Kultura szkoły w rozwoju szkoły
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2019 |
Autorzy | |
Kategoria | |
Wydawnictwo |
Polecamy kolejny wyjątkowy podręcznik akademicki w ramach serii autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce pt. Kultura szkoły w rozwoju szkoły
Książka Inetty Nowosad wydobywa znaczącą rolę kultury szkoły w uzyskaniu trwałej poprawy pracy szkoły i nie wskazuje na jedyne, słuszne i gotowe rozwiązanie, które mogłoby przeprowadzić szkołę przez proces rekulturacji, krok po kroku. Choć oczywiste jest, że w czasach gwałtownych zmian każdy chętnie szuka oparcia w niosącej poczucie bezpieczeństwa gotowej recepcie na sukces. Jednak gdy uwaga zostaje skierowana na treści techniczne – kosztem zrozumienia ich wpływu na ludzi (użytkowników) i organizację – poprawa staje się niemożliwa, a efektywność zamiera. Ważne okazuje się zrozumienie, z czym mamy do czynienia – poznanie kultury szkoły i zmiany, a dokładnie: uczenie się jej i przekształcanie. Bez współpracy, uczestnictwa i zaangażowania społeczności szkolnej oraz popartej badaniami refleksji nie osiągnie się realnej, głębokiej zmiany, a jedynie taka ma sens.
Treści przedstawione w trzech rozdziałach ułatwiają uzyskanie całościowego spojrzenia na rangę kultury szkoły w jej rozwoju. Zawierają wnioski badaczy, które mogą pomóc lepiej zrozumieć nie tylko znaczenie kultury szkoły i jej złożoność, lecz także wielowymiarowość praktykowania udanej zmiany.
Numer ISBN | 978-83-8095-661-2 |
Wymiary | 145x208 |
Oprawa | miękka ze skrzydełkami |
Liczba stron | 300 |
Język | polski |
Recenzja | Kultura szkoły stanowi tę część problematyki badawczej, w obszarze której istnieją w Polsce bogate tradycje, a zarazem występuje niedostatek kontynuacji studiów teoretycznych i prac badawczych. […] Obecnie jesteśmy raczej opóźnieni w zakresie naukowej analizy tej problematyki. Badania kultury szkoły w ostatnich dziesięcioleciach bardzo intensywnie rozwijają się za granicą, czego dowodem są liczne publikacje z tej dziedziny. Inetta Nowosad w swej książce nawiązuje do wielu z nich, wybierając – jak wynika to już ze Wstępu – ten wariant naukowo-badawczy, który wiąże kulturę szkoły z jej efektywnością czy też skutecznością. Jest to dość odległe od dawniejszych analiz lokowanych przede wszystkim w filozofii wychowania, bliższe zaś temu, co znajduje się w polu zainteresowań przedstawicieli ekonomiki oświaty, organizacji szkoły i planowania oświatowego. Jest to podejście w Polsce bardzo mało znane, toteż praca Inetty Nowosad może mieć spore znaczenie poznawcze. Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława J. Szymańskiego |
Podziel się opinią
Komentarze