Zacznij od siebie. Sztuka skutecznej komunikacji
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2011 |
Autorzy | |
Wydawnictwo | |
Seria |
Kiedy Amerykanie pracowali nad swoim programem kosmicznym, uwagę ich przykuł bardzo prozaiczny problem. Jakimi narzędziami mają się posługiwać astronauci, robiąc notatki w stanie nieważkości? Bo ani pióro, ani długopis nie chciały w tych warunkach pełnić swojej funkcji. Badania nad nowym sprzętem do pisania kosztowały miliony dolarów, a dzięki nim dzisiaj posługujemy się przeróżnymi pisakami żelowymi. Ciekawie do tego problemu podeszli Rosjanie. Ich kosmonauci pisali ołówkami. Wiele kluczowych dla ludzkości odkryć było możliwe tylko dlatego, że ktoś szukał zupełnie czego innego, zaczynając od penicyliny, przez kevlar, który początkowo miał służyć do czegoś innego, kończąc na karteczkach post-it. Moim zadaniem jest skłonić Cię, Szanowny Czytelniku, kiedy będziesz czytał ten tekst, abyś zechciał przekonać się o tym, jak ważne dla efektywności Twojej pracy lub tego, czego chcesz uniknąć, jest w pełni świadome podejście do procesu komunikacji. Chciałbym, abyś mógł się przekonać, co takiego możesz znaleźć dla siebie, kiedy zaczniesz już świadomie szukać, bawiąc się jednocześnie tym fascynującym procesem, jakim może być nauka. Będziesz mógł, jeśli uznasz to z jakichś powodów za ważne, popracować nad nowym nawykiem – maksymalnie świadomym sposobem komunikowania się. Wojtek Grad Nie myślisz, jak możesz lepiej zmywać naczynia lub jeszcze bardziej efektywnie wiązać sznurowadła. Kiedyś tam nauczyłeś się tego i robisz to tak samo od lat. Bez refleksji. Nawykowo. Tak samo jest z komunikacją. Nauczyłeś się pewnego sposobu interakcji z otaczającym Cię światem (przyjmijmy, że to właśnie jest definicja komunikacji) i w sposób bardzo nawykowy powielasz te wzorce. To oczywiście nieprawda, przynajmniej nie cała. Jak każdy, masz w swoim repertuarze określoną liczbę wzorców komunikacyjnych, które powielasz. Czy to jednak oznacza, że nie uczysz się nowych? Oczywiście, że nie. Za każdym razem, gdy chcesz wejść do nowej grupy ludzi, dostosowujesz się do obowiązujących w niej standardów komunikacyjnych. Ważne jest, żebyś odpowiedział na pytanie: jak często robisz to świadomie? Jak często zdajesz sobie sprawę, że w grupie społecznej „rodzina” komunikujesz się inaczej niż w grupie społecznej „kumple z pracy” czy „kółko różańcowe”. Kiedy postanowisz zostać „harlejowcem”, to będą Ci potrzebne nowe sposoby komunikacji. Inną sprawą jest, czy szefem gangu motocyklowego może być przewodnicząca kółka różańcowego. Ciekawe, od czego to zależy?
Numer ISBN | 978-83-7561-121-2 |
Wymiary | 141x218 |
Oprawa | miękka ze skrzydełkami |
Liczba stron | 230 |
Język | polski |
Podziel się opinią
Komentarze