muszę przyznać, że był to ważny epizod w życiu moim i studentów. Odtąd zrealizowałem „Pamiętnik…” kilkakrotnie na różnych scenach. Za każdym razem, gdy pracujemy nad tym spektaklem nie powtarzamy tych samych rozwiązań.
Mateusz zmienia aranżacje, dopisuje fragmenty muzyczne, tekst się wzbogaca i zmienia, a ja wciąż odkrywam nowe przestrzenie do interpretacji.

Jak ten tekst trafił do naszej szkoły?

Zaproponowałem tekst Białoszewskiego dyrektorowi Studium Markowi Kaczanowskiemu ponieważ w Waszej szkole kształcą się świetnie śpiewający młodzi ludzie. Mniej chętnie realizowałbym ten spektakl w gronie osób po 40. roku życia. „Pamiętnik…” to sposób patrzenia na rzeczywistość oczami młodego człowieka. Praca nad dyplomem to bardzo ciekawy proces artystycznego i życiowego dojrzewania. Zupełnie inaczej rozmawialiśmy, tu w Gdyni, na pierwszych spotkaniach, a zupełnie inaczej rozmawiamy teraz, kiedy studenci wiedzą o Powstaniu już dużo więcej. Zależy mi na tym, żeby spektakl był mocną, emocjonalną i autentyczną ich wypowiedzią. Nie chcę żeby oni to „grali”, tylko by mówili o skrajnie ciężkich doświadczeniach, które dzieją się wokół nas. Zbyt często przechodzimy obojętnie obok straszliwych wydarzeń. Musimy być otwarci na cierpienie, i musimy zdawać sobie sprawę z tego, że ta gehenna nie należy tylko do przeżyć bardzo nam odległych, ale może stać się udziałem każdego z nas. Musimy mieć umiejętność mówienia o
czymś takim.

dum5szd

Czy dzisiaj Powstanie Warszawskie jest tematem popkulturowym?

Wiele podejmowanych wokół działań jest próbą popularyzacji tego tematu i motywów heroicznych. Opowieść Białoszewskiego nie jest opowieścią o walce, tylko o przeżyciach cywili, którzy pewnego dnia zostali poddani bardzo trudnej próbie. Za wszelką cenę unikam polityki. Staram się by nasz spektakl mówił o każdym cierpieniu, o każdej wojnie. Daleki jestem od patetycznego, rocznicowego tonu. Uważam, że „Pamiętnik…” powinien być grany codzienne, aby każdy widz mógł zobaczyć co oznacza horror wojny. Nie interesuje mnie kwestia tworzenia ideologii, tylko egzystencjalne doświadczenie.

Do kogo skierowany jest ten spektakl?

Proponujemy przedstawienie bez kontekstów polityczno – rocznicowych skierowane zarówno do młodszych i starszych widzów. Przede wszystkim jednak do ludzi młodych, by zobaczyli, że taka opowieść wcale nie musi być nudną lekcją historii, a autentycznym przekazem skierowanym także do nich. Ważna jest szczerość w tym co robimy, a tego autentyzmu często brakuje w teatrze, ucieka on w „popową” formę, być może bardzo dobrze dopracowaną i atrakcyjną, ale jednak w większości tworząc rodzaj nieszkodliwego gadżetu.

REALIZATORZY:

  • Opracowanie tekstu i reżyseria: Jerzy Bielunas
  • Muzyka: Mateusz Pospieszalski
  • Choreografia i współreżyseria: Maciej Florek
  • Scenografia: Honorata Mochalska
  • Wizualizacje: Jerzy Szota
  • Przygotowanie wokalne: Artur Guza

OBSADA:

Iga Grzywacka, Mateusz Kaczanowski, Anna Kędroń, Dawid Olszowy, Nadia Piętera, Michał Piprowski, Marek Sadowski, Agata Ulatowska, Hanna Wawrzyniak, Sylwia Wąsik, Anna Maria Wicka, Maciej Zaruski oraz studenci roku III: Katarzyna Kunicka, Dagmara Rybak, Jakub Badurka, Bartosz Stawiński

dum5szd

Bilety: 25 - 70 zł

Czas trwania: ok. 1 h 20 min (bez przerwy)

REALIZATORZY

Grupa realizatorów współpracuje ze sobą już od kilkudziesięciu lat współtworząc wiele wspólnych przedstawień, koncertów i przedsięwzięć telewizyjnych. Jerzy Bielunas po raz kolejny zaprosił do współpracy Mateusza Pospieszalskiego, Macieja Florka, Honoratę Mochalską i Jerzego Szotę. Jest to grupa osób, którą najczęściej można było zobaczyć podczas realizacji przedsięwzięć artystycznych na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu ale również spektakli wielu polskich teatrach, oraz wielkich koncertów plenerowych. Przy „Pamiętniku z powstania warszawskiego” spotkali się w 2005 roku realizując dyplom studentów w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej. Od tego czasu spektakl zmieniał swoją formę dostosowując się do kolejnych przestrzeni. W formie oratorium został pokazany w TVP 2.

dum5szd

Jerzy Bielunas – opracowanie tekstu, reżyseria

Profesor w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego (Filia we Wrocławiu), reżyser teatralny i telewizyjny.

Stworzył liczne przedstawienia na scenach polskich i za granicą we Francji i w Finlandii (razem ok. 60 realizacji) oraz spektakle Teatru Telewizji , koncerty telewizyjne (ok. 30 realizacji) i przedstawienia dyplomowe w PWST. Interesują go przede wszystkim widowiska muzyczne i scena piosenki.

Od wielu lat współpracuje z Przeglądem Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, gdzie reżyserował szereg przedstawień m.in: "Piosenki Georgesa Brassensa " - (Nagroda Dziennikarzy), "Ballady Morderców" N. Cave`a , Koncert " Weill 2000", „Alkimia” – recital Justyny Steczkowskiej (2002r.), „Hotel pod Różami” – koncert Galowy (2006 r.), „Złota Różdżka” - Koncert Finałowy (2010r.)

dum5szd

Jego pasją jest też teatr dla dzieci. Napisał kilka sztuk teatralnych dla najmłodszej widowni, jest autorem licznych piosenek dla dzieci wykonywanych m.in. przez zespół VOO VOO, Majkę Jeżowską i Pana Japę i nagranych na wielu płytach ,w tym trzech autorskich (m. in. MAŁE WU WU). Na scenach teatralnych i w Telewizyjnym Teatrze Młodego Widza reżyserował wiele przedstawień dla dzieci m. in. własne adaptacje "Czarodzieja Oz" F. Bauma, "Doktora Dolittle" H. Loftinga, „101 dalmatyńczyków " D. Smith, „Ani czy Mani” E. Kastnera, „Księgi dżungli” R. Kiplinga, „Krzesiwa” i „Dzikich łabędzi” Ch. Andersena. Jego przedstawienia dla młodych widzów kilkakrotnie otrzymywały „Atest Wysokiej Jakości” Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży.

Reżyserował też wiele koncertów przeznaczonych dla telewizji m.in.:
Koncert Galowy z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej w Teatrze Wielkim w Warszawie (2004 r.), koncert z okazji 25-lecia NSZZ Solidarność w Hali Oliwii w Gdańsku (2005 r.), koncert inaugurujący obchody Roku Kultury Niezależnej Droga do wolności (2009 r.), koncerty z okazji Dnia Papieskiego m. in. w Teatrze Wielkim 2001 r.) , w Teatrze Narodowym w Warszawie (2002 r.) i na Placu Zamkowym w Lublinie (2003 r.), koncert na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu poświecony Markowi Grechucie (2006 r.), Częstochowska Victoria* - plenerowy koncert na Błoniach Jasnogórskich z okazji 350 rocznicy obrony Jasnej Góry przed Szwedami (2005 r.), koncert z okazji wręczenia Nagrody Mediów Publicznych w dziedzinie muzyki współczesnej OPUS 2008, * *koncerty z okazji wręczenia Literackiej Nagrody Europy Środkowej * *ANGELUS 2008 i 2009, koncert*z okazji 59 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego na Placu Zamkowym w Warszawie (2003 r.) , widowisko „Pamiętnik z powstania warszawskiego” na Placu Krasińskich w
Warszawie (2009 r.) i też tam „Śpiew murów 44” – Koncert z okazji 70 rocznicy powstania warszawskiego (2014r.)

Od 1989 r. jest członkiem Zaiksu jako autor piosenek, sztuk teatralnych , scenariuszy widowisk estradowych i tłumacz piosenek francuskich.

dum5szd

Mateusz Pospieszalski - muzyka

Kompozytor, aranżer, multiinstrumentalista, wokalista. Współpracował z czołowymi zespołami na polskiej scenie muzycznej (Voo Voo, Maanam, Tie Break, Zakopawer), wokalistami (Justyna Steczkowska, Ana Maria Jopek, Stanisław Sojka, Janusz Radek)

Znany z wielu innych znaczących działań na polu muzycznych aranżacji dużych scenicznych przedsięwzięć dla telewizji. (m.in.: "Warszawo Ma" - koncert z okazji 59. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego; "Pokój dla Czeczenii" i "Pytam o wolność" - Koncerty Solidarności z Narodem Czeczeńskim; "Honor jest Wasz Solidarni" - koncert z okazji 25. rocznicy powstania NSZZ "Solidarność" oraz - wespół z Janem i Marcinem - "Muzyka źródeł" - koncert galowy z okazji wejścia Polski do UE).

Od lat komponuje dla filmu i teatru. Jest autorem muzyki do filmów fabularnych ("Balanga" w reż. Łukasza Wylężałka, "Sezon na leszcza" w reż. Bogusława Lindy oraz: "Gorący czwartek", "Farba", "Co słonko widziało" w reż. Michała Rosy) także szeregu telewizyjnych animacji, przede wszystkim w reż. Krzysztofa Kokoryna. W roku 1994, za muzykę do "Gorącego czwartku" otrzymał nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Muzykę do "Balangi" i "Gorącego czwartku" zebrano na jego pierwszym wydawnictwie, które sygnował tylko własnym nazwiskiem ("Matika. Muzyka filmowa"; Polton;1995). Pisze również muzykę do spektakli teatralnych w reż. Jerzego Bielunasa i Michała Rosy, wystawianych w teatrach repertuarowych w Gdyni, Chorzowie, Opolu, Katowicach i Toruniu oraz do spektakli Teatru Telewizji (głównie w reż. Łukasza Wylężałka). W roku 2002, za muzykę do spektaklu "W 80 dni dookoła świata" (Teatr Rozrywki w Chorzowie; reż. Jerzy Bielunas) otrzymał "Złotą Maskę" - nagrodę za twórczość teatralną w
Województwie Śląskim. Z całą rodziną nagrał dwa w albumy kolędowe: "Kolędy Pospieszalskich" oraz "Najcieplejsze Święta".

dum5szd

W lutym 2010 roku muzyk uzyskał nominację do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka w kategorii: kompozytor roku.

Maciej Florek – choreografia, współreżyseria

Tancerz, choreograf, uczestnik wielu międzynarodowych projektów i warsztatów tanecznych, sztuki przedstawieniowej, teatru uczestnictwa, sztuk plastycznych i filmowych, autor choreografii do klipów telewizyjnych, autor reportaży o tańcu. Członek Zarządu Polskiego
Stowarzyszenia Tańca Współczesnego (PSTW). Założyciel Teatru Tańca DM Floo. Współpracował i pobierał liczne nauki u najlepszych światowych choreografów i twórców sztuki tańca i teatru: m.in.: Susanny Linke, Nielsa "Storm" Robizkiego, Sebastiana Prantla, Jacka Łumińskiego czy Avi Kaisera. Wielokrotny medalista Mistrzostw Polski w tańcu dyskotekowym, hip-hopie i aerobiku sportowym.

Pierwsze taneczne umiejętności zdobywał w legendarnej wrocławskiej grupie tanecznej Step. Od 2000 roku tańczył w zespole Jarosława Stańka m.in. w koncertach Przeglądu Piosenki
Aktorskiej (Weil 2000, Czarno biały film, Kombinat), choreografiach do filmu w reżyserii Piotra Szulkina Ubu Król oraz przedstawieniach teatrów muzycznych we Wrocławiu, Gdyni, Bazylei i Gliwicach (Opera za trzy grosze, Dracula, Opentaniec, 12 ławek, Chodnik 05), w których również układał choreografię i był asystentem reżysera. Spektakle te zobaczyło
kilkaset tysięcy widzów w całej Europie. Opentaniec - Pierwsze Polskie Show Taneczne otwierało wejście Polski do Unii Europejskiej i było transmitowane we wszystkich europejskich stacjach publicznych, których widownia to kilka milionów osób. Premiera tego widowiska odbyła się w teatrze Wielkim w Warszawie 1 grudnia, a cała produkcja pochłonęła rekordową sumę 2 000 000 PLN. W 2002 roku uczestniczył jako tancerz-aktor w prapremierze spektaklu Przystanek końcowy "Zaspa" w reżyserii Avi Kaisera w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Spektakl następnie był prezentowany m.in.: w Teatrze Małym w Warszawie, Tanzhaus NRW w Düsseldorfie i we włoskim Udine na Mittel Fest. Maciej Florek związany jest z największymi wydarzeniami w kręgu sztuki tańca w Europie m.in.: z targami tańca Global Dance Internationale Tanzmesse NRW w Düsseldorfie, czy z Międzynarodową Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwalem Sztuki Tanecznej w Bytomiu, gdzie prezentował swoje umiejętności w międzynarodowych projektach tanecznych oraz prowadząc
warsztaty taneczne. W 2004 roku jako jedyny polski tancerz i choreograf pracował w prestiżowym projekcie Mobille Academy w Berlinie, gdzie pracował ze środowiskiem b-boingowym, ćwiczył z zespołem mistrzów świata Flying Steps, Georgiem Kumalo czy Nielsem "Storm" Robizkim współtworząc spektakle taneczne.

Po sukcesie premiery hip-hopowego projektu 12 Ławek w Teatrze Muzycznym w Gdyni, spektakl gra przed zespołem Wu-Tang Clan na Placu Teatralnym w Warszawie i jest gwiazdą Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Na kanwie tego wydarzenia w 2005 roku Maciej Florek jest współtwórca wydarzeń artystycznych w ramach Festiwalu Sztuki Ulicznej "BRUK", którego jest jednym z pomysłodawców i należy do rady artystycznej. W pierwszej edycji festiwalu zaprasza do występów zespoły ze ścisłej czołówki światowej m.in. Flying Steps, Rosa Mei, Storma, którzy ze specjalistami z innych dziedzin tańca tworzą kadrę warsztatów. Jest on wykładowcą techniki tańca współczesnego, tworzy program warsztatów i projekt City as a stage. Był to pierwszy tak wielki wysiłek zaprezentowania sztuki ulicznej w tej części Europy i po raz pierwszy prowadzono warsztaty w tak nowatorskiej formie. Maciej Florek jest również współtwórcą Międzynarodowego Parlamentu Tańca i Compani LOV, z którą to prezentował projekty w stolicach państw Europy, w
przestrzeni miejskiej Paryża i Berlina. W ramach tej współpracy współtworzył również klip muzyczny i film dokumentalny wraz ze szwajcarskimi artystami z grupy Com&Com. Od 2005 roku współtworzy program pierwszej w Polsce wyższej szkoły tańca współczesnego, która przyjeła pierwszych studentów we wrześniu 2007 roku.

Był autorem choreografii koncertów w reżyserii Jerzego Bielunasa- m.in.: do Gali Festiwalu Piosenki Aktorskiej - Hotel pod różami we Wrocławiu, Koncertu Galowego poświęconemu twórczości Marka Grechuty na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu , koncertu z okazji wręczenia Nagrody Mediów Publicznych w dziedzinie muzyki współczesnej OPUS 2008, * *koncerty z okazji wręczenia Literackiej Nagrody Europy Środkowej * *ANGELUS 2008 i 2009.

Maciej Florek jest autorem choreografii do filmu „Królowa Pik” w reżyserii Agnieszki Zwiefki. Dokument fabularyzowany opowiada losy głuchoniemej dziewczynki żyjącej na nielegalnym koczowisku Romów we Wrocławiu.

Honorata Mochalska - scenografia

Jerzy Szota - wizualizacje

Operator, jeden z czołowych polskich montażystów telewizyjnych związany z Wrocławskim Ośrodkiem TVP. Od wielu lat współpracuje z Jerzym Bielunasem przygotowując animacje i grafiki komputerowe do jego koncertów i przedstawień.**

Artur Guza - przygotowanie wokalne

Kompozytor, aranżer, aktor Teatru Muzycznego w Gdyni Wokalista. Romans z muzyką rozpoczął w najmłodszych latach od nauki gry na fortepianie w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Oławie. Warsztat wokalny szkolił pod kierunkiem Marka Bałaty w Prywatnej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej im. Zbigniewa Czwojdy we Wrocławiu. Ukończył Studium Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym i uzyskał tytuł Aktora Scen Muzycznych. Aktor Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni oraz instruktor teatralny Teatru Junior i projektu Lato w Teatrze. Obecnie student Kompozycji i Aranżacji na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Jako kompozytor, aranżer i kierownik muzyczny przygotował wiele produkcji teatralnych współpracując z takimi reżyserami jak: Małgorzata Talarczyk-„Prezydentki”, „Opowieść o ZOO”, Tomasz Mandes -„Z twarzą przy ścianie”, Tomasz Valldal Czarnecki -„Nie ma tego złego”, „Calineczka”, „Zielona wyspa banana”, „Królewna Śnieżka”, „Hotel Palace”, „Brzydkie
kaczątko”, „Kolędy z całego świata”, „Pippi”, „Bleee...”, „Wodna Opowieść”, Małgorzata Ryś -„Szach i Papuga”, „Gwiazdka w muzycznym”, Zbigniew Sikora -„Gdyby do szkoły chodziły anioły”, „Na arce o ósmej” Renia Gosławska -„Miłość nieznana” oraz Donata Zuliani -„Koncert na cztery łapy”. Aranżer płyty kolęd „Bóg się rodzi na pomorzu” (Dziennik Bałtycki 2012-2013r.). Do osiągnięć artysty należy również skomponowanie: hymnu dla Polish School in Derby w USA, „Drogi Krzyżowej” na orkiestrę symfoniczną, chór i chór chłopięcy (prapremiera).

OBSADA

Obsadę stanowią studenci IV roku Państwowego Studium Wokalno – Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Wokalnie wspiera ich 4 osobowy skład chóru składający się ze studentów III roku. W spektaklu wystąpią: Iga Grzywacka, Anna Kędroń, Nadia Piętera, Agata Ulatowska, Hanna Wawrzyniak, Sylwia Wąsik, Anna Maria Wicka, Mateusz Kaczanowski, Dawid Olszowy, Michał Piprowski, Marek Sadowski, Maciej Zaruski (na zdjęciach w kolejności), oraz studenci roku III: Katarzyna Kunicka, Dagmara Rybak, Jakub Badurka, Bartosz Stawiński.

dum5szd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dum5szd