Wybitne zasługi Polaków
Kajdański pisze w książce, że wystarczy spojrzeć na fotografie wybitnych budowniczych Kolei Wschodniochińskiej, by dojść do wniosku, że w większości budowali ją Polacy. Zdaniem autora, tak wielu naszych rodaków zapisało się złotymi zgłoskami w historii budowy kolei, że nie sposób ich wszystkich wymienić.
"Kolej należała wprawdzie do Rosji, ale przy jej budowie poza Rosjanami i Polakami pracowało wielu cudzoziemców [...]. Budowę licznych na trasie zachodniej tuneli prowadziły ekipy włoskie, a Niemcy, Austriacy, Belgowie, Anglicy dostarczali i montowali niezbędne maszyny i urządzenia. Tworzyło to przede wszystkim specyficzny klimat Harbina, gdzie władze nie były w stanie zapobiec szerzeniu się idei wolnościowych i kosmopolitycznych.
W pierwszych latach istnienia kolei Polacy stanowili drugą po Rosjanach pod względem liczebności grupę narodowościową w Mandżurii, choć wszyscy oni, pochodząc z zaboru rosyjskiego, byli poddanymi rosyjskimi" - pisze autor.