Zwierciadło Bergmana
Autorzy |
Bergman nigdy nie ukrywał autobiograficznej osnowy swoich filmów, jadnakże ukazywał własne życie na ekranie w rozmaitych maskach czy kostiumach i jedynie znamienna powtarzalność tych samych postaci, ich związków i wynikających z nich wzorów znaczeniowych nieomylnie wskazywała na psychologiczną tożsamość ujawnionego świata z wewnętrzną biografią jego autora.
(...) Twórczość filmowa to dla Bergmana swoisty "projektor duszy", którego promień wyświetla z mroku i tym samym rozbraja jego najbardziej koszmarne przeżycia i wyobrażenia, dzięki czemu chroni go przed szaleństwem i myślami samobójczymi.
Szczepański śledzi proces twórczy artysty, który był wynikiem napięcia pomiędzy światem realnym a światem wyobraźni, prawdą a fikcją i wreszcie życiem a sztuką.
Pokazuje, jak twórczość filmowa i pisarstwo mitycznego reżysera splatają się w niepodzielną całość z jego życiem. Choć autobiograficzny charakter twórczości Bergmana nie był nigdy tajemnicą, rekonstruując bergmanowski mit, badając jego wątki i symbole, Szczepański uzmysławia, w jak wielkim stopniu artystyczna biografia reżysera jest nie tylko kluczem do najgłębszych zakamarków jego duszy - pasji i lęków, wyobraźni i pragnień - ale także pozwala stanąć twarzą w twarz z nieprzeniknioną tajemnicą istnienia, przekroczyć próg nieświadomej sfery jungowskiego cienia, a być może także zapanować nad mitem i jego destrukcyjną siłą.
Drugie wydanie książki zostało poprawione.
Numer ISBN | 978-83-7453-734-6 |
Wymiary | 165x225 |
Gatunek | Biografie i autobiografie,Film,Biografie i autobiografie,Film |
Oprawa | 1 |
Liczba stron | 498 |
Inne wydania | Gdańsk - 2002-10-24 |
Podziel się opinią
Komentarze