Ikonografia teatralna Tygodnika Illustrowanego (1859-1939) TOM I
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2018 |
Autorzy | |
Kategoria | |
Wydawnictwo |
W roku 1991 prof. Zbigniew Raszewski pisał o potrzebie podjęcia badań nad ikonografią teatralną i opracowania jej dokładnej dokumentacji. Studium Alicji Kędziory stanowi rzetelną realizację tego postulatu, ale przekracza tradycyjnie pojmowane granice dokumentacji. Zjawisko ikonografii zostało rozpatrzone – zgodnie z dyrektywami historyków sztuki – z różnych punktów widzenia, m.in. technologicznego, ekonomicznego, informacyjnego, kulturowego, socjologicznego, artystycznego. Powstała książka (… ) „stanowi próbę przybliżenia historii teatru poprzez jego wizualność, cechę jemu od zawsze immanentną, walor, który w drugiej połowie XIX w. zaczął się rozprzestrzeniać na różne sfery życia, niejednokrotnie zacierając ostro wcześniej wyznaczone granice”. (… ) to frapująca opowieść zarówno o historii czasopisma, które dotąd nie ma monografii, jak i o dziejach teatru. Opisując bowiem poszczególne gatunki ikonografii teatralnej, wskazując jej relacje z innym sztukami prezentowanymi na łamach czasopisma, charakteryzując różne formy teatralne, Autorka ukazuje z nowej perspektywy przemiany widowiska teatralnego w jednym z najciekawszych okresów jego dziejów.
Z recenzji prof. dra hab. Janusza Deglera
Alicja Kędziora – absolwentka polonistyki i teatrologii, pracuje w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Pracowni Dokumentacji Życia i Twórczości Heleny Modrzejewskiej, wiceprezes Fundacji dla Modrzejewskiej. W latach 2012–2016 zastępca dyrektora IK UJ ds. dydaktycznych. W latach 2016–2018 pełnomocnik ds. impresaryjnych i konsultant programowy oraz zastępca dyrektora w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus. Autorka kilku książek, m.in. Polskie życie teatralne w Rosji w latach 1882–1905, Madame Helena Modrzejewska. Polscy poeci ku czci Heleny Modrzejewskiej, Szekspir Modrzejewskiej, Helena Modrzejewska w rycinach, współautorka
Materiałów do nauczania języka polskiego dla studentów zagranicznych CM UJ. Ma w swoim dorobku kilkadziesiąt opracowań źródeł do badań nad historią teatru (np. Modrzejewska/Listy, t. 1–2) oraz artykułów mówiących o zarządzaniu kulturą w kontekście zagadnień historyczno-teatralnych i poruszających zagadnienia zarządzania pamięcią. Redaktorka serii naukowej „Arte et Ratione” oraz prac zbiorowych. Została uhonorowana nagrodą Ars Quaerendi, otrzymała stypendium Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, a także stypendium Ministra Szkolnictwa Wyższego dla młodych naukowców. Laureatka pięciu nagród zespołowych i jednej nagrody indywidualnej Rektora UJ oraz nagrody naukowej II stopnia Prorektora UJ. Od roku 2015 członek Komisji Zarządzania Kulturą PAU. Koordynatorka projektów kulturalnych i społecznych. Kuratorka wystaw, takich jak „Helena Modrzejewska/Modjeska” dla Google Cultural Institute, „Widziałem ją za kulis stojący osłoną… ” dla Muzeum Ziemi Strzyżowskiej, „Jak Wam się podoba? Helena Modrzejewska – arystokratka sceny” dla Pałacu Vauxhall Centrum Kultury i Sportu w Krzeszowicach. Autorka projektów skierowanych do osób niepełnosprawnych intelektualnie, m.in. serii gier miejskich „Aktorzy w Krakowie”.
Numer ISBN | 978-83-233-4449-0 |
Wymiary | 160x240 |
Oprawa | miękka ze skrzydełkami |
Liczba stron | 423 |
Język | polski |
Podziel się opinią
Komentarze