Ekonomia społeczna
Tytuł oryginalny | Social Economics: Market Behavior in a Social Environment |
Rok wydania | 2003 |
Autorzy | |
Wydawnictwo |
Najsłynniejsza książka Gary’ego S. Beckera, laureata ekonomicznej nagrody Nobla z 1992 roku, wyjaśnia wiele zagadkowych zjawisk społecznych, między innymi: jak miłość wpływa na małżeńskie wzorce, jakie jest społeczne znaczenie znaków towarowych, opisuje wzloty i upadki przelotnych trendów oraz mód, wyjaśnia wzorce zażywania narkotyków oraz zasady podziału dochodu i statusu w społeczeństwie. Ekonomiści zakładają, że ludzie dokonują wyborów w oparciu o swoje preferencje i możliwości budżetowe, natomiast preferencje i wartości innych osób nie odgrywają żadnej roli w standardowym modelu ekonomicznym. Ta cecha modelu była mocno krytykowana przez naukowców z innych dziedzin społecznych, którzy wierzą, że wybory ludzi są również uwarunkowane przez społeczne i kulturowe siły. Z kolei ekonomiści nie są zadowoleni ze standardowych, socjologicznych i antropologicznych pojęć, oraz wyjaśnień, gdyż nie są one osadzone w analitycznych ramach, które umożliwiają ich testowanie.
W niniejszej książce Gary S. Becker i Kevin Murphy tworzą takie właśnie ramy, uwzględniając społeczne środowisko wraz ze zwykłymi dobrami materialnymi i usługami jako argumenty w funkcjach użyteczności. Ich rozszerzone funkcje użyteczności pozwalają na analizowanie jak zmiany w społecznym środowisku wpływają na ludzkie wybory i zachowanie. I co ważniejsze, zapewniają także sposób analizowania, jak samo społeczne środowisko jest determinowane przez wzajemne oddziaływanie jednostek na siebie.
Numer ISBN | 978-83-63993-59-7 |
Wymiary | 155x235 |
Gatunek | Ekonomia |
Oprawa | 1 |
Liczba stron | 188 |
Podziel się opinią
Komentarze