Trwa ładowanie...
d126p6j
03-02-2020 14:25

W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne

książka
Oceń jako pierwszy:
d126p6j
W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne
Forma wydania

Książka

Rok wydania
Autorzy
Wydawnictwo
Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Niniejsza praca ma dwie zasadnicze części: pierwsza prezentuje wybrane teorie profesjonalności, a druga, o charakterze empirycznym, zawiera analizę i interpretację doświadczeń zawodowych absolwentów kierunku pedagogika. Należy uprzedzić, iż pierwsza część nie jest typowym przeglądem literatury przedmiotu. Jest przybliżeniem czytelnikowi nieznanych bliżej w Polsce stanowisk niemieckich badaczy problemu (ta uwaga nie dotyczy koncepcji T. Parsonsa, która została przywołana jako egzemplifikacja początków teoretycznego ujmowania profesji). Stanowiska te o tyle nie są absolutnie nowe, że są wyrazem twórczej recepcji teorii anglosaskich, prowadzącej do powstania nowych jakości. Część druga książki prezentuje wyniki jakościowych badań empirycznych. Na podstawie interpretacji wypowiedzi absolwentek i absolwentów pedagogiki dokonałam rekonstrukcji ich doświadczeń zawodowych z perspektywy profesjonalności, nie traktując żadnej z omówionych teorii normatywnie (jako źródła kryteriów uznawania konkretnych działań pedagogów za profesjonalne lub nieprofesjonalne). Były one nie tyle źródłem pojęć uwrażliwiających, ile inspiracją w poszukiwaniu tropów (w języku technicznym stosowanej metody: wariantów znaczeń) podczas interpretacji materiału badawczego. Rezygnacja z normatywności przy przyjęciu analitycznej perspektywy profesjonalności rodzi problem. Nie wiadomo bowiem, czym cechuje się działanie profesjonalne i niezależnie od argumentacji praktycznej, którą już przywoływałam, uzasadniając wybór perspektywy, można postawić pytanie: Co upoważnia do tego wyboru? ... Powracając do zawartości treściowej przedkładanego opracowania: pięć pierwszych teorii profesjonalności przedstawionych w rozdziale 1 ma o tyle charakter ogólny, że nie odnoszą się do konkretnych zawodów, lecz przywołują czynniki charakteryzujące profesje jako takie oraz rekonstruują strukturę działań profesjonalnych. W dalszej części rozdziału omawiane są stanowiska teoretyczne wykorzystujące przesłanki teorii ogólnych do refleksji nad profesjonalnością działań (społeczno-)pedagogicznych. W rozdziale 2 przedstawiona została koncepcja badań empirycznych, których wyniki prezentowane są w następnych rozdziałach. Jak już wspomniano, przeprowadzone badania mają charakter jakościowy: uczestniczyło w nich 30 absolwentów pedagogiki, a zastosowaną metodą była obiektywna hermeneutyka. W rozdziale 3 przedstawione zostały wyniki badań. Na początku zrekonstruowane zostały indywidualne wzory działań zawodowych, wybrane spośród innych po analizie wszystkich danych (w badaniach biograficznych określa się je zwykle mianem przypadków kluczowych). Są to wzory, które odzwierciedlają struktury ujawniające się w rozproszeniu w pozostałym materiale badawczym. W rozdziale 4 na podstawie całości zebranego materiału zrekonstruowane zostały warunki uczestnictwa w praktyce zawodowej, przez wyodrębnienie ich wariantów. Całość opracowania zamyka Podsumowanie, a w Aneksie umieszczony został Kwestionariusz wywiadu swobodnego z absolwentkami i absolwentami pedagogiki.

W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne
Numer ISBN

978-83-7850-773-4

Wymiary

160x235

Oprawa

miękka

Liczba stron

284

Język

polski

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d126p6j
d126p6j
d126p6j
d126p6j

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj