Na wstępie trzeba uczynić zastrzeżenie: choć obiektywnie bardzo wartościowa, zdecydowanie nie jest to książka dla każdego. Gdyby potencjalny czytelnik rzucił okiem tylko na początek noty wydawniczej, głoszącej jasnym i prostym językiem: „Mam dylemat! - oto najczęstszy sposób definiowania sytuacji, w której musimy dokonać wyboru między różnymi postawami, wartościami itp. Każdy z nas wielokrotnie staje przed tego typu wyzwaniem” itd., mógłby mylnie uznać ją za coś w rodzaju poradnika psychologiczno-filozoficznego, jakich pełno teraz na półkach księgarskich. Ale wystarczy przeczytać choć fragment wstępu albo na chybił trafił zerknąć do środka, by zorientować się, że mamy do czynienia z solidną publikacją naukową, do której raczej nie należy się zabierać bez posiadania pewnego zapasu wiedzy z zakresu nauk humanistycznych; koniecznym minimum wydaje mi się przerobienie licealnego kursu logiki i przeczytanie przynajmniej krótkiego podręcznika historii filozofii, alternatywnie - możliwość korzystania na bieżąco
ze słownika filozoficznego, bo w zwykłym słowniku wyrazów obcych PWN nie znajdziemy wszystkich trudniejszych słów pojawiających się w tekście (takich jak np. supererogacja, deontyczny, akognitywizm).
Jeśli fachowa terminologia nie jest dla nas problemem, możemy bez przeszkód zatopić się w rozważaniach stanowiących rozwinięcie tytułu rozprawy. Autorka w sposób usystematyzowany przedstawi nam różne definicje i rodzaje dylematów w ujęciu etycznym, wyjaśni, w jakich kontekstach mamy do czynienia z prawdziwym dylematem (to jest wyborem między podjęciem dwóch działań, z których każde wydaje się w danym momencie równie konieczne, ale możliwe jest wykonanie tylko jednego z nich), a w jakich tylko z pozorami dylematu, wreszcie ukaże na konkretnych przykładach z życia i z literatury, jak w świetle różnych teorii etycznych można interpretować dany dylemat i jak ocenić jego rozwiązania.
Lektura jest niełatwa, ale satysfakcjonująca i dająca do myślenia. Polecam ją szczególnie tym, którzy w swej pracy zawodowej mogą stawać przed koniecznością dokonywania niejednoznacznych moralnie wyborów (np. lekarzom, prawnikom, dowódcom jednostek wojskowych), studentom psychologii i filozofii, a także wszystkim głębiej zainteresowanym kwestiami etycznymi.