Ukazało się wydawnictwo dla nauczycieli dotyczące Auschwitz
Ukazało się kilkusetstronicowe wydawnictwo w języku angielskim, przeznaczone dla nauczycieli, którzy planują wizytę z młodzieżą w byłym niemieckim obozie Auschwitz.
*Ukazało się kilkusetstronicowe wydawnictwo w języku angielskim, przeznaczone dla nauczycieli, którzy planują wizytę z młodzieżą w byłym niemieckim obozie Auschwitz - poinformowało w czwartek biuro prasowe Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. *
European pack for visiting Auschwitz-Birkenau Memorial and Museum to efekt kilkuletniej pracy specjalistów z Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście przy Muzeum Auschwitz, Rady Europy oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej" - powiedział Paweł Sawicki z biura prasowego muzeum.
Zdaniem szefowej Centrum Edukacji, Krystyny Oleksy, od kilku lat ściśle współpracuje ono z Radą Europy. Organizowane są m.in. seminaria dla edukatorów i nauczycieli.
"To właśnie ich uczestnicy podkreślali potrzebę przygotowania materiałów, które pomogłyby im w prowadzeniu zajęć z młodzieżą przed wizytą w Auschwitz. Można zatem powiedzieć, że genezą tego obszernego kompendium, zawierającego metodyczne uwagi dotyczące przygotowania, organizacji i podsumowania wyjazdów, była rzeczywista potrzeba nauczycieli" - powiedziała Oleksy.
W publikacji znaleźć można nie tylko wszelkie niezbędne informacje praktyczne dotyczące organizacji wizyty, ale przede wszystkim wiele tekstów i materiałów historycznych, konspektów lekcji oraz informacji dotyczących współczesnego znaczenia i funkcjonowania Auschwitz jako miejsca pamięci.
Książka składa się z trzech części. Pierwsza poświęcona jest przygotowaniu do wizyty. Omówione są m.in. zagadnienia dotyczące tego, co powinni wiedzieć uczniowie zanim przyjadą do Miejsca Pamięci, z jakimi emocjami będą musieli sobie poradzić podczas zwiedzania, a także czemu służyć może spotkanie ze świadkiem historii.
W drugiej części, która dotyczy wizyty w byłym obozie Auschwitz, znajdują się informacje dotyczące historii muzeum, działalności Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście oraz innych instytucji edukacyjnych funkcjonujących wokół Miejsca Pamięci. Jest także krótki opis muzealnej wystawy.
Trzecia część nakreśla, co nauczyciel powinien zrobić po powrocie grupy z Miejsca Pamięci. Wśród podejmowanych tematów są m.in. kwestia podsumowania wizyty i powrotu do normalności, sugestie interdyscyplinarnych projektów na styku historii Auschwitz i czasów współczesnych, *a także kilka scenariuszy lekcji, np. "Co zrobić z tym, czego nauczyliśmy się w Auschwitz". *
Zdaniem dyrektora muzeum, Piotra Cywińskiego, publikacja i będące jej efektem dobrze przygotowane wizyty w Miejscu Pamięci z całą pewnością przyniosą wymierne rezultaty. "Wizyta w autentycznej przestrzeni Auschwitz to więcej niż edukacja, to doświadczenie" - powiedział.
Obóz Auschwitz powstał w 1940 roku, KL Auschwitz II-Birkenau - dwa lata później. Stał się przede wszystkim miejscem masowej zagłady Żydów. Kompleks obozowy uzupełniała sieć podobozów. Do obozu Niemcy deportowali co najmniej 1,3 miliona osób. Zgładzili co najmniej 1,1 miliona z nich, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców radzieckich i osób innych narodowości.
W 1947 roku na terenie byłych obozów Auschwitz I oraz Auschwitz II-Birkenau powstało muzeum.
Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście prowadzi działania edukacyjne muzeum. Istnieje od 2005 roku. Ma na celu przede wszystkim przekazywanie młodszym pokoleniom pamięci o ofiarach Auschwitz i holokaustu poprzez seminaria, konferencje, pobyty studyjne, warsztaty i prezentacje multimedialne.