Trwa ładowanie...
recenzja
6 czerwca 2014, 14:56

Miasto-narcyz

Miasto-narcyzŹródło: Inne
d1o4b79
d1o4b79

Było sobie raz czasopismo New Yorker, którego jedynym celem było czczenie istoty nowojorskości. Uosabiało ono i jednocześnie replikowało wszystkie wyobrażenia, jakie Nowy Jork ma o samym sobie jako o miejscu elitarnym, wyjątkowym, tak dalece lepszym od wszystkich innych, że porównania nie mają sensu, o miejscu zamkniętym w kontemplowaniu swojej niedoścignionej doskonałości. Przez wiele lat magazyn nie publikował niczego, co miałoby związek z aktualną i przyziemną rzeczywistością. Skupiał się na fetowaniu miasta, którego był lustrem – lustrem nie odbijającym prawdziwego obrazu, a fantazję na jego temat. Pisali dla niego najlepsi pisarze, których kariera często miała początek na jego łamach, a z ich tekstów można by ułożyć kilka wyśmienitych antologii.

Tak właściwie pismo istnieje do dziś, z tym że rządy nowych redaktorów i wybory prezydenckie z 2004, kiedy to George W. Bush został zmyty przez Baracka Obamę – co okazało się zbyt przełomowym wydarzeniem, żeby móc to zignorować, tak jak redakcja pisma to czyniła do tej pory wobec wszelkich spraw politycznych – wpuściły do New Yorkera powiew aktualnych i realnych treści. Nie o tym jednak tak naprawdę jest mowa, ale o symbolice pisma, które doskonale oddaje charakter i butę swojego miasta, bezkrytycznie zauroczonego samym sobą.

Verena Lueken, wieloletnia korespondentka z Nowego Jorku, kapituluje przed tym nowojorskim samochwalstwem i arogancją całkowicie. Trudno powiedzieć, czy je podziela, czy też patrzy na nie krytycznie, trudno to wyczytać z jej opisów – może tylko czasami przebija z nich zadziwienie podszyte podziwem: jak też można być tak absolutnie zakochanym w samym sobie? Nowy Jork to nie miejsce dla osób, które patrzą w przeszłość lub – co gorsza – zamierzają się starzeć. To miejsce dla marzycieli, ale takich, którzy swą wizję wcielają w życie, a nie snują ją niespiesznie i niezdecydowanie. To miejsce ciągłej walki o wszystko – nie tylko o spełnienie owych marzeń, ale o miejsce w hierarchii czy bardziej przyziemne rzeczy, takie jak woda w kranie czy miejsce parkingowe, których jest tu naprawdę niewiele. Taka atmosfera życia sprawia, że nowojorczycy są twardzi, butni, chodzą szybko i niespecjalnie oglądają się na innych. Przyjezdni albo dadzą się wciągnąć w ten wir i zachłysną się wolnością i możliwościami – albo zostaną
przygnieceni poczuciem samotności. Wydaje się, że nie ma trzeciej drogi.

Nowy Jork nie patrzy w przeszłość, ani też nie ma specjalnie heroicznej historii – to company town zawdzięcza swoje istnienie robieniu interesów i współistnieniu najróżniejszych narodowości, kultur i religii, które dzisiaj są tak przemieszane ze sobą, że trudno mówić o jakiejkolwiek skoncentrowanej etniczności. Epidemia AIDS i atak na World Trade Center były tym większym szokiem – to pędzące do przodu, zapatrzone we wspaniałe perspektywy miasto zostało nagle zmuszone do zatrzymania się, autorefleksji, dostrzeżenia tego, że śmierć jednak istnieje i nie jest zarezerwowana dla starych, nie pasujących do metropolitalnej panoramy. Choć bowiem minęły już czasy rozmachu każącego budować ogromne wieżowce, wyrażające ogromne ambicje, narcyzm i myślenie wyłącznie o przyszłości, a zamiast tego decydenci i mieszkańcy zaczynają rozumieć nowoczesność jako zwrot ku ekologii, to jednak Nowy Jork chyba cały czas nie chce tak do końca przyjąć do wiadomości, że istnieją sprawy tak mało glamour jak starzenie się, śmierć,
przeszłość i niespełnione marzenia.

d1o4b79

A jednak przeszłość istnieje także tutaj, na przykład w opuszczonych tunelach metra eksplorowanych przez grupę entuzjastów ubranych w stroje wieczorowe, przeszłość miasta jest też zapisana w licznych filmach i książkach, które autorka – podobnie jak to jest uczynione w innych książkach z tej serii, o Stambule oraz Pekinie/Szanghaju – wymienia w dużej ilości i ze znawstwem. Bywa, że zakorzenienie w przeszłości nawet w Nowym Jorku ma swoją wartość. Zasiedziali nowojorczycy, a najlepiej tacy, którzy mogą się pochwalić posiadaniem prestiżowego manhattańskiego numeru telefonu zaczynającego się od 212 – od jakiegoś czasu już nie przydzielanego – czują się lepsi od tych, którzy dopiero co tu przyjechali i jako nowojorskie żółtodzioby nie mają na swoją obronę ani ekskluzywnego numeru telefonu, ani kodu pocztowego.

Nowy Jork to też miasto ciekawostek: jest położone na wodzie, z licznymi rzekami, a jednocześnie przestarzały system wodociągów cały czas grozi pozbawieniem mieszkańców wody pitnej i możliwości wzięcia prysznica. Albo to: miasto kojarzone z modą i trendami zaludniają ludzie, którzy ubierają się przede wszystkim wygodnie i na sportowo. Lub też: w samym środku pędzącego Nowego Jorku znajduje się ogromna przestrzeń pomyślana jako oaza, w której można się wyciszyć, odetchnąć i zapomnieć o wszechobecnych biurowcach i betonie. Czyli Central Park.

Autorka Neurotycznej stolicy świata jest obeznana z najróżniejszymi aspektami nowojorskiego życia i przedstawia je w zręczny sposób – wychodząc od jednego tematu, pozornie głównego, przykładowo ważnej nagrody teatralnej, przechodzi dopiero do tematu, który znienacka okazuje się tym głównym – na przykład savoir vivre-u dotyczącego sposobu ubierania się zależnie od okoliczności. Czasem trudno wczuć się w jej logikę, niektóre fragmenty wywołują konfuzję. Ale ta książka jest zdecydowanie inspirująca – do wyjazdu do stolicy świata, a choćby i do ponownego przeczytania * Wielkiego Gatsby’egoczy Buszującego w zbożu*.

d1o4b79
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1o4b79

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.