Wokół teorii wychowania Johanna Heinricha Pestalozziego
Autorzy |
Luźne zestawienie oddzielnych rozpraw, z których składa się publikacja napisanych w różnym czasie i dla różnych odbiorców ma tę zaletę, że czytelnik, zajmując się pojedynczym tematem, ma zawsze zamkniętą w sobie całość.
Według Pestalozziego trwałym elementem istoty człowieczeństwa są sprzeczności, które można wytłumaczyć rozdziałem egzystencji ludzkiej na trzy zasadniczo różniące się od siebie warstwy: naturalną, społeczną i moralną. Trzy ostatnie prace zawierają antropologię i teorię wychowania Pestalozziego. Czytelnicy, którzy przedkładają zapoznanie się najpierw z teorią, powinni przeczytać je na początku, w przeciwieństwie do tych, którzy woleliby w pierwszym rzędzie poznać myślenie Pestalozziego od strony praktyki wychowawczej.
Następną koncepcją, która powiązana jest z pedagogiką Pestalozziego i uzupełnia ją nowszymi wynikami dociekań psychologicznych jest metoda rozwiązywania konfliktów Amerykanina Thomasa Gordona. Gordon w toku badań nad autonomią i autentycznością jednostki nie stracił z oczu różnicy pomiędzy samorealizacją a realizacją własnego ja (tzn. egoizmem). Metoda ta pomaga wywołać odpowiednią atmosferę, potrzebną dla rozwoju osobistych predyspozycji w ramach codziennych stosunków międzyludzkich.
Inne przemyślenia, które rozwinięte zostały w wielu artykułach, dotyczą zasady rezonansu wg Pestalozziego, rozróżnienia psychiki i ducha jak również psychologicznych obserwacji Alfreda Adlera.
Numer ISBN | 978-83-7308-743-9 |
Wymiary | 170x240 |
Gatunek | Psychologia |
Oprawa | 1 |
Liczba stron | 240 |
Podziel się opinią
Komentarze