Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy. Konteksty trans- i interdyscyplinarne
Forma wydania | Książka |
Rok wydania | 2018 |
Wydawnictwo |
Niniejsza publikacja powstała w wyniku rozważań podjętych przez osoby zajmujące się problematyką uwarunkowań funkcjonowania szkolnictwa na różnych etapach edukacyjnych. Tak jak szerokie kompetencje powinni posiadać pedagodzy, psycholodzy i wychowawcy, tak książka ta porusza problematykę sięgającą do wielu dyscyplin naukowych. Praca zawiera 12 artykułów, których autorami są osoby związane z nauczaniem w szkołach, na uczelniach czy też w placówkach wspomagających pracę szkoły. Składają się na nią rozważania zarówno teoretyczne, jak i praktyczne.
Artykuł B. Ogonowski dotyczy funkcjonowania pedagogów i psychologów w rzeczywistości szkolnej. Autorka wskazuje, jakie problemy i ograniczenia mają oni w związku z wykonywaniem wielu czynności pozapedagogicznych, do jakich interwencyjnie są wykorzystywani. Ponadto zwraca ona uwagę na to, że takie podejście, związane z wielozadaniowością pedagogów i psychologów, uniemożliwia im udzielanie pomocy tym uczniom i rodzicom, którzy rzeczywiście jej potrzebują. Powoduje to z kolei szukanie przez nich pomocy na forach internetowych czy u anonimowych osób, które są specjalistami od wszystkiego.
Kolejny artykuł, U. Strzelczyk-Raduli, porusza problematykę pracy pedagogów w obliczu sytuacji kryzysowej. Autorka podkreśla również to, że pomieszanie zadań, do jakich delegowani są pedagodzy, komplikuje skuteczność niesienia pomocy dzieciom i ich rodzinom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych. Szeroko opisuje ona formy wspierania pedagogów i uczniów oferowane przez pracowników ośrodków interwencji kryzysowej. Przedstawia szczegółowo problemy, z jakimi zgłaszają się rodzice i dzieci do pedagogów oraz psychologów pracujących w takich ośrodkach, a także ukazuje trudną sytuację niektórych uczniów.
Numer ISBN | 978-83-8095-373-4 |
Wymiary | 160x235 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 204 |
Język | polski |
Fragment | Wstęp W dzisiejszych czasach od nauczycieli, pedagogów i psychologów pracujących w szkołach wymaga się wielu rzeczy. Zdarza się tak, że pedagog i psycholog są od różnych zadań, co utrudnia im wykonywanie swoich obowiązków. Są to osoby, które najczęściej wykorzystywane są do zadań interwencyjnych, co zaburza ich codzienną pracę. Z jednej strony ta wielozadaniowość podyktowana jest zmianami, które następują w szkołach. Z drugiej strony przyjęło się, że zarówno pedagog, jak i psycholog to osoby, które potrafią radzić sobie z wieloma wyzwaniami. zajęcia rozwijające zdolności ucznia; Już w 2010 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznaczyło zasady, których należy przestrzegać w szkole, takie jak: zasada indywidualizacji pracy z uczniem; Wystarczy tylko spojrzeć, jak szeroki wachlarz kompetencji powinien mieć nauczyciel w Unii Europejskiej. Są one następujące: 1. Związane z procesem uczenia się i nauczania: porozumiewanie się w języku ojczystym; Z kolei zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to: sprawne komunikowanie się w języku polskim i w językach obcych nowożytnych; Kompetencje te potrzebne są do realizacji rozwoju osobistego, a nauczyciele, pedagodzy i psychologowie powinni kształtować je u dzieci i młodzieży. Ponieważ wymaga się od nich kształtowania takich umiejętności, wcześniej oni sami powinni opanować je w odpowiednim stopniu. |
Podziel się opinią
Komentarze