Ekranizacje Polańskiego. Literatura oczami reżysera
Macbeth i Banquo, generałowie armii królewskiej, wracając do domów po zwycięskiej bitwie, spotykają na swojej drodze trzy czarownice. Przepowiadają one pierwszemu z nich rychłe wyniesienie na króla, drugiemu pozostawiając jednak przywilej poczęcia królewskiego rodu. Jest to punkt wyjścia dramatu władzy, ambicji i upadku bohatera, w którym, za sprawą żony, przepowiednia przeradza się w obsesję.
Macbeth zadziwia tempem rozwoju tragicznych zdarzeń. Lecz jest w tym tempie, podobnym od burzy - a burzliwa noc towarzyszy upiornym zdarzeniom na zamku Inverness - wyraźny, potężny zamysł artystyczny, a chyba także filozoficzny. Lekceważący historię Macbeth jest tragedią psychologiczną, jest dziełem rozważającym zagadnienia moralności władzy i władcy, jest jednak przede wszystkim studium zbrodniczego obłędu, fatalnego łańcucha morderstw, którego przerwać nie sposób, gdyż spaja go zarówno obłędna wyobraźnia, jak obłędna trwoga.