Między humanizmem a koniunkturalizmem
W ten sposób Schindler przejął firmę Rekord, przed bankructwem produkującą naczynia emaliowane. Nazwał ją Niemiecką Fabryką Naczyń Emaliowanych, w skrócie: Emalia. O ile wojnę traktował jak znakomitą inwestycję, tak Emalia miała być podstawą jego imperium finansowego. Był z tym tylko jeden problem. Oskar, od zawsze porywczy i niecierpliwy, zdecydowanie nie był typem rozważnego, statecznego biznesmena. Nie wgłębiał się w szczegóły i zupełnie nie potrafił zarządzać pieniędzmi.
Dodatkowo, na początku zafascynowany zwycięstwem Niemiec nad Polską i czerpiącym zeń jak najwięcej korzyści, z czasem zaczął żyć w schizofrenicznym świecie pomiędzy troską o swych żydowskich pracowników a potrzebą odniesienia sukcesu w niemieckim "laboratorium rasowym". W pierwszych latach wojny bez najmniejszego problemu godził się na wszelkie kompromisy. Wraz z wdrażaniem polityki Zagłady i zmianą sytuacji na froncie, zmienił się również Oskar Schindler.