Trwa ładowanie...
d9ou3u0
3 lutego 2020, 12:30

Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy. Konteksty trans- i interdyscyplinarne

książka
Oceń jako pierwszy:
d9ou3u0
Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy. Konteksty trans- i interdyscyplinarne
Forma wydania

Książka

Rok wydania
Wydawnictwo
Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Niniejsza publikacja powstała w wyniku rozważań podjętych przez osoby zajmujące się problematyką uwarunkowań funkcjonowania szkolnictwa na różnych etapach edukacyjnych. Tak jak szerokie kompetencje powinni posiadać pedagodzy, psycholodzy i wychowawcy, tak książka ta porusza problematykę sięgającą do wielu dyscyplin naukowych. Praca zawiera 12 artykułów, których autorami są osoby związane z nauczaniem w szkołach, na uczelniach czy też w placówkach wspomagających pracę szkoły. Składają się na nią rozważania zarówno teoretyczne, jak i praktyczne.
Artykuł B. Ogonowski dotyczy funkcjonowania pedagogów i psychologów w rzeczywistości szkolnej. Autorka wskazuje, jakie problemy i ograniczenia mają oni w związku z wykonywaniem wielu czynności pozapedagogicznych, do jakich interwencyjnie są wykorzystywani. Ponadto zwraca ona uwagę na to, że takie podejście, związane z wielozadaniowością pedagogów i psychologów, uniemożliwia im udzielanie pomocy tym uczniom i rodzicom, którzy rzeczywiście jej potrzebują. Powoduje to z kolei szukanie przez nich pomocy na forach internetowych czy u anonimowych osób, które są specjalistami od wszystkiego.
Kolejny artykuł, U. Strzelczyk-Raduli, porusza problematykę pracy pedagogów w obliczu sytuacji kryzysowej. Autorka podkreśla również to, że pomieszanie zadań, do jakich delegowani są pedagodzy, komplikuje skuteczność niesienia pomocy dzieciom i ich rodzinom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych. Szeroko opisuje ona formy wspierania pedagogów i uczniów oferowane przez pracowników ośrodków interwencji kryzysowej. Przedstawia szczegółowo problemy, z jakimi zgłaszają się rodzice i dzieci do pedagogów oraz psychologów pracujących w takich ośrodkach, a także ukazuje trudną sytuację niektórych uczniów.

Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy. Konteksty trans- i interdyscyplinarne
Numer ISBN

978-83-8095-373-4

Wymiary

160x235

Oprawa

miękka

Liczba stron

204

Język

polski

Fragment

Wstęp

W dzisiejszych czasach od nauczycieli, pedagogów i psychologów pracujących w szkołach wymaga się wielu rzeczy. Zdarza się tak, że pedagog i psycholog są od różnych zadań, co utrudnia im wykonywanie swoich obowiązków. Są to osoby, które najczęściej wykorzystywane są do zadań interwencyjnych, co zaburza ich codzienną pracę. Z jednej strony ta wielozadaniowość podyktowana jest zmianami, które następują w szkołach. Z drugiej strony przyjęło się, że zarówno pedagog, jak i psycholog to osoby, które potrafią radzić sobie z wieloma wyzwaniami.
Również nauczyciele-wychowawcy zmagają się z coraz to nowszymi problemami. Wystarczy zobaczyć, jak zmieniły się zachowania ryzykowne uczniów. Wagarowanie, palenie papierosów, spożywanie alkoholu czy też zażywanie innych substancji psychoaktywnych to jedynie czubek góry lodowej. Wachlarz ten uzupełniają nowe zachowania ryzykowne, związane m.in. z cyberprzemocą, sekstingiem, stalkingiem czy chociażby ortoreksją.
Należy zaznaczyć, że wyznaczniki jakości nowego modelu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole mówią o następujących formach działań:

zajęcia rozwijające zdolności ucznia;
zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się;
zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne i inne zajęcia o charakterze terapeutycznym;
zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów szkół podstawowych i uczniów szkół ponadpodstawowych; porady i konsultacje; warsztaty.

Już w 2010 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznaczyło zasady, których należy przestrzegać w szkole, takie jak:

zasada indywidualizacji pracy z uczniem;
zasady „pomocy bliżej ucznia”;
zasady „pomocy bliżej rodzica”;
zasady „pomocy bliżej nauczyciela”;
zasady elastyczności oraz adekwatności planowanych i realizowanych działań do potrzeb ucznia.
Należy również pamiętać, że rodzice oczekują od wychowawców tego, by pomogli im oni wychować dzieci. Nauczyciel powinien być ekspertem, który ma złoty środek na wszystko.

Wystarczy tylko spojrzeć, jak szeroki wachlarz kompetencji powinien mieć nauczyciel w Unii Europejskiej. Są one następujące:

1. Związane z procesem uczenia się i nauczania:
umiejętność pracy w wielokulturowej i zróżnicowanej społecznie klasie;
umiejętność stworzenia dogodnych warunków do uczenia się;
umiejętność włączenia technologii informacyjno-komunikacyjnej do codziennego funkcjonowania uczniów;
umiejętność pracy w zespole (nauczycieli, osób szkolących i innych – team work) bezpośrednio zaangażowanym w uczenie się tej samej grupy uczniów;
umiejętność współpracy przy tworzeniu programów nauczania, organizacji procesu kształcenia i oceniania;
umiejętność współpracy z osobami ze środowiska lokalnego i z rodzicami;
umiejętność dostrzegania i rozwiązywania problemów;
umiejętność ciągłego rozszerzania swojej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności.
2. Związane z kształtowaniem postaw uczniowskich:
umiejętność wykształcenia w uczniach postawy obywatelskiej i społecznej;
umiejętność promowania takiego rozwoju kompetencji uczniów, które pozwolą im jako pełnoprawnym obywatelom danego państwa z sukcesem funkcjonować w społeczeństwie wiedzy;
umiejętność łączenia kształtowania wymaganych kompetencji z nauczaniem i uczeniem się danego przedmiotu.
Dodatkowo duży nacisk kładzie się na kształtowanie u uczniów kompetencji kluczowych. W Zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z 2006 r. kompetencje te definiuje się jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. W dokumencie tym wyznaczono osiem kompetencji kluczowych:

porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie;
inicjatywność i przedsiębiorczość;
świadomość i ekspresja kulturalna.

Z kolei zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to:

sprawne komunikowanie się w języku polskim i w językach obcych nowożytnych;
sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego;
poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza i wykorzystanie informacji z różnych źródeł;
kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych;
praca w zespole i społeczna aktywność;
aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego i kraju.

Kompetencje te potrzebne są do realizacji rozwoju osobistego, a nauczyciele, pedagodzy i psychologowie powinni kształtować je u dzieci i młodzieży. Ponieważ wymaga się od nich kształtowania takich umiejętności, wcześniej oni sami powinni opanować je w odpowiednim stopniu.

Podziel się opinią

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d9ou3u0
d9ou3u0
d9ou3u0
d9ou3u0

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj