Trwa ładowanie...
recenzja
18-04-2012 10:47

Drużyna miecza i czarów

Drużyna miecza i czarówŹródło: Inne
d241hfg
d241hfg

Dzielny Lief, pomysłowa Jasmine i szlachetny Barda wyruszają na spotkanie z przygodą, by odnaleźć kolejny kamień potrzebny do uzupełnienia królewskiego pasa.

Na Pas Deltory składa się aż piętnaście tomów napisanych w duchu dziecięcej fantastyki. Polski wydawca reklamuje ten cykl jako „pierwszą podróż czytelniczą w świat fantastyki”, ale krąg osób zainteresowanych przygodami w świecie magii i czarów jest znacznie szerszy. Emily Rodda (czyli ukrywającej się pod tym pseudonimem australijskiej pisarce, Jennifer Rowe) udało się zaspokoić gusta młodzieży w różnym wieku.* Najmłodsi nie potrafią się oderwać, bo akcja nie zwalnia ani na moment, z kolei starsi delektują się stałymi motywami gatunku.*

Rodda postawiła na tradycję: mamy tu dzielną i różnorodną drużynę walczącą o sprawiedliwość, złego władcę, pojedynki na miecze i czary.Z drugiej strony, Pas Deltory jest inny niż reszta powieściowych reprezentantek gatunku. Jeżeli mówiąc o fantasy macie na myśli opasłe tolkienowskie tomiszcza, to zdziwicie się (…rozczarujecie?) widząc nieco ponad stustronicowe egzemplarze każdej z części Deltorowego cyklu. Ma to swoje konsekwencje w konstrukcji świata przedstawionego, która nie przewiduje czasu na odpoczynek. Lokacje zmieniają się jak w kalejdoskopie, kolejni bohaterowie znikają tak szybko jak się pojawili. Trochę żal, że nie zdążamy z nikim „się zaprzyjaźnić”, że nie ma inspirujących dialogów ani głębszych przemyśleń. Dostajemy jednak sporo w zamian: niewyczerpaną pulę nagłych zwrotów akcji, dynamiczne postaci oraz – a może przede wszystkim – sporo zagadek, które rozwiązujemy razem z głównymi bohaterami. Co parę stron natrafiamy na rebus, mapę albo schemat logiczny i możemy albo zatrzymać się (z
własną kartką i długopisem), żeby „ruszyć głową” i tym samym uczestniczyć w magicznej przygodzie, albo biernie przyglądać się rozumowaniom bohaterów, którzy w końcu na pewno odpowiedzą na wszystkie pytania.

W* Mieście Szczurów* dzielna drużyna zetknie się ze specyficznymi mieszkańcami niespokojnej krainy, z rebeliantami pragnącymi pokonać złego władcę; będzie też zmuszona uciekać przed okrutnymi dziećmi czarodziejki Thaegan. Trzecia część sagi w zasadzie nie różni się niczym od swoich poprzedniczek. Jest może nieco bardziej mroczna, a zdobycie kolejnego kamienia okazuje się znacznie trudniejsze, ale, czytając każdą kolejną powieść cyklu, mamy wrażenie, jakbyśmy wciąż tkwili na jednym i tym samym tomie. Jeśli więc od początku polubiłeś szlachetnych przyjaciół walczących ze złem ogarniającym magiczną krainę, Miasto Szczurów zdecydowanie przypadnie ci do gustu.

d241hfg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d241hfg

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj